י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"נדרש כוח רב"

מה קורה בסוריה? נסיגה איראנית או חילופי כוחות

בשבוע שעבר התהדר גורם במערכת הביטחון שהפעילות המיוחסת לישראל בסוריה נושאת פרי, אבל בשיחה עם 'כאן חדשות' טוענים גורמים בסוריה שמה שהישראלים פרשו כנסיגה הוא סך הכל תחלופת לוחמים איראנים בשטח 

מה קורה בסוריה? נסיגה איראנית או חילופי כוחות
מסוק צבאי. אילוסטרציה צילום: unsplash

הרחקת האיראנים מסוריה: ימים ספורים אחרי שבישראל טענו כי איראן נסוגה מסוריה, מפקד בשורות המורדים במדינה אומר ל'כאן חדשות' כי הנסיגה האיראנית היא אשליה - איראן מעבירה לוחמים דרך עיראק. הוא הוסיף כי השפעת התקיפות היא מוגבלת.

‏מפקד בכיר בשורות המורדים במזרח סוריה אומר כי הנסיגה האיראנית שישראל מדברת עליה היא אשליה מוחלטת. לדברי אותו מפקד, "לאיראנים יש תכנית סדורה בסוריה שכוללת שינוי של המאזן הדמוגרפי. נדרש כוח רב כדי להוציא אותם. יותר מכמה תקיפות".

צפו בכתבתו של רועי קייס ב'כאן 11':

‏עוד אמר המפקד הסורי כי "אפילו בימים האחרונים איראן ממשיכה להזרים כוחות ואנשי מיליציות לסוריה דרך הגבול העיראקי ולכן מה שקורה הוא במקרה הטוב היערכות מחדש או רענון כוחות ולא נסיגה אמיתית".

לגבי התקיפות שמיוחסות לישראל, העריך המפקד שהשפעתן מוגבלת וכי איראן ושלוחותיה משתמשים במטרות דמה כדי להטעות את ישראל בתקיפותיה. קצין סורי שערק ממשטר אסד אמר לרועי קייס, שכל עוד ישראל תמשיך לתת חסינות לאסד ותפריד בינו לבין איראן, היא לא באמת תצליח להוציא את איראן מסוריה.

ד"ר רז צימיט מומחה בינלאומי לאיראן. אומר כי ‏דברי המפקד ראויים כמובן להתייחסות מסויגת לנוכח נטייתם המוכרת של גורמי אופוזיציה סורים להפריז בעוצמת ההתבססות האיראנית במדינה, בין היתר, כדי לעודד פעילות ישראלית נגד אסד, כפי שהוא עצמו מציע במפורש.

‏עם זאת אומר ד"ר צימיט, "דבריו מצטרפים להערכות נוספות המחזקות את מה שטענתי לפני מספר ימים: אין טעם לדבר על נסיגה איראנית מסוריה אלא לכל היותר על היערכות מחדש (ולא לראשונה) של איראן בסוריה, כפי שהיה גם בעבר"

צימי הוסיף כי ‏האיראנים בוחנים כל הזמן את דפוסי פעילותם בסוריה ומתאימים אותם להתפתחויות בזירת הלחימה ולאילוצים השונים (צבאיים, כולל פעילות צה"ל; פוליטיים וכלכליים). ראינו את זה בעבר גם בהעברת חלק מהפעילות האיראנית לצפון סוריה ולגבול סוריה-עיראק.

‏והדבר המרכזי: איראן, שתמיד העדיפה שימוש בשליחים על פני מעורבות צבאית ישירה, מתבססת יותר ויותר על כוח אדם שיעי (בעיקר אפגאנים ועיראקים) ועל לוחמים סורים מקומיים, שמגוייסים ע"י משמרות המהפכה כדי להחליף את הלוחמים האיראנים, שמספרם פחת בשנים האחרונות מאלפים בודדים למאות בודדות.

תקיפה בסוריה נסיגה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד