י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
בקרוב בקופת החולים?

חדשני: האפליקציה שתבדוק דופק, חום וחמצן בדם

פיתוח של צה"ל: אפליקציה שתאבחן את מצב המטופל מרחוק ללא מגע רופא • רק בחודש שעבר פירסמו רופאים בארה"ב אזהרות חריפות מפני שימוש באפליקציות שמודדות חמצן בדם באמצעות המצלמה 

חדשני: האפליקציה שתבדוק דופק, חום וחמצן בדם
אילוסטרציה צילום: pixabay

אפליקציה מיוחדת שפיתח צה"ל בחודשים האחרונים תוכל לאבחן ולבדוק את מצבם של חולי קורונה שנמצאים בבית או באשפוז מרחוק וללא מגע רופא.

האפליקציה נמצאת כעת בניסויים כדי לוודא את דיוקה, ובצבא שואפים להכניס אותה לשימוש בקופות החולים. האפליקציה פותחה על ידי החטיבה הטכנולוגית ליבשה, גוף באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה האמון בשגרה על פיתוח אמצעי לחימה ואמצעים נוספים עבור כוחות היבשה.

על פי התכנון, כל מטופל יוריד את האפליקציה לפלאפון שלו וכך יתאפשר מעקב מדויק אחר המטופל. האפליקציה עושה שימוש בשאלון ובחיישני הסמארטפון כדי לבדוק מדדים ונתונים פיזיולוגיים. מדידת דופק וריווי חמצן בדם נעשית באמצעות הצמדת האצבע למצלמת הסמארטפון; בדיקת נשימה נעשית עצמאית, באמצעות סטטוסקופ נייד מהסוג שמתחבר לשקע האוזניות בסמארטפון.

בנוסף, המטופל נדרש למלא שאלון לגבי הופעת תסמינים אחרים, כמו חום. הרופא יצפה במדדים ובתוצאות ויקבל מידע על מצבו של המטופל, בלי להתקרב אליו, בין אם המטופל נמצא בביתו ובין אם הוא נמצא באשפוז.

סרן דוריס פטלון, מפקדת מעבדת החדשנות בחטיבה הטכנולוגית ליבשה, מסבירה שהאפליקציה נולדה בעקבות אתגר טכנולוגי שבו השתתפו בחודש מארס חיילי היחידה וכן גורמים מאמזון ישראל, רפאל ובית החולים אסותא באשדוד. "אנחנו עושים לאפליקציה ולידציות כדי לוודא שהנתונים מדויקים באמצעות ניסויים בבית החולים אסותא באשדוד. במקביל, יש לנו מגעים עם נציגי קופות החולים במשל"ט (מרכז השליטה) הקורונה בשיבא, כדי להבין איך להתניע ולהכניס אותה לשימוש שם".

עם זאת, בדרכה לשימוש בקרב חולים האפליקציה עלולה להיתקל בשתי בעיות. הראשונה היא הדיוק: ההסתמכות על מצלמת הסמארטפון ללקיחת מדדים גופניים כמו דופק, ובמיוחד ריווי חמצן בדם, נחשבת בעייתית מאוד.

זה לא מספיק אמין ומדויק ברמה רפואית כדי לאבחן אנשים במצב קשה, רק בחודש שעבר פירסמו רופאים בארה"ב אזהרות חריפות מפני שימוש באפליקציות שמודדות חמצן בדם באמצעות המצלמה, תופעה שהפכה להיות נפוצה בקרב משתמשים שחששו שהם חולים בקורונה. מחקרים בעבר כבר הראו שאפליקציות כאלה אינן אמינות למטרות רפואיות.

בעיה נוספת היא עד כמה קופות החולים תהיינה מעונינות באפליקציה. תהליך הפיתוח של האפליקציה החל בשיא המשבר, כשהיה חשש מהמוני חולים במצב קשה שיציפו את בתי החולים.

עם זאת, כרגע מספר החולים בישראל נמוך מאוד, ולא ברור מה יהיה הביקוש לאפליקציה כזו בקרב קופות החולים, בוודאי כשחלקן כבר מחזיקות בידן פתרונות רפואיים ייעודיים לביצוע דיאגנוסטיקה מרחוק.

קורונה אפליקציה קופת חולים שיבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד