י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
האדם הנכון בזמן הנכון

שר הדתות בממשלה הבאה: הבחירה הטובה ביותר

לרגל המינוי המפתיע: יו"ר המועצה הדתית אשקלון ר' שלמה (שמי) פרוור, ידידו הקרוב של שר הדתות הנכנס הרב יעקב אביטן - בטור אישי

שר הדתות בממשלה הבאה: הבחירה הטובה ביותר
הרב אביטן צילום: יעקב כהן

מאז תחילת "עידן הקורונה" שלמרבה הצער הוציאה אותנו מבתי הכנסת ושלחה אותנו להתפלל בבתים, במרפסות ובחצרות, היתה לי תחושה שהקב"ה רומז לנו שאולי הפכנו את בית הכנסת לבית, עם הזמינות שלנו בטלפון בכל רגע נתון, כולל בזמן שנועד להיות מוקדש לתפילה.

מאז אני משתדל להשאיר את הטלפון במקום בטוח בחדרי בשעת התפילה. כך היה גם אתמול בערב, כשיצאתי להתפלל מנחה וערבית. כשחזרתי, חשבתי להשאיר את הטלפון עוד קצת בצד. ואז אני רואה אותו "משתולל" מהודעות וצלצולים. מה כבר קרה? שאלתי את עצמי. עניתי לטלפון לידידי הרב יצחק בן תקוה, מנהל מחלקת הכשרות במועצה הדתית אשקלון, שיש לי הזכות לעמוד בראשה.

"מה נשמע", אני אומר, והוא רק שואל "זה נכון? זה נכון?". "מה נכון?" אני תוהה, "הרב אביטן, לא שמעת?" הוא משיב, לפני שאני מתחיל להיות מודאג, הוא אומר "הרב אריה דרעי מינה את הרב אביטן לשר הדתות". אני מעלעל בהודעות ומגלה שאכן, השמועה נכונה. מעט מאוחר יותר, התחלתי לחשוב על כך. כן, זו איננה בחירה מובנת מאליה במבט ראשון. אבל במבט שני, מדובר בהברקה. אז אם אתם לא מכירים את הרב אביטן, תרשו לי לספר לכם בכמה מילים על ההיכרות שלי איתו.

את הרב אביטן זכיתי להכיר לפני למעלה מעשור שנים, כשהר' יעקב מרגי כיהן כשר הדתות ושקל למנות אותי לראש המועצה הדתית אשקלון, שעמדה שוממה במשך שנים ארוכות. באותו הזמן שימשתי כראש לשכתו של הראש"ל הגאון הגדול רבי שלמה משה עמאר שליט"א. ראש העיר אשקלון דאז, בני וקנין, רצה לתהות על קנקני ושלח את הרב אביטן אל הרב עמאר בכדי לברר עלי.

הרב אביטן עם הראשל"צ הגרש"מ עמאר. צילום: באדיבות המצלם

זכור לי במיוחד ברושם הראשוני בפגישתי עמו בבית הרבנות הראשית. הוא שפע נעימות ומילים טובות, והסתכל עלי בעין טובה ומכבדת. הוא בירר לעומק, וכשנחה דעתו המליץ עלי בפני ראש העיר ומינויי אושר. מאז, זכיתי לעבוד לצידו בתפקידו כרב איזורי חוף אשקלון. הכרתי תלמיד חכם מובהק, איש של תורה ודעת, שיועד לשמש ביום מן הימים רבה הראשי של אשקלון.

גם ללא תואר זה, ההשפעה הרוחנית של הרב אביטן על אשקלון הייתה, ועודנה, עמוקה ונרחבת. שנה לאחר שהגעתי לאשקלון הרב אביטן הקים בה כולל לרבנות, תוך כדי שהוא משלים את הכשרתו לרב עיר. בצמוד לכולל הוא פתח גם כולל לבעלי בתים, והוא מעביר שם שיעור שנמשך עד היום. אבל זה לא נעצר שם. הרב אביטן שאף להביא את דבר ה' אל כל שדרות הציבור ללא יוצא מן הכלל. הקב"ה חנן אותו במתק שפתיים יוצא מן הכלל, וכשהוא נושא דברים הציבור מרותק.

הרב אביטן חווה את חייהם של כלל תושבי אשקלון בכל רגע בחייהם ומנחה אותם בדרך היהדות. תמיד תראו אותו בדרך לאירוע, לשאת דברי חיזוק ולברך. בכל לוייה או אזכרה שהוא מתבקש להופיע, הוא יטרח ויגיע, יעודד ויחזק. לא פעם ראיתי אותו גם בבית העלמין, פוקד קבר של מישהו שאין מי שיבוא לקרוא בעדו פרק תהילים. תושבי אשקלון הרגישו היטב את האכפתיות הכנה הזאת, שהוא מעולם לא הסכים לקבל עליה שכר, והם משיבים לו אהבה רבה. זה בהחלט לא פשוט לנהל עם הרב אביטן שיחה ברחובה של עיר.

בכל רגע יבוא מישהו ללחוץ את ידו, להודות לו, להתייעץ על דבר מה. כל מכונית שניה תעצור ומישהו ינפנף לו לשלום. האהבה אליו עצומה, אהבה של ציבור לשליח ציבור שהם יודעים כמה גדולה נאמנותו ואהבתו. במועצה הדתית השם הכי מבוקש לעריכת חופות הוא הרב אביטן. אנחנו נאלצים לסנן את הבקשות בכדי שלא לפגוע בסדר יומו העמוס. לא לחינם כשהוצב בראש רשימת ש"ס בבחירות המוניציפאליות הפכה המפלגה לזו שקיבלה את מספר הקולות הגבוה ביותר מכל המפלגות בעיר.

הרב אביטן, שכמדומני מונה לרב איזורי בערך בגיל 18, נועד לפרוח בעולם הרבנות כמטאור. אבל כעת, בשלב זה, הוא מוכן לקבל על עצמו את עול הציבור בצורה מעט שונה. כידוע לכולנו ישנם שני אתגרים מאד משמעותיים שעומדים בפני שר הדתות הבא. האחד, מילוי השורות במועצות הדתיות, בדיינות וברבנות, שבמשך תקופה ארוכה הכל היה תקוע בתוכן.

הרב אביטן ור' שלמה פרוור בחנוכת מקווה באשקלון שנבתה ע"י עמותת 'אורם'. צילום: באדיבות המצלם

יש צורך בשר חכם ונבון בכדי לבחור את האנשים המתאימים ביותר לכל משרה לתועלת העם, וגם באיש עשייה שיוכל לקדם את התהליכים. האתגר השני קשור לדימוי הציבורי של הרבנות ומשרד הדתות בציבור בישראל, שכידוע לצערנו סובל מיחסי ציבור גרועים למדי. יש צורך חיוני להגדיל את האמון של הציבור בישראל במוסדות הדת.

כשאני חושב על שני האתגרים הללו, אני מבין שהרב אריה דרעי עשה בחירה מבריקה כפי שרק הוא יודע. בכל מה שנוגע למינויים, ואני אומר זאת גם לחבריי ראשי המועצות הדתיות וכל העוסקים בצרכי ציבור, אני משוכנע שהרב אביטן הוא האדם הנכון כדי להבין בדיוק מיהם האנשים הנכונים והראויים. הוא יבחר את אלו שהנהגתם עם הציבור תואמת את הסטנדרטים שהוא הציב לעצמו.

עם הענווה שלו וכושר המנהיגות שלו הוא יוכל להביא את התהליכים הללו לתת פירות טובים בתקופה קצרה. ברוח התקופה שבה דורשים שבראש משרד הבריאות יעמוד רופא שיכול להבין בצורה הכי טובה את צרכי המערכת, טוב מאד שבראש משרד הדתות יעמוד רב מנוסה ומוכשר שיוביל את המערכת לעתיד טוב יותר.

במה שנוגע למימד הציבורי, זו תהיה תרומה אדירה לציבור כאשר הרב אביטן ייצג את עולם הרבנות ושירותי הדת. בשפה ברורה ונעימה, שאי אפשר שלא לכבדה ולהשתכנע ממנה, הוא יביא את דבר ה' ברמה אל כל שכבות הציבור. אני נזכר בימים שבהם ניסינו במועצה הדתית להכניס מעט הווי דתי ופעילות יהודית לבתי הספר החילוניים בעיר. נתקלנו, כצפוי, בחומה בצורה של התנגדות מצד גורמים בעירייה או מנהלי בתי הספר. אך ראה זה פלא. ברגע שהכנסנו את הרב אביטן לנושא הכל נפתר בקלות. גם הם הרגישו את האיכפתיות והאבהיות, ונשבו בקסמו.

נקודה נוספת שבולטת בהנהגתו של השר זה כיבוד ההורים והביטול המוחלט שלו כלפי אביו הגאון רבי יצחק אביטן שליט"א. מי שלא ראה את היחס של רבי יעקב כלפי הוריו לא ראה כיבוד הורים מימיו.
כך אני משוכנע שיקרה גם במישור הציבורי הכללי. הרב אביטן מדבר יהדות בלי פשרות, אבל גם בלי פוליטיקה, בצורה מכובדת שאנחנו ראויים לה.

לסיכום, לכל מי שמתפלא אני אומר, אכן הפסדנו לעת עתה רב עיר (ומי יודע? אולי בעתיד), אבל הרווחנו בכל שאר התחומים הקשורים לצרכי הדת של מדינת ישראל. הרב אביטן, בהצלחה, ושיתקדש שם שמים על ידך! 

אשקלון שר הדתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד