י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בעוד הבכירים נהנים מהטבות

מנכ"ל אל-על זועם על נתניהו: "במשמרתך החברה תקרוס"

בעקבות משבר הקורונה וסגירת הגבולות בישראל, עומדת חברת התעופה הלאומית במשבר כלכלי עמוק. משרד האוצר מתנה הלוואה בערבות מדינה בסך של 400 מיליון דולר במתווה התייעלות שגיבש • מנכ"ל החברה תוקף את נתניהו. "כראש הממשלה אתה נושא באחריות העליונה לכך שלאחר 72 שנים אל על תסיים את דרכה במשמרת שלך"

מנכ"ל אל-על זועם על נתניהו: "במשמרתך החברה תקרוס"
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין צילום: פלאש 90

'אל על' חברת התעופה הישראלית נמצאת במשבר הקשה בתולדותיה בעקבות משבר הקורונה, ובמשרד האוצר מתחבטים בדיונים רבים האם לאשר לחברת התעופה הישראלית לקבל הלוואה בערבות מדינה בסך של 400 מיליון דולר.

בתחילת השבוע פורסם בחדשות 13, כי הנהלת אל-על אישרה את מתווה ההצלה שהציג משרד האוצר, לפיו בתמורה להלוואה על סך 400 מיליון שקלים - החברה תצטרך לבצע קיצוצים וצעדי התייעלות, בהם פיטורי עובדים והפחתה בעלויות השכר.

הכתב הכלכלי מתן חודרוב דיווח, כי לפני שבאוצר מעמידים ערבות של מיליארד וחצי שקלים לאל-על, דורשים שם, בין היתר, לרסן את חגיגת הנסיעות של בכירי החברה מסביב לעולם. למשל, היו"ר אלי דפס זכאי - חוץ משכר יסודי של 82 אלף שקלים, גם לכרטיסי טיסה חינם לו ולאשתו, פעמיים בשנה, על בסיס מקום מובטח במחלקת עסקים.

בשנה אחת הם יכולים לקבל גם עוד שלושה כרטיסים זוגיים ב-90 אחוזי הנחה, ואפילו שלושת ילדיו של דפס ייהנו מהוזלה של כ-80 אחוזים לעומת המחיר הרגיל. לכל ההטבות הללו הוא יהיה זכאי 5 שנים אחרי סיום כהונתו. אותם תנאים, פחות או יותר, מוצעים גם לבני משפחתה של סגנית היו"ר וגם לשאר החברים במועצת המנהלים של אל-על.

בתגובה לדברים מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, כתב היום (רביעי) מכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא דורש את התערבותו המיידית בנושא. לטענת אוסישקין, דרישות האוצר מהחברה עלולות לגרום לקריסתה.

"אמש בשעת לילה מאוחרת קיבלנו מסמך בו הערים האוצר דרישות נוספות בלתי ישימות, שכל מטרתן לשלוח את אל על לפירוק", כתב אוסישקין. "האוצר עשה זאת לאחר שאל על הציגה תוכנית התייעלות, במסגרתה כולם נושאים בנטל - עובדי אל על, בעלי השליטה שהסכימו לשעבד את המניות לטובת ערבות המדינה והזרמת הון לחברה, ההסתדרות ושותפים עסקיים - וזאת בהיקף חסר תקדים של למעלה ממיליארד וחצי שקל בכל שנה, למשך שבע שנים, ולמעלה מ-10 מיליארד שקל במצטבר למשך תקופת ההלוואה".

המנכ"ל דחק בראש הממשלה להתערב מידית: "כראש הממשלה אתה נושא באחריות העליונה לכך שלאחר 72 שנים אל על תסיים את דרכה במשמרת שלך, ולכן אנו מבקשים שלא תתקבל החלטה מבלי שתינתן לנו האפשרות להציג לך את ההשלכות של הדרישות החדשות של משרד האוצר".

אוסישקין טוען במכתבו כי פירוק החברה יוביל לפגיעה בביטחון הלאומי ואובדן העצמאות של מדינת ישראל בתחום האווירי; אובדן פרנסה של עשרות אלפי משקי בית, בהם עובדי אל על ועובדי שירותים נוספים; אובדן של מטוסים; אובדן כספי ציבור בהיקף של למעלה ממיליארד לקוחות; פגיעה בתל"ג (תוצר לאומי גולמי) בהיקף של 2.5 מיליארד שקל מדי שנה; ואובדן נכס אסטרטגי של המדינה.

המנכ"ל טען עוד כי דרישות האוצר מהחברה מנותקות מהמציאות "כפי שבוודאי ידוע לך, חברת אל על נמצאת במצב קשה כמותו לא ידעה מעולם שלא באשמתה, טענות האוצר כאילו הקושי של חברת אל על והצורך במתן הלוואה קשור להתנהלותה טרם המשבר, משוללות כל יסוד ואין להן אחיזה במציאות. מיום ההפרטה ועד למשבר הקורונה אל על עמדה בפירעון כל חובותיה ולא ביקשה הלוואה או מימון מהמדינה. המלצות האוצר מייצרות מצג שווא של הצלת אל על, כאשר בפועל מדובר בחתימה על תעודת הפטירה של אל על".

הוא הוסיף: "ללא החלטה מיידית, אל על תסיים את דרכה, וכפועל יוצא מדינת ישראל תאבד את היכולת הקיימת לה כיום בתחום התעופה המסחרית וההשלכות הנלוות, עד כדי הגעה למצב של 'אי במצור', בעתות משבר. אנו עשינו כל שביכולתנו ועמדנו בכל דרישות הבנקים. התוכנית העסקית שהוכנה כוללת צעדים כואבים ודרמטיים, אשר יאפשרו לאל על לעמוד בהתחייבויותיה בראש ובראשונה ללקוחותיה, ולשלם את ההלוואה שתינתן לה".

המנכ"ל סיים "זו העת להחלטה דחופה של המדינה. ביטחון תעופתי הוא חלק מהביטחון הלאומי. אל על קמה ונוצקה עם המדינה, היא הייתה שותפה למפעלי העלייה, למשימות מדיניות, למבצעים. בעתות משבר וברגעי שמחה אל על הייתה שם והגישה סיוע לכל ישראלי הזקוק לעזרה. זו העת שהמדינה תהיה כאן עבורנו, כל החלטה אחרת תהייה בכייה לדורות במשמרת שלך".

קורונה אל על

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד