י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פרסום ראשון • "זנחו אותנו"

בדקה ה-90: בליכוד מסרבים לדרישות יהדו"ת בנושאי הסטטוס קוו

רגע לפני השבעת הממשלה ולפני החתימה על ההסכם הקואליציוני, מו"מ קדחתני מתנהל גם בשעות אלו בין יהדות התורה לליכוד על מספר סעיפים אותם מגדירים בסיעה החרדית 'חיוניים' • גורמים ביהדות התורה הטיחו ביקורת גם כנגד ראשי המפלגות החרדיות: "זה חמק מעיניהם"

בדקה ה-90: בליכוד מסרבים לדרישות יהדו"ת בנושאי הסטטוס קוו
נתניהו, ליצמן וגפני צילום: פלאש 90

משא ומתן קדחתני: ל'בחדרי חרדים' נודע כי במהלך ישיבת הסיעה שהתקיימה ביום ראשון השבוע, גובש מסמך תיקונים על ידי נציגי יהדות התורה, ובו הציגו הנציגים שורה של תיקונים בנושאי שבת ושמירת הסטטוס קוו, סעיפים שחלקם כובדו וחלקם נשללו על ידי כחול לבן.

כך למשל הושגה הסכמה עם הליכוד כי ישולב בהסכם הבסיסי שהוצג אמירה הקוראת לשמור על השבת, מדובר בנוסח שכבר שימש את הסיעות החרדיות בעת שהצטרפו לממשלתו של אהוד ברק בשנת 1999, ממשלה שלבסוף התפרקה בשל חילולי השבת.

נושא נוסף שעלה לדיון הסיעה ונכנס לרשימת הדרישות של יהדות התורה, היה נושא הסטטוס קוו בנושאי דת שעל הפרק ובהם גם גיור, כשרות ונישואין. ביהדות התורה דרשו התחייבות לקבל רוב קואליציוני במקרה שאחד הנושאים הללו יעלה לדיון בפסיקות בג"צ.

מדובר בסעיף שסוכם עליו בממשלות בעבר. בסיעות החרדיות מבקשים לתת מענה למקרה שבג"ץ פוסל או מתערב בנושאי דת, כדוגמת פסיקת המקוואות תובא לחקיקה, וכן צפויה חקיקה בנושא הכנסת חמץ לבתי חולים, גיור כשרות ונושאים נוספים.

אלא, שבשעות אלו מסרבים בליכוד להתחייב כי יושג רוב קואליציוני במקרה של התערבות בג"ץ, שכן ההסכם עם כחול לבן כבר גובש ונחתם לפני כשבועיים, ואילו בסיעות החרדיות לא התעקשו לתת קודם לכן מענה בהסכם לנושא.

גם סעיף שהועבר לליכוד ובו דרישה כי במקרה של התערבות בג"ץ בנושאים שמוגדרים כסטטוס קוו נדחה על ידי הליכוד. בטיוטה שהחזירו בליכוד לסיעת יהדות התורה בשעות הבוקר הסירו את המילים 'יתוקן באמצעות חקיקה׳', אולם לפי הנטען בליכוד התחייבו שהנושא יתוקן.

ביהדות התורה מביעים חשש שכן עם הליכוד לבד וגם במקרה של הצטרפות סיעת 'ימינה' לממשלה או לחקיקה הספציפית עדיין לא יושג הרוב הדרוש של 61 לתקן חוקים במקרה של התערבות של שופטי הבג״ץ - כפי שהיה רק בשבוע שעבר בנושא הכנסת חמץ לבתי חולים.

גורמים ביהדות התורה הטיחו ביקורת גם כנגד ראשי המפלגות החרדיות, ואמרו כי הנושא החשוב הזה חמק מעיניהם, וכי הם לא טרחו לעגן את הנושא קודם החתימה על ההסכם בין כחול לבן לליכוד. לדבריהם, מלבד נושא הגיוס לא ניתן ביטוי לנושאי דת וכעת כחול לבן לא מחויבים בעניין ואף זכאים להטיל ווטו על כל חקיקה.

גורם אחר ביהדות התורה הטיח ביקורת דווקא על הליכוד וצוות המו"מ ואמר, "הם ידעו להשתמש בנו כגוש, פגישות וחתימות על מכתבי נאמנות בכל יומיים, אבל ברגע האמת עם זנחו את העקרונות שלנו". לדבריו, "הם היו צריכים קודם לחתום עם נציגי הגוש לפני שגובש ההסכם עם כחול לבן".

גם בנושא התפקידים טרם הושגו הסכמות. בדגל התורה טרם קיבלו מענה לדרשות שהוצגו. כך למשל חבר הכנסת אורי מקלב צפוי אמנם לקבל את תפקיד סגן שר התחבורה, אולם הסמכויות המלאות טרם גובשו.

הליכוד יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד