י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
סמוטריץ' זועם ותוקף

"נתניהו מכר בשביל שרידותו האישית את כל הערכים החשובים לימין"

לאחר המהלך שהסעיר את הפוליטיקה ביממה האחרונה כשהרב רפי פרץ חתם על הסכם קואליציוני עם נתניהו כשהוא מותיר את חבריו לימינה בחוץ, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מוציא קיטור • חושש מאוד שנתניהו יבקש להיכנס לספרי ההיסטוריה כמי שחתם על "הסכם היסטורי" 

"נתניהו מכר בשביל שרידותו האישית את כל הערכים החשובים לימין"
פרץ וסמוטריץ' לאחר ההסכם צילום: חשבון הטוויטר של פרץ

סערה גדולה במערכת הפוליטית לאחר הצעד הדרמטי של הרב רפי פרץ, כשבפעם השנייה מזה חצי שנה הוא מפנה עורף לשותפיו הפוליטיים כשאמש (רביעי) חתם לבדו על הסכם קואליציוני עם נתניהו במסגרתו יכהן כשר לענייני ירושלים ובכך למעשה פירק הרב רפי פרץ את מפלגת 'ימיניה' שחבריה ככל הנראה יישבו באופוזיציה.

סמוטריץ' - השותף הנבגד פתח בפוסט לוחמני נגד פרץ: "קמתי הבוקר שלו ורגוע, שלם לחלוטין עם ההחלטה שלנו לא להיכנס לממשלת נתניהו, וללכת בראש מורם לאופוזיציה". סמוטריץ' תוקף וכותב כי "נתניהו רצה אותנו קטנים, חלשים ולא משפיעים. נתניהו רוצה שקט, שאף אחד לא יאתגר אותו וישמור עליו בימין. צריך להודות על האמת, אף פעם לא היה לו קל איתנו. לא קל לו עם מפלגה אידיאולוגית עיקשת שמחויבת לדרך ולערכים, ולא מוכנה ליישר קו עם סטייה מהם, גם ודווקא כשהיא חלק מהקואליציה".

סמוטריץ' הוסיף; "אני חושש מאוד שנתניהו, שמבין שאלו ימיו האחרונים בראשות הממשלה, יבקש להיכנס לספרי ההיסטוריה כמי שחתם על "הסכם היסטורי" ו"עיצב את גבולות הקבע של מדינת ישראל". הרכב הממשלה הנוכחי שהוא בנה נוח לו מאוד כדי לעשות את זה. לכן מהרגע הראשון הוא החליט שהוא לא רוצה אותנו שם. הוא לא ניהל איתנו משא ומתן אפילו למראית עין. לא קיים ולו פגישת משא ומתן אחת. הסתפק בכמה טלפונים בשביל הפרוטוקול ושלח לנו הצעות מגוחכות דרך התקשורת".

בשלב הזה מסביר סמוטריץ, מדוע במפלגתו התעקשו על התיקים ולא התפשרו להצעות נתניהו: "בפוליטיקה יש מעט מאוד חברויות. זה מגרש של כח ואינטרסים. זה לא נעים אבל זאת האמת. אם אתה מחזיק במנופים וב"נכסים" שחשובים לשותפים אחרים בקואליציה יש לך יכולת לשאת ולתת איתם, להשפיע ולהביא הישגים. אם אין לך במה "לסחור" אתה הופך מהר מאוד לאסקופה נדרסת". סמוטריץ' מסביר כי כשהוא מחזיק בתיק התחבורה "הם צריכים אותי הם גם צריכים להתחשב בדעותיי ובקשותיי בתחומי המשרדים שלהם. זה תיק שיש לו המון כח מול ראשי רשויות וממילא יכולת לדאוג לצרכים של הציבור שלנו מולם".

השר סמוטריץ' מביא דוגמא וכותב: "כשדרעי מרים טלפון לראש רשות ודורש ממנו לקחת את המבנה של הגן מהגרעין התורני ולתת אותו לרשת 'אל המעיין', לראש הרשות קשה מאוד לסרב. הוא צריך את שר הפנים על כל צעד ושעל. אבל גם את משרד התחבורה הוא צריך בעשרות ומאות מליונים, אז הוא יחשוב פעמיים ובדרך כלל ימצא את הדרך להסתדר. זה תיק שיש לו אינטרסים של עשרות מיליארדי שקלים בשנה מול משרד האוצר. אז כשאצטרך כסף לחינוך הדתי, הישיבות, הגרעינים או ההתיישבות, יהיה בהחלט על מה לדבר. עם תיק לענייני כלום ושום דבר, שאין בו תקציב ואין בו סמכויות ואף אחד לא צריך ממנו כלום, אין לנו שום מנוף ושום יכולת השפעה".

גם לשותפות החרדיות התייחס השר היוצא בצלאל סמוטריץ׳ כשכתב כי "כששני שותפים רוצים להמשיך את השותפות ביניהם כל אחד מתאמץ מאוד שהשותף השני ירגיש טוב בשותפות וירצה גם הוא לשמר אותה. יש לפעמים ניגודי אינטרסים, וויכוחים, וצריך להתפשר ולהסתדר, אבל יש רצון בסיסי ונכונות להתאמץ כדי לרצות את השותף". הוא ציין כי "את השותפות עם החרדים ביבי מאוד רוצה לשמר. לכן חשוב היה לו שהם יהיו מרוצים כבר מהרגע הראשון והוא נתן להם את כל מה שהם ביקשו במשא ומתן".

"העמדה הנפשית שלו כלפיהם תישאר כך לכל אורך הקדנציה ממילא הוא ירצה שהם יהיו מרוצים, יתחשב בדעתם וישתדל למלא את מבוקשם גם בהמשך. הם יקבלו את כל מה שהם רוצים בדיוני התקציב, ועוד. איתנו, לעומת זאת, הוא ממש לא רצה לשמר את השותפות. לכן לא היה חשוב לו שנהיה מרוצים עכשיו, ואם היינו נכנסים לא היה חשוב לו שנהיה מרוצים גם בהמשך הדרך". 

חבר האופוזיציה הטרי לא סינן את מילותיו והוסיף לתקוף בעוצמה את נתניהו: "הזלזול של נתניהו בציונות הדתית, ברבניה ומצביעיה, פשוט מדהים. רוצים הוכחה? כשהרב רפי החליט לערוק מאתנו והחל לנהל אתמול משא ומתן על כניסה עצמאית לממשלת נתניהו, הערכנו שנתניהו ייתן לו תפקיד בכיר. אולי אפילו את תיק החינוך. חשבנו שנתניהו ירצה לצאת בסדר מול הציונות הדתית וישתמש ברב רפי כדי להראות שהיא חשובה לו וממשיכה להיות שותפה שלו גם אם אנחנו בחוץ. אבל נתניהו כל כך לא סופר את הציונות הדתית שהוא הזחיל את הרב רפי כל הלילה וממשיך גם עכשיו להשפיל אותו בהצעה לאיזה תיק שקר לענייני כלום ושום דבר. אפילו להיראות כלפי חוץ כמי שמעריך את הציונות הדתית ואת השותפות ארוכת השנים שלו איתה הוא לא מנסה".

״נתניהו מכר בשביל שרידותו האישית את כל הערכים החשובים לימין" מוסיף סמוטריץ' וטוען כי גם ועדת החוקה שהם דרשו הוא העביר לחרדים, לדבריו. "ביקשנו את וועדת חוקה - ה"שיבר" של משרד המשפטים - כדי לאזן את זה ולנסות למנוע כמה מהנזקים של ניסן קורן, אבל נתניהו מכר את התפקיד הזה לחרדים, שלא באמת יש להם אג'נדה בעניין".

סמוטריץ מסיים ומציג תוכנית עבודה לאופוזיציה: "נציב באופוזיציה חלופה ערכית ונאמנת, נזכיר לליכודניקים את מחויבותם לארץ ישראל השלמה ולמאבק נחוש באוייב. נציב בפני החרדים מראה בכל הנוגע לחיזוק זהותה היהודית של המדינה, בתורה, בשבת, בכשרות, בגיורים, ועוד ועוד ונשקיע בעזרת השם הרבה מאוד בלבנות מחדש את המפלגה הציונית הדתית. להחזיר את גאוות היחידה ותחושת השייכות. נבנה מפלגה אחת, גדולה ומאוחדת, שתהיו גאים בה ותרצו להיות חלק ממנה".

בצלאל סמוטריץ הרב רפי פרץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד