י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
התבטאתי באופן לא נכון

אחרי סערת הפריצה: איש מירון מפרסם הבהרה

סערה שפרצה בעקבות דבריו של איש מירון חונה דייטש שנאמרו ברגעי הפריצה לציון במירון • היום לאחר שנרגעו הרוחות מפרסם דייטש הבהרה ומסביר את אשר אירע: "לא עסקתי בעניין האפשרות לעלות לציון ע"מ להתפלל. חשבתי שמדובר ביחידים שמבצעים פריצה לשם התגרות בלבד"

אחרי סערת הפריצה: איש מירון מפרסם הבהרה
חונה דייטש בריקודים בחצר הציון צילום: שוקי לרר

לקראת מוצאי יום ההילולא בציון התנא רבי שמעון בר יוחאי במירון, שהתנהלה השנה במתכונת קורונה, פרצו מאות אנשים לציון בכדי להתפלל. בעקבות כך, המשטרה ביטלה את המוזיקה בחצר שהייתה אמורה להמשיך בשעת ה'נעילה'. 

מי שארגן את המוזיקה לאורך כל היום בסיוע השר אריה דרעי היה איש מירון ר' חונה דייטש. ברשתות הופצו סרטוני וידאו בהם נשמע חונה זועם על הפריצה הגדולה ומאשים את אותם שפרצו בכך שגרמו להפסקת התזמורת ולנזק לציון. בעקבות כך, היו מי שזעמו על דייטש ופרסמו הודעות כנגדו על כך שהוא עלה למירון ואחרים לא. 

היום מפרסם חונה הודעת הבהרה בכל מה שקשור לרגעי הכעס ומסביר כי לא ידע שמדובר במאות אנשים וכי חשב שמדובר בקומץ קנאים הידועים במזימותיהם לעורר פרובוקציות. 

רגעי הפריצה לציון במוצאי ל"ג בעומר

"בכל העולם בכלל וכלל ישראל בפרט. נמצאים בתקופה קשה, בה הקורונה משבשת כל חלקה טובה. והרבה ענייני דת ומסורת נפגשים ומתנגשים מול הוראות הממשל בעקבות הוראות ריחוק חברתי ומניעת התאספויות ציבוריות", כותב דייטש.

"כאדם שמנסה במשך כל השנה - יום וליל - לשמח חולים ויתומים, הרגשתי את מצוקת תושבי עירי (ביתר עילית) והתנדבתי במשך חודש ניסן לשמחם יחד עם עוד אנשי נגינה, רחוב רחוב, שכונה שכונה, לא רק בעירי. אלא גם במלונות הבידוד וכדו'".

"משהתקרב יום ל"ג בעומר, ושמעתי על סגר שהוחלט על ידי הממשלה על הר מירון בכלל וציונו הקדוש של רשב"י זיע"א ובנו, נצבט ליבי. יחד עם שיחות ששוחחתי עם המוני יהודים יקרים שרצו לבוא להתפלל במקום וזמן קדוש זה. ואף לשמוח את השמחה על מקום ציונו".

"בתחילה הממשלה לא הסכימה לשום מערך כלי נגינה במקום. מחשש שזה יביא התקהלויות למרות הסגר. והרגשתי שחייבים להפוך עולמות. שעצם במת השמחה לא תיפסק. ושכלל ישראל ואף תושבי חו"ל יוכלו לשמוע את השמחה במקום באמצעות הטלפון וקווי השידור. ולכן גם אני, יחד עם עוד הרבה אנשי מעש, נטלנו על עצמינו להיות מהמשמחים והמנגנים במקום עצמו, ופנינו לשר הפנים הרב אריה דרעי. שליבו חם לכל ענייני הדת באופן מיוחד ביותר. ויחד עם המרכז הארצי לפתוח המקומות הקדושים. בחסד ה׳ עלינו השגנו את האישורים לכך".

"לא עסקתי בעניין האפשרות לעלות לציון ע"מ להתפלל. היות וזה עיסוק בתי הרבנים וחצרות החסידים. ושם אין לי את הכישורים והמעמד לעסוק בכך, בעיני היה נראה שאין כל אפשרות לשנות חוק זה. למרות כאב לב עמוק מכך. והתמקדתי בחלק שלי והחברים".

חונה מסביר, "בשעות אחר הצהריים משראיתי את כניסת הציבור. ולא הבחנתי בכך שמדובר בעשרות ומאות. לרגע חשבתי שמדובר ביחידים. שמבצעים פריצה לשם התגרות בלבד. ובתוך כך קיבלתי הוראה לעזוב את המקום ולבטל את המשך השירה והשמחה במקום התבטאתי באופן לא נכון. ובאופן מכליל, אך לא בידיעה מספקת מה המצב בשטח, כפי שניתן היה לראות שלא הכנתי את עצמי להתקפה נגד הציבור. וזה גם לא העיסוק שלי".

דיייטש מתאר את אשר אירע באותם רגעים, "לאחר מס' דקות. משראיתי שמדובר בעשרות ומאות יהודים יקרים שרצו להתפלל בציון. ומתוך הערגה והכמיהה אף לא עמדו בתקנות הבריאות (דבר שלאחר מכן אף מפקד משטרת צפת וקצין האג"ם הבינו - בסיוע נציגי העיריה יוסי גלנט, נחמן גלבך, נהוראי לחיאני) הבנתי שעלי לתקן את דברי שנאמרו והועברו לציבור הכללי. אך בלמתי את פי. ע״מ שלא ללבות את האש בעודה סוערת. ולהפוך עניין זה ללהבות בלתי נשלטות".

"אך כעת. ערב שבת קודש. בזמן שהציבור יכול לשמוע להבין את הנ״ל. רואה אני את החובה להבהיר הבהרה זו. ולחזור בי על ההכללה הלא נכונה. וזכות רשב"י הק' יגן עלינו להיוושע כל הישועות בכלל ובפרט. אמן. בברכת שבת שלום לכל אחינו בנ"י חונה דייטש".

חונה דייטש ל"ג בעומר תזמורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד