י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הסכם השלום יבוטל?

מלך ירדן מאיים: סיפוח שטחים בגדה יוביל להתנגשות עזה עם ירדן

‏הסכם השלום בין ירדן וישראל יבוטל? על רקע תכנית ה-100 של טראמפ - מלך ירדן מאיים ‏בראיון לעיתון הגרמני דר שפיגל כי סיפוח שטחים בגדה יוביל להתנגשות עזה עם מדינתו: "בוחנים את כל האופציות"

מלך ירדן מאיים: סיפוח שטחים בגדה יוביל להתנגשות עזה עם ירדן
מלך ירדן עם אבו מאזן צילום: פלאש 90

‏מלך ירדן מאיים בראיון ל'דר שפיגל' הגרמני: "אם ישראל תספח שטחים בגדה ביולי, זה יוביל להתנגשות גדולה עם ירדן". המלך סירב לומר בפירוש אם המשמעות היא ביטול הסכם השלום, אך אמר כי "בוחנים את כל האופציות".

את הפרטים מדווח רועי קייס בכאן 11. לדבריו, זו האמירה הכי משמעותית של מלך ירדן בנושא. בנוסף, שר החוץ הירדני בימים האחרונים נמרץ מאוד בניסיון לגייס את האירופים נגד המהלך.

בתשובה לשאלה האם הצעד יפגע בהסכם השלום אמר המלך. "אני לא רוצה לאיים אבל נבחן את כל האפשרויות במידה ויתרחש סיפוח".

‏בראיון לעיתון הגרמני דר שפיגל שצוטט בסוכנות הידיעות הירדנית, הוסיף המלך כי אם הרשות הפלסטינית תקרוס הדבר יגביר את הכאוס והקיצוניות באזור. המלך הדגיש כי הפתרון היחיד לשלום בין ישראל לפלסטינים הוא שתי מדינות וכי הליגה הערבית מסרבת למדינה אחת בין הירדן לים.

להלן דבריו המלאים של מלך ירדן ל'דר שפיגל' עם שאלות ותשובות, כפי שהביא רועי קייס מכאן 11.

ש: מסביב לירדן יש כמה מדינות שעוינות אחת את השנייה. בנוסף הכנסת מתכוונת בשבועות הקרובים לדון בתכנית השלום במזרח התיכון של נשיא ארה"ב, טראמפ, שכוללת סיפוח חלקים בגדה המערבית. כיצד הדבר ישליך על ירדן, אם התכנית של טראמפ תיושם.

ת: האם העיתוי באמת מתאים לדון אם אנחנו רוצים מדינה אחת או שתי מדינות לפלסטין וישראל? כשאנחנו נמצאים בעיצומה של מערכה נגד נגיף קורונה? או שעלינו לדון באיך אנחנו יכולים להיאבק בנגיף הזה? פתרון שתי המדינות הוא היחיד שיאפשר לנו להתקדם.

ש: יש פוליטיקאים כמו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שרוצים לנצל את האפשרות שהכשיר ממשל טראמפ כדי להשתלט על חלקים נרחבים מפלסטין.

ת: המנהיגים שקוראים לפתרון המדינה האחת לא מבינים את השלכותיו. מה יקרה אם הרשות הפלסטינית תקרוס? אנחנו נראה עוד אנרכיה וקיצוניות באזור. אם ישראל באמת תספח שטחים מהגדה המערבית ביולי, אז הדבר יוביל להתנגשות גדולה עם ירדן.

ש: האם הסכם השלום עם ישראל יושעה?

ת: איני רוצה לשגר איומים או להכשיר את הקרקע לסכסוך או מריבות, אבל אנחנו בוחנים את כל האופציות ואנחנו מסכימים עם מדינות רבות באירופה ובקהילה הבינלאומית שחוק הכוח לא יכול להיות מיושם במזרח התיכון.

ש: נראה שהמאבק נגד איראן עכשיו חשוב יותר למנהיגי מדינות המפרץ מאשר הסכסוך הישראלי – פלסטיני, האם אתה חש באכזבה?

ת: ירדן עמדה באתגרים לפני, אבל כדי שאהיה הוגן עם אחי יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, ואחרים, פתרון המדינה האחת עדיין לא מתקבל על הדעת בשום אופן בישיבות של הליגה הערבית. כאשר הוצגה תכנית שכולל את פתרון המדינה האחת לפני שישה או שבעה חודשים, אחי, מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז, התנגד לה והדגיש את העמידה של סעודיה לצד המדינה הפלסטינית.

מלך ירדן תכנית המאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד