י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

זהירות: השרב כבר כאן ואיתו הנחשים - המדריך המלא

מזג האוויר השרבי מביא איתו את סכנת הנחשים. רק בשבוע החולף הוכש תלמיד ישיבה ומצבו מוסיף להיות קשה. 'בחדרי' יצא לבדוק את התופעה וממה עלינו להיזהר • המדריך המלא 

זהירות: השרב כבר כאן ואיתו הנחשים - המדריך המלא
נחש צפע צילום: pixabay

בשבוע הקרוב צפוי לשרור בכל רחבי הארץ מזג אויר חם במיוחד, בצל הסכנה מהחום ישנה גם את הסכנה מהנחשים שיוצאים ממקום מחבואם דווקא במזג האוויר השרבי הזה, זהו אמנם בעל חיים שמסקרן לעקוב אחריו, אבל רצוי לעשות זאת בעיקר מרחוק. מהם הסימנים שיופיעו לאחר הכשה של נחש ארסי, ומה הדבר שהכי חשוב לעשות מיד לאחר ההכשה? הנה מדריך עזרה ראשונה שכדאי לדעת.

לנחש יש מערכת הגנתית וזו היא ההכשה, היא משמשת אותו ככלי נשק יעיל כאשר הנחש מרגיש מאוים. מערכת זו משמשת אותו גם כאשר הוא רוצה לטרוף או לאכול. ארבל לוי, ביולוג המתמחה בזוחלים ולוכד נחשים אומר כי "לחלק מהנחשים יש מנגנון ארס. הארס הוא למעשה חלבון מורכב הפועל על מערכת הדם או על מערכת העצבים או על שתיהן, תלוי במין הנחש", לוי מסביר על הארס "הארס מיוצר בבלוטות ארס הממוקמות בצידי הראש ומחוברות לשיני הארס החלולות בעזרת צינורית. ברגע שהנחש מרגיש מאוים, הוא נושך את גוף המאיים, לוחץ על שלפוחית הארס בעזרת שרירים ומזרים ארס מהשלפוחיות לשיניים ישירות לגוף המוכש".

לוי מסביר כי למרות שהנחש רואה בבני אדם סכנה, הוא לא ימהר כל כך להכיש אותם "הארס הוא חלבון יקר מבחינה אנרגטית ולכן יבחר הנחש להכיש רק כאשר לא תהיה לו ברירה אחרת. זה עשוי לקרות כאשר אדם דורך בטעות על נחש. לרוב הנחש יזהיר טרם ההכשה - נחש צפע, לדוגמה, יעשה זאת בעזרת קול נשיפה חזקה".

בנוגע לשאלה כיצד נדע לזהות אם הנחש ארסי או לא משיב לוי כי חשוב להתייחס לכל נחש כאילו הוא נחש ארסי. "על מנת לזהות את סוג הנחש צריך להכיר את כל מיני הנחשים בישראל. יש נחשים שמחקים את הצפע למרות שהם לא ארסיים ודבר זה יכול לייצר הטעייה ובלבול".

במקרה ואנו נתקלים בנחש כיצד עלינו לנהוג?

"להתרחק כמה צעדים אחורה וליצור קשר עם לוכד נחשים מוסמך, שהוא למעשה היחיד שרשאי ללכוד את הנחשים", אומר לוי, הוא מדגיש שלא לנסות להתעסק עם הנחש כלל "לא לנסות כלל ללכוד את הנחש כי דבר זה עשוי להוות סיכון - הרבה אנשים מוכשים כאשר הם מנסים לעשות זאת. וכמובן, לא להרוג את הנחש כי הוא חיית בר מוגנת על פי חוק, והריגתו מהווה עבירה פלילית". לדבריו מה שצריך לעשות הוא "לשמור על קשר עין עם הנחש מרחוק בזמן ההמתנה ללוכד הנחשים, לשמור על קור רוח, ואם הנחש בורח לאפשר לו לעשות זאת".

אלו תסמינים יופיעו לאחר ההכשה ?

פרופ' פיני הלפרן, מנהל חדר המיון מרכז רפואי תל אביב - איכילוב מסבירה "כאשר מסתכלים על אזור ההכשה, רואים סימנים של שתי שיניים בדומה לשתי דקירות מחט שהמרחק ביניהן הוא סנטימטר אחד עד שניים, ומסביב לרוב תופיע נפיחות ואודם, לפעמים אף דימום מעבר לכך, הסממנים והתחושות לאחר ההכשה עשויות להשתנות מאדם לאדם, חלק ירגישו חולשה עד כדי עילפון, חיוורון או הזעה, לעתים הדופק יהיה מהיר או איטי, לחלק מהאנשים יתנפחו השפתיים, זוהי מעין תגובה אלרגית ודורשת טיפול דחוף. בכלל, כל אדם אשר חש בסימנים סיסטמיים ולא רק מקומיים כמו נימול סביב השפתיים, זהו סימן שהוא מפתח תגובה אלרגית ודורש הגעה מהירה למיון כיוון שזוהי תגובה מסכנת חיים".

פרופ' הלפרן אומרת כי התסמינים יופיעו בתוך זמן קצר ביותר. "התסמינים יופיעו משניות אחדות ועד שעות, תלוי במיקום ההכשה, בכמות הארס ובתגובה האינדיבידואלית, בתקופת האביב הכשות הנחשים מכילות יותר ארס והן יותר מסוכנות כיוון שנחשים לא פעילים במהלך החורף ובזמן הזה הם צוברים ארס בבלוטות, לכן ההכשה הראשונה לאחר החזרה לפעילות צייד באביב מכילה יותר ארס. לעיתים, אם ההכשה מהירה מדי, הנחש לא מספיק להזריק כמות גדולה של ארס". פרופ' הלפרן אומרת כי בכל מקרה צריך ליצור קשר מידיית עם שירותי החירום, "בכל אופן, מיד לאחר ההכשה יש לקרוא לעזרה, בין אם מד"א או אדם אחר, ולגשת לטיפול".

לאחר ההכשה מסבירה הלפרן חשוב מאוד לא להתאמץ "כאמור, יש לקבל עזרה ראשונה, ובינתיים, להקטין מאמץ, לא לצעוד ברגל או לאמץ את הגפה הפגועה, הרעיון התאורטי הוא שלא תהיה עלייה בזרימת הדם הגורמת להתפשטות הארס. כמובן שאין לקשור חוסמי עורקים, ובטח שלא למצוץ את הארס ולירוק, לא לחמם או לקרר את האזור. כאשר אדם הוכש ונמצא במקום מרוחק מחדר מיון, עליו לחבוש את אזור ההכשה עם תחבושת אלסטית, כפי שחובשים נקעים - מעשרה ס"מ מתחת למיקום ההכשה ועד עשרה ס"מ מעל האזור, על מנת לנסות להאט את ספיגת הארס, זוהי האפשרות היחידה שמומלצת. אך חשוב לזכור שגם כאשר אדם הוכש ונמצא רחוק, עליו לנסות שהעזרה תגיע אליו ולא שהוא יגיע אליה".

האם חשוב לזהות את מין הנחש?

הלפרן משיבה כי "הרוב המוחלט של ההכשות הוא מצפע, בכל חדר מיון יש מספר נוגדנים לארס של הנחשים השונים, ומשום שיש שלושה סוגי נחשים, חשוב לזהות את הנחש, על מנת להתאים את הנוגדן לארס של הנחש הספציפי שהכיש. כל מה שיש לעשות הוא להביט בנחש או לצלם אותו, ואם אין מצלמה לנסות לזכור את המאפיינים שלו כמו צבע, גודל, אם הוא חלק או מחוספס, אלו סימנים מזהים יש לו, ובשום פנים ואופן לא לנסות לתפוס אותו. לרוב רואים את הנחש כאשר הוא מכיש, אך לעיתים, בעיקר בהכשה ברגל או בקרסול, מרגישים כאב אך לא רואים את הנחש כי הוא הכיש ומיד הסתלק".

מה הם אחוזי התמותה מהכשה?

פרופ' הלפרן מציין שהתמותה היא כמעט אפסית. "אנשים מתים מהכשת נחש בגלל שפיתחו תגובה אלרגית קטלנית לארס, במהירות עצומה תוך שניות עד דקות מרגע ההכשה, ולא ניתן היה לנבא זאת מראש או כאשר אדם הוכש וחדר לגופו כמות גדולה של ארס" הוא אומר. "בארץ, רוב הכשות הנחשים לא פוגעות במערכת העצבים אלא גורמות לנמק או דימום מקומי ולעיתים להלם, אך פגיעה עצבית היא נדירה".

"הכי חשוב לא להגיע למגע עם נחשים, להימנע מלחטט בערימות של זבל או פסולת בניין, או בין שיחים, אך אם אתה חייב להיכנס לשם, רצוי לנעול נעליים גבוהות וללבוש מכנסיים ארוכים", מציין פרופ' הלפרן.

הלפרן מסבירה עוד כי אין עונה מסוימת בה הנחשים פעילים, "נחשים הם לא גויאבה - מופיעים בעונה אחת ונעלמים", אומר ארבל לוי, "הם נמצאים כל השנה והופכים פעילים יותר ככל שהטמפרטורות עולות. כמו כל שאר הזוחלים, הם בעלי חיים פויקילותרמיים - בעלי דם קר אשר חום הגוף שלהם מושפע מהסביבה ועל מנת להיות פעילים הם זקוקים לחום. עונת הפעילות של הנחשים היא מימי האביב החמים ועד הסתיו, כאשר בתחילת הקיץ ישנה התעוררות ופעילות ברמה גבוהה".

נחש הכשת נחש שרב שרב בישראל ימי שרב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד