כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
עברית, תפילות, חגים, צניעות וכשרות

הכירו: בית הספר הבריטי הייחודי שמדהים כל יהודי

כתבה מרתקת במיוחד פורסמה באתר בריטי על אודות בית ספר יסודי בשם 'קינג דייוויד' בעיר השנייה בגודלה, למרות שרוב התלמידים - 75% הינם מוסלמים, מלמדים בו עברית, מתפללים בכל בוקר את תפילת שחרית היהודית, חוגגים את חגי היהודים, אוכלים רק כשר וגם שומרים על צניעות

הכירו: בית הספר הבריטי הייחודי שמדהים כל יהודי
אילוסטרציה צילום: משרד החינוך

בית ספר יסודי קינג דיוויד בעיר ברמינגהם - בריטניה הוא, במובנים מסוימים, בית ספר יהודי טיפוסי, התלמידים לומדים עברית ומתפללים בכל בוקר תפילות יהודיות. הם חוגגים חגים יהודיים, שרים שירים יהודיים ואוכלים ארוחות שבושלו במטבח כשר. ולמה זו ידיעה חדשותית? כי מה שמייחד אותו היא העובדה שכ-75% מהתלמידים הם מוסלמים.

בית הספר קינג דייוויד ממוקם בבירמינגהם, העיר השנייה בגודלה של בריטניה, ויש בה כ-250 תלמידים בני 3 עד 11, זהו בית הספר היהודי היחיד בעיר וברדיוס של 170 קילומטרים, ומתגוררים בה רק 2,000 יהודים.

למרות מספרם המועט כיום, יש בבירמינגהם את אחת הקהילות היהודיות הוותיקות ביותר בבריטניה, שנמצאות בעיר מאז שנת 1700. בתקופה זו הייתה בירמינגהם יעד אטרקטיבי ליהודי אירופה שברחו מרדיפות ביבשת.

"הרבה אנשים עשו עליה, זה היה דבר קבוע לאורך שנים קודמות". כך הסביר מארק ג'י, שהיה הבעלים של האיטליז הכשר האחרון בבירמינגהם, שנסגר בשנת 2013.

על פי נתוני המפקד האחרונים, עד 2011, אחד מכל חמישה תושבי בירמינגהם הזדהה כמוסלמים, כמחציתם נולדו מעבר לים. מרבית הקהילה האסלאמית של בירמינגהם היא ממוצא פקיסטני או בנגלדש, אך מוסלמים ממגוון מדינות שונות באפריקה והמזרח התיכון - כולל תימן, איראן וסומליה - מכנים גם את בירמינגהם "בית".

כיום, המוסלמים מהווים כמעט שליש מכלל האוכלוסייה בעיר, ומאז אמצע שנות האלפיים בערך 75 אחוז מתלמידי בית הספר של קינג דייוויד - נתון שנחשב כיום גבוה אף יותר, הם מוסלמים. תלמידים יהודים מהווים כיום כ-15% מכלל התלמידים. 38% מהעיר נוצרים, על פי סקר אוכלוסיות משנת 2018.

תוך שמירה על אתוס יהודי אורתודוקסי. המטבח כשר לחלוטין, תלמידות מחויבות ללבוש חצאיות, ומנהל החינוך הדתי, הרב יוסי ג'ייקובס, הוא ראש הקהל של אחד מבתי הכנסת האורתודוכסים של בירמינגהם, סינגרס היל.

משפחות מוסלמיות רבות מציינות סיבות אחרות מלבד קרבה לבית, כאשר הן מסבירות מדוע בחרו בבית הספר היהודי.

המטבח הכשר של בית הספר, למשל, נותן לו את היתרון על פני בתי ספר המגישים אוכל אסור, הן באיסלאם והן ביהדות. "מרבית המזונות הכשרים הם גם חלאלים, (שחיטה מוסלמית) כך שאני חושבת כהורה זה מביא אותך למצב נוח", הצהירה התלמידה לשעבר רפיה ביג'ום.

במהלך השנה נחגגים חגים כמו חנוכה ופורים עם ביקורים של חיילים ישראלים לשעבר ביום הזיכרון, לצד מועדוני ספורט ושיעורי מוזיקה, מתקיימים שיעורי ריקוד ישראלים שבועיים, בהם משתתפים ילדים מכל הדתות. המנהל סטיבן לנגפורד אמר, כי "יום העצמאות נחגג עם דגלים ועוגת יום הולדת". ויתרה מכך, אף הורה מעולם לא ביקש שהילד שלהם לא ישתתף בפעילויות הללו. "אנו משתדלים לא להפנות את תשומת הלב למצב הפוליטי", הוסיף.

את הפרסום הביא אהרון דראפקין, עיתונאי ותלמיד לשעבר של בית הספר קינג דיוויד באתר tabletmag.

בית ספר יהודי בריטניה מוסלמים קינג דיויד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד