ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
תחקיר 'בחדרי' • מסע ייסורים

משבר התח"צ בריכוזי החרדים: "מי שאין לו רכב פשוט מסכן"

חברת האוטובוסים 'נתיב אקספרס' היא האחראית על הקווים העירוניים והבינעירוניים של העיר צפת. לאחר חזרת המשק לשגרה, החלו ב'נתיב אקספרס' להפעיל שוב את מערכת התחבורה הציבורית כסדרה רק בקווים העירוניים והחרדים תושבי המקום מרגישים תחת סגר • בעיה דומה יש גם בעיר חיפה • תחקיר

משבר התח"צ בריכוזי החרדים: "מי שאין לו רכב פשוט מסכן"
חרדים ממתינים לאוטובוס צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

מאז פרוץ משבר הקורונה לחיינו, הופסקה בהדרגה פעילות התחבורה הציבורית עד לעצירתה המלאה בימי הסגר של חג הפסח.

בימים האחרונים מערכת התחבורה הציבורית החלה לשוב בהדרגה ולפעול בכל חלקי הארץ, אולם ל'בחדרי חרדים' נודע כי תושבי צפת החרדים נותרו תחת מצור תחבורתי חמור שסיומו טרם נראה באופק.

בקווי התחבורה הציבורית בעיר צפת אמונה חברת האוטובוסים 'נתיב אקספרס', גם בקווים העירוניים וגם הבינעירוניים. אולם לאחר חזרת המשק לשגרה, החלו ב'נתיב אקספרס' להפעיל שוב את מערכת התחבורה הציבורית כסדרה רק בקווים העירוניים. היציאה והחזרה לעיר צפת בתחבורה ציבורית כמעט בלתי אפשרית מכיוון שהקווים הבינעירוניים עדיין לא חזרו לפעול, למעט שני קווים בלבד, לערים חיפה וכרמיאל.

הקוויים הבינעירוניים מצפת לערים החרדיות בני ברק וירושלים אינם פועלים כרגע, למרות שהתחבורה הציבורית מערים אחרות לבני ברק וירושלים שבו למסלולם.

הפתרון היחיד שזמין כרגע עבור תושבי צפת, זאת נסיעה עם חברת 'סופרבוס' המפעילה קו בינעירוני מהעיר טבריה לצפת ובחזרה. תושבי צפת החרדים צריכים לנסוע לטבריה ומשם להמשיך לירושלים. אם ברצונם של תושבי צפת להגיע לעיר בני ברק, הם צריכים לעבור דרך טבריה ומשם לתל אביב ואחרי כל המסע הזה הם צריכים לנסוע באוטובוס נוסף לבני ברק.

יאיר לוי, תושב צפת סיפר ל'בחדרי': "יש לי שכן חולה שצריך להגיע לטיפול בבית החולים 'תל השומר' והוא צריך לעבור מסע ייסורים כדי להגיע ולקבל את הטיפול הרפואי". עוד הוסיף "מי שאין לו רכב, פשוט מסכן".

מבירור שערכנו עם חברת 'נתיב אקספרס', הם הגיבו כי הם כפופים להחלטות רשות הארצית לתחבורה ציבורית וישובו לפעול בקווים אלו בהתאם להוראות וההנחיות שיקבלו.

גם בחיפה החרדית הסיפור דומה. תושבי השכונות החרדיות 'הדר' ו'נווה שאנן' פנו ל'בחדרי חרדים' וסיפרו כי קווי האוטובוס 970, 971, 972, 973 ועוד של חברת אגד היוצאים לבני ברק, ירושלים, אלעד, אשדוד ועוד - עדיין לא חזרו לפעילות.

שרית, תושבת שכונת הדר העובדת בבני ברק, סיפרה ל'בחדרי' כי "בעוד שמקומות העבודה חזרו, התחבורה הציבורית עדיין לא פעילה. לא הגיוני שאני אצטרך לחפש כל יום טרמפ אחר או אפילו לקחת מוניות על חשבוני, בעוד שברוב אזורי הארץ התחבורה הציבורית שבה לפעילות, ויתירה מזאת, גם בחיפה שבה התחבורה הציבורית לפעילות מלבד השכונות החרדיות".

וזה לא הכל. בעקבות ההנחיה על העלאת עד 20 נוסעים בו זמנית, נוצר מצב שבו האוטובוס מתמלא כבר בתחנה השנייה או השלישית, ומאות נוסעים נותרים להמתין לאוטובוס הבא, שמגיע מלא אף הוא.

חברות האוטובוסים לא יכולות להתמודד עם קצב צריכת האוטובוסים, ומבדיקה קטנה שערכנו, לקו 280 מאלעד לבני ברק נאלצנו להמתין 39 דקות. לקו 277 מירושלים לאלעד נאלצנו להמתין 51 דקות, ולקו 401 מבני ברק לירושלים נאלצנו להמתין למעלה משעה. כן כן, כל זה בשרב הכבד שפקד את ארצנו.

מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר כי "מגבלת הנוסעים מייצרת בפנינו אתגר קשה עד בלתי אפשרי. כלל האוטובוסים עובדים, אבל בחשבון פשוט אנחנו צריכים עד פי שלושה אוטובוסים בכדי לעמוד במגבלת הנוסעים. לכן איחדנו קווים דומים ואנחנו מוציאים נסיעות מתחנות היעד ומתחנות הביניים. הפעלת קווים שאינם פעילים כיום תהיה בהכרח על פני קווים פעילים ויפגע בנוסעי התחבורה הציבורית. אנו יודעים כי מדובר בתקופה קשה לנוסעי התחבורה הציבורית ובטוחים כי לאחר הסרת הגבלת מספר הנוסעים באוטובוסים נוכל לשפר את התחבורה הציבורית למען הנוסעים".

מחברת קווים נמסר ל'בחדרי חרדים': "על מנת לשמור על שלום הציבור הנחו משרדי הבריאות והתחבורה על הגבלת מספר הנוסעים באוטובוס. הנחיה זו, צמצמה באחת את קיבולת האוטובוסים בשני שליש והביאה לעומסים בקווים רבים אצל כלל מפעילי התחבורה הציבורית לרבות חברת קווים.

החברה בתיאום ובהנחיית משרד התחבורה מתגברת קווים עתירי נוסעים ועושה כל שניתן בנסיבות העניין ובמגבלות הקיימות, להקל על ציבור הנוסעים ולהביא אותם ליעדם במהירות, נוחות ובבטחה".

תחבורה ציבורית קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד