י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עתירה נגד היועמ"ש

האם בג"ץ יעצור את השבעת הממשלה רגע לפני

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד היועמ"ש לממשלה מנדלבליט שהכשיר את ההסכם הקואליציוני בטענה כי "יש למנוע את השבעת הממשלה עד לניסוח הסכם ניגוד עניינים לנתניהו" זאת בטענה כי השר שימונה יהיה בעל זיקה אליו

האם בג"ץ יעצור את השבעת הממשלה רגע לפני
בנימין נתניהו/אביחי מנדלבליט צילום: הדס פרוש/תומר נויברג, פלאש 90

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין ד"ר אליעד שרגא, תומר נאור והידי נגב, נגד היועמ"ש אביחי מנדלבליט בדרישה כי יורה על השהיית השבעת הממשלה עד לפרסום הסכם ניגוד עניינים לרה"מ נתניהו.

עוד דורשת התנועה כי ההסדר יאסור על רה"מ למנות שר לביטחון פנים: "לנוכח היותו של רה"מ נאשם בפלילים, לנוכח התבטאויותיו החריפות נגד שלטון החוק, ולנוכח הפרסומים על חקירות פליליות הצפויות להתקיים בעניינו, קמה מניעה משפטית לכך שהוא ימנה את השר לביטחון פנים שיהיה 'בעל זיקה' אליו". כשעל פי המסתמן השר המיועד הינו ח"כ אמיר אחנה, הנחשב לנאמנו ומקורבו של נתניהו.

בעתירת התנועה נכתב: "לנוכח כתבי האישום החמורים העומדים נגד רה"מ נתניהו, לנוכח התבטאויותיו החריפות נגד כלל גורמי אכיפת החוק בישראל, בהם גם המשטרה והפרקליטות, ולנוכח קיומן של חקירות פליליות נוספות בעניינו, טוענת התנועה כי על היועמ"ש לערוך הסדר ניגוד עניינים חד וברור עם רה"מ ולהביא לפרסום הציבור וחברי הכנסת - עוד בטרם תתקיים הצבעת האמון בממשלה. בנוסף, מאחר ובהסכם הקואליציוני בין "הליכוד" ל"כחול לבן" נקבע כי מינוי שר לביטחון פנים ייעשה בידי רה"מ נתניהו, והזיקה של שר זה תהיה הלכה למעשה לנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, טוענת התנועה כי בהסדר ניגוד העניינים יש לכלול גם איסור מצד רה"מ לעסוק במינוי השר לביטחון פנים".

כן נטען כי "חלוקת התפקידים בין השרים, יכולה להיקבע רק כאשר ברור וידוע לחברי הכנסת מהם העניינים בהם גם רה"מ מנוע מלהתעסק, ועל מה חלות מגבלות חמורות בעניינו. בשל כך, ישנם שיקולים משפטיים כבדי משקל לערוך הסדר למניעת ניגוד עניינים בטרם השבעת הממשלה. האיסור על ניגוד העניינים נועד למנוע מצב בו ישתרבבו להם שיקולים לא רלוונטיים אל החלטותיהם של בעלי התפקיד הציבורי, ובדרך זו ייפגע התפקיד ותיפגענה ההחלטות. על פי רוב, ניגוד העניינים נוגע לסוגיות כספיות שונות של עובד הציבור, אך מצבו הייחודי של רה"מ אשר נגדו מתנהל הליך פלילי, מחייב עריכת הסדר הנוגע לעניינים הקשורים למערכת אכיפת החוק".

"על כן", כותבים עורכי הדין של התנועה לאיכות השלטון כי "יש לקבוע הגבלה ומניעה של רה"מ מכל עיסוק בגורמי אכיפת החוק, לרבות במינוי השר לביטחון פנים, או מינויי מפכ"ל ונציבים, וכן מעיסוק במשרד המשפטים וברשות השופטת, ובתוך כך בענייני מינויים (בהם בחירת שופטים, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט מדינה וכו'). פתרון זה מאפשר לקיים את מעמדו של נתניהו כראש הממשלה, תוך צמצום הנזק הטמון בכך לאמון הציבור במערכות השלטון, חובת הנאמנות השלטונית והפגיעה בטוהר המידות של נבחרי הציבור. על כן, מבקשת התנועה מבג"ץ כי יקיים דיון דחוף בעתירה, ועוד בטרם תתחיל כהונתו של נתניהו כראש הממשלה הנכנסת, הממשלה ה-35".

עתירה לבגץ התנועה לאיכות השלטון השבעת ממשלה השר לביטחון פנים ניגוד עניינים בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד