י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בעקבות אירועי ל"ג בעומר

הפרופ' מזהיר: ייתכן ובעוד שבועיים נראה מציאות שונה

בריאיון לרשת ב' הזהיר פרופ' רן בליצר כי המדינה אינה ערוכה להתפרצות מחודשת של המגפה בתוך שבועות. "אנחנו לא ערוכים לגל התחלואה השני" • "האם יכול להיות שמה שקרה בל"ג בעומר הולך לייצר מציאות אחרת לגמרי בעוד שבועיים? ייתכן"  

הפרופ' מזהיר: ייתכן ובעוד שבועיים נראה מציאות שונה
פרופ' רן בליצר צילום: צילום מסך

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון המחקר של קופת חולים כללית וחבר הצוות לטיפול במגפות, הזהיר היום (רביעי) בריאיון לרשת ב' כי המדינה אינה ערוכה להתפרצות מחודשת של המגפה בתוך שבועות. "אנחנו לא ערוכים לגל התחלואה השני", הצהיר. "הכי חשוב להכין את מערכת הבריאות. להקים תשתית אנושית, תקציבית ולהיות מוכנים לגל הבא. זה עקב אכילס שלנו. צריך לנצל את תקופת הרגיעה כדי להגיע מוכנים".

בראיון התייחס לתמונת המצב האופטימית ואמר "אנחנו נמצאים בתקופה שבה יש את השפל הכי גדול של המחלה באוכלוסייה, ממש שליטה ובקרה מופלאה שהגיעו אליה, הכללים שנקבעים כעת הם חוצים פני עתיד והמטרה היא לשמר אותם. תארי לעצמך שהכללים האלה אמורים להיות תקפים גם בעוד שבועיים-שלושה - גם בסיטואציה שבה התחלואה גדלה אך לא הגיעה לרף משרד הבריאות שבו צריך להחזיר את ההגבלות מחדש. באותה סיטואציה אני לא בטוח שנדבר באותה צורה".

פרופ' בליצר טוען כי, "אם נחזור לסיטואציה שבה אנחנו רואים 70-100 חולים ביום, אנשים ידעו שהסיכוי להידבק גבוה יותר ואני בטוח שכל אחד ירצה לנהל את הסיכונים קצת אחרת. חלק גדול מהאוכלוסייה מבין את הסיטואציה ואת הסיכונים, וההכרח שלנו הוא לאפשר להם סביבה בטוחה - בייחוד לילדים שנמצאים בתוך סביבת הלימוד שמגדילה את הסיכויים להידבק".

לגבי השאלה איך היו החלטות הממשלה, השיב פרופ' בליצר: "בסוף היום ההחלטות באירוע הזה אין בהן שחור ולבן, אין בהן מצודק וטועה. ברגע זה לא למדנון מספיק על המחלה ועל הדינמיקה שלה בחברה הישראלית כדי להגיד מה בטוח ומה לא. אנחנו לומדים את זה בשיטת ניסוי וטעייה, ככל שהסיטואציה מסביבנו טובה יותר ויש פחות העברה, אנחנו מרשים לעצמנו לקחת יותר סיכונים ויותר מרווחי ביטחון. מה שקרה בפועל מבחינת הקצב שבו שוחרר המשק הישראלי אין לו אח ורע בעולם, מבחינת המהירות והעוצמה. ימים יגידו אם מהר מדי. אסור להתנבא באירוע הזה".

לדברי פרופ' בליצר פתיחת המשק לא היתה מהירה מדי: "אני חושב שזה לא היה מהר מדי, לא בגלל שאין סיכון. מה שעומד מנגד בשיתוק של המשק, במשמעויות הכלכליות ובמשמעויות החברתיות גדול לאין ארוך מהסיכון שאנחנו לוקחים על עצמנו כשאנחנו פותחים יותר ויותר".

בליצר התייחס ל"שגרת הקורונה" שתהיה איתנו עוד זמן רב ואמר "אני מניח שתימצא פה השגרה המקלה ביותר שמאפשרת לנו נורמאליות שלב אחד לפני שמתחילה התפרצות נוספת, אבל אף אחד לא יודע בדיוק איפה זה נמצא וגם אירועים בלתי צופיים יכולים לשנות את זה. דרום קוריאה שחשבה שהמצב בהשליטה ועשתה יותר בדיקות מכל מקום אחר מצאה את עצמה סוגרת מחדש דברים בגלל אירוע בודד של איש אחד שהדביק 30 איש במועדוני לילה. אירוע אחד משנה מציאות עבור מדינה שלמה".

פרופ' בליצר התייחס להתקהלויות שנראו בל"ג בעומר בשכונת מאה שערים בירושלים ובהר מירון והזהיר: "אני חושש שאירוע המוני שבו אנשים נמצאים בצפיפות גדולה לאורך זמן זו הסיטואציה האידיאלית להדבקה המונית. אם באופן רגיל אדם אחד עלול להדביק שניים-שלושה אנשים, באירוע כזה אדם יכול להדביק עשרות. האם יכול להיות שמה שקרה בל"ג בעומר הולך לייצר מציאות אחרת לגמרי בעוד שבועיים? ייתכן".

קורונה פרופ' רן בליצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד