י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
התיאוריה שסחפה מאות אלפי מאמינים

תשכחו מכל מה ששמעתם - הסיבה להופעת הנגיף

אם חשבתם שאתם יודעים הכל על הסיבה להופעת הנגיף ועל הדרך הנכונה להתמודד מולו, תתפלאו לשמוע, אך רבבות אנשים בטוחים כי המגפה בכלל מומצאת והנגיף הונדס בכוונה. ואיך הכל בכלל קשור לאנטנות הסלולריות החדשות שהוצבו במדינות שונות בעולם • 'בחדרי' יצא לבדוק את 'תאוריית הקונספירציה' 5G שכבשה את העולם • וירוס בהכחשה

תשכחו מכל מה ששמעתם - הסיבה להופעת הנגיף
אילוסטרציה צילום: pixabay

תיאוריות קונספירציה רבות יש בעולם, אך נדמה כי אחת מהן שצוברת תאוצה ברשתות החברתיות במדינות רבות בעולם דווקא בימים אלו, שברה את כל השיאים וסוחפת אחריה מאות אלפי מאמינים.

בחודשים האחרונים נחשף העולם כולו לנגיף שמקורו בעיר ווהאן שבסין, מדינות רבות סגרו שעריהן, נמלי התעופה הושבתו, ורבבות בני אדם ברחבי העולם הסתגרו למשך תקופה ארוכה בבתים בחשש מה יילד יום. אך אם חשבנו שכבר שמענו הכל על מקור הנגיף, הקבוצה הבאה תוכיח לכם שאתם אפילו לא קרובים.

מאמיני התאוריה גורסים כי הקורונה כלל לא הגיעה לעולם מהעטלף או מבעל חיים אחר. לדוגמא, בקבוצת הפייסבוק (Stop5G Austral) שחברים בה קרוב לשלושים ושניים אלף אנשים, טוענים באדיקות כי המקור לווירוס הוא בכלל הטמעתה של הרשת החדשה – רשת ה-5G (רשת סלולרית דור 5, הבאה בתור אחרי ה-5G וה-4G) במדינות רבות בעולם.

לטענתם, פריסת האנטנות והמירוץ העולמי אחר טכנולוגיות שונות הן אלו שגורמות לקרינה או לכל הפחות מעודדות את התפשטות הנגיף, כאשר לפי גרסה אחת של התאוריה הזו התדרים מהאנטנות גורמים להיחלשות המערכת החיסונית ובכך מובילים לתסמינים חמורים ולמוות. ולפי גרסה שניה התדרים עצמם הם אלו שגורמים ואחראיים להיווצרות הווירוס. כך או כך האנטנות לטענתם, הן בעיקר המקור למגיפות רבות בעולם. 

טענה אחרת וקיצונית אף יותר גורסת כי הווירוס תוכנן והונדס כבר במשך שנים, וכי מדיניות ההסגר והבידוד היא במטרה אחת - שנפחד לצאת מהבתים או לעבור בין המדינות וליצור תקשורת בין אישית, וכך באמצעות המידע שיסופק לממשלות מאנטנות הg5, הם יוכלו לעקוב אחרינו וליצור סדר עולמי חדש, כאשר המגיפה עצמה בכלל מומצאת.

חובבי הקונספירציה באירלנד בהולנד ובקפריסין, ובשאר רחבי אירופה, אף הגדילו לעשות כשגרמו לעשרות מקרי חבלה לאנטנות. כאשר בבריטניה לבדה הוצתו למעלה מ-60 אנטנות הפרוסות ברחבי המדינה. ובמקומות שונים אף הובילו ההצתות לפגיעה ולתקיפה פיזית של טכנאים. ראש העיר של ליברפול אף חשף כי המשטרה המקומית קיבלה "איומים מוזרים" הנוגעים לתיאורית ה-5G. חברי הפרלמנט הבריטי שיתייחסו לנושא כינו את התאוריות הללו כ"שטויות מסוכנות" ומנהל הסוכנות הבריטי התבטא ואמר כי תיאוריות אלו הן "הסוג הגרוע של הפייק ניוז" והוסיף כי הוא "מזועזע ונגעל מהעובדה שאנשים עושים מעשה נפשע נגד התשתיות שאנחנו, כאנשי בריאות, חייבים אותן בשלמותן בימים אלו".

שעות ספורות אחרי הצתת עמוד התקשורת בליברפול, דווח על שרפה נוספת של אנטנה גם בבלפסט. בסרטון שהתפרסם אחר האירוע נראית השרפה למרחוק ונשמעים קולות ברקע הקוראים להמשך המהפכה.

המיתוס ככל הנראה צבר תאוצה כאשר רופא בלגי במסגרת ראיון שנערך עמו בעיתון - Het Laaste Nieuws במהלך חודש ינואר השנה, קישר בין "המסוכנות" של טכנולוגית הדור החמישי לבין התפשטות הנגיף בעולם. הראיון אמנם הוסר מהרשת זמן קצר אחר פרסומו. אך את הנעשה אין להשיב, הטענה כבר צברה תאוצה ורבבות גולשים החלו לשתף אותה ולהעלות השערות שונות ומשונות, ובעיקר, טענות נגד הממשלות השונות בעולם שלטענתם - לא רק שאינן עושות כלום בנידון, אלא אף עושות יד אחת במזימה חשאית לדלל את האוכלוסייה, במטרה לשלוט בסופו של יום על העולם.

התאוריה פשטה כאש בשדה קוצים, וידוענים רבים ואישי ציבור כמו גם חוקרים ברחבי העולם החלו 'לצייץ' ברשתות החברתיות התבטאויות על השפעתה ה'הרסנית' של הרשת החדשה, ועל ההקשר המתבקש - לדבריהם לנגיף הקורונה שפשט בכל העולם.

גם בישראל כמו במדינות אחרות, חובבי הקונספירציות עטו על הרעיון, וברשתות החברתיות הוקמו קבוצות רבות שעוררו את  השיח על האנטנות החדשות שמוצבות באזור, ועל 'הנזקים' המוכחים שהן גורמות לצמחים לבני האדם ולטבע. הופצו סרטונים רבים המראים פגיעה ממשית בעצים הנטועים בסמוך לאנטנות. ואף תועדו פגיעות שונות בבעלי החיים שכביכול מיוחסות לקרינה הנובעת מהרשת החדשה.

פעילי סביבה מכל רחבי הארץ מתארגנים בתקופה האחרונה בעשרות מוקדי הפגנות ומחאות בכל רחבי הארץ במטרה לעורר את המודעות במדינה על תחילת פריסת האנטנות ועל החלפת התאורה הרגילה לתאורת לד שהיא חלק מהקונספט של עיר חכמה שכמובן תזיק לאוכלוסיה, לדבריהם.

אחד המפגינים למשל צוטט במהלך הפגנה כאומר: "טכנולוגיית 5G נפרסה בכדי לגזול מאיתנו את זכויות האדם. אומרים לנו שזה בסדר ושנוותר על דברים קטנים בכדי שנקבל בתמורה סרט שירד הרבה יותר מהר, מי צריך את זה? זה יהרוג את כולנו. כולנו צריכים להתעורר ולהיות אקטיביים כדי לדאוג לעתיד שלנו ולדור הבא, לילדים של כולנו".

פעילים אחרים המכנים את עצמם כ"לוחמים הדתיים נגד האליטה" עמם שוחחנו הקצינו אף יותר בטענה כי "המגפה כולה היא תוצאה של פריסת האנטנות, וכי ראשי המדינה זוממים בשיתוף פעולה מלא עם ראשי ממשלות שונים ברחבי העולם לבצע "שואה שקטה" כלשונם, ולפגוע ביהדות באופן מכוון. לא חסרות הוכחות ואנו נלחם עד שנוציא את האמת החוצה בעזרת השם" אמרו. ואף הוסיפו בנימה רצינית שאינה משתמעת לשני פנים כי "התקשורת כולה, מימין ומשמאל, נשלטת ע"י האליטה והבונים החופשיים, ודואגת ללבות את אש השנאה בין דתיים לחילוניים במטרה מכוונת".

מפגין בישראל כנגד פריסת האנטנות\\ צילום: איריס בנדר

כמו כן בדיווח שהופיע בגלובס, פורסם כי לא רק פעילי סביבה מובילים את המאבק אלא אף "ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, יצאה נגד פריסת תשתית הדור החמישי בעיר, כמו גם ראשי רשויות נוספים בצפון ובמרכז הארץ. קליש רותם לא הסבירה מה הסיבה להתנגדות והאם היא קשורה לתאוריה הזאת, וכן לא הושגה תגובתה לכתבה".

אגב, כבר לפני שנים אחדות ראשי ערים שונים ברחבי ארה"ב הביעו התנגדות לפריסת האנטנות האלו כך קליש היא בהחלט לא היחידה.

בניסיון למזער את הנזק נקטו בחודשים האחרונים הרשתות החברתיות כמו טוויטר, יוטיוב גוגל ופייסבוק שורה של צעדים נגד הפצה של מידע שקרי בכל הנוגע להתפשטות הקורונה. ובחודשים  האחרונים אף הסירו תכנים וקבוצות שאחראיות להפצת המידע המוטעה. עוד דווח בגלובס כי רק לפני תקופה קצרה, פייסבוק הסירה קבוצה ישראלית שנועדה לפעילות נגד פיזור רשתות תקשורת של הדור החמישי במדינה, בשם "Stop 5G Israel" בשל הפרה של תנאי השימוש של הפלטפורמה.

בטוויטר אף הוסיפו כי מי שיחפש מידע על רשתות מהדור החמישי בפלטפורמה שלה, יופנה להודעה מטעם ממשלת בריטניה, לפיה הממשלה לא מצאה כל קשר בין רשתות דור 5 ובין וירוס הקורונה. ההודעה תכלול קישור לאתר ממשלתי עם מידע אמין, עובדתי ומאומת בכל הנוגע לרשתות דור 5. זאת, כחלק ממאמצי החברה לספק למשתמשי טוויטר מידע ממקורות מוסמכים אודות הקורונה.

אז מה האמת? ואיך קורה שמאות אלפי אנשים ברחבי העולם נסחפים אחר תאוריה, ומקדישים את עיקר ימיהם למלחמה בה?

בראיון שנתן ל'גלובס' ד"ר רועי צנזה, עתידן ועמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב. הוא אומר כי "בעתות משבר ומצוקה אנשים נוטים להאמין בתאוריות קונספירציה" "יותר מזה, באופן מאוד מוזר, הן מרגיעות אנשים כי הן אומרות ששום דבר לא הגיע בשוגג או במקרה אלא שלכל דבר יש סיבה ומטרה. זה גורם לבני האדם להרגיש יותר בנוח, כי אם לכל דבר יש סיבה אז יש גם אויב. האויב הוא לא הווירוס שאין לו תודעה והוא בא אלינו משום מקום, אלא הממשלה, ביל גייטס או האילומינטי. לכן, בתקופה כזו בה יש כל כך הרבה אי ודאות לגבי הווירוס, אין פלא שתאוריות כאלה הצליחו להתפשט כל כך מהר", הוסיף צזנה. 

"הנתונים מראים שרשת G5 אינה אמורה לגרום נזק, והמדע וניסיון של עשרות שנים תומכים בכך", כותב צזנה בפוסט שעסק בנושא, שעלה בבלוג ובעמוד הפייסבוק שלו. עם זאת, הוא לא מסתפק בכך ומוסיף כי "תמיד יש סיכוי שקרינה כזו משפיעה על תת-אוכלוסייה מסוימת שרגישה אליה במיוחד. עוד לא הוכח קיומה של תת-אוכלוסייה כזו, אבל חשוב להמשיך לחקור ולבחון את הנושאים האלו, כדי להבין מהו סף הקרינה מסוגים שונים שמותר לבני-אדם לקלוט מהסביבה. אלא מה? זה בדיוק מה שממשלות עושות כל הזמן, כדי להגן על בריאות אזרחיהן ועל הכלכלה הלאומית".

מי אחראי לממדים המפלצתיים שיש לתיאוריה היום?

לפי דיווח ב"בלומברג", שמתבסס על בדיקה שביצע ג'ונס מאוניברסיטת קטאר, בבדיקה ניתח  ג'ונס כ-22 אלף ציוצים בנושא. והתוצאות העלו כי  חלק בלתי מבוטל מהשיח בטוויטר שמקשר בין רשתות הדור החמישי לקורונה מגיעה מקבוצה גדולה של חשבונות פיקטיביים הפועלים באופן שמזכיר "קמפיין שנתמך על ידי מאמץ מדיני". עוד הוא הוסיף כי למיטב הבחנתו מדובר במבנה פעילות דומה לזה שהופעל בקמפיין המידע המטעה שהפעילה רוסיה בתקופת הבחירות לנשיאות האמריקאית ב-2016. עם זאת, הוא הבהיר כי למרות הממצאים הוא טרם מצא ראייה חותכת לכך שממשלת רוסיה היא האחראית להפצת התאוריה.

גם הארגון ללא מטרות רווח "אינדקס הדיסאינפורמציה הגלובלי" שמתמקד בעיקר במעקב אחר פעילות של הפצת מידע מוטעה ברשת טוען כי מאחורי הפצת התאוריה עומדת פעילות מאורגנת. "רשת הדור החמישי היא רק טכנולוגיה אחת שהרוסים החליטו לערער את אמינותה", כתב צזנה בפוסט. "מחקר מ-2018 חשף שבשנת הבחירות בארצות-הברית, טרולים רוסים - שממומנים ומונחים על-ידי השלטון - הפיצו שמועות שהופרכו מזמן בנוגע לבטיחותם של החיסונים. הרוסים לא עצרו שם, כמובן. למה להפסיק עם אסטרטגיה מנצחת? בשנים האחרונות מפיצה רשת RT America פאניקה גם בנושא הגידולים המהונדסים גנטית. מחקר שנערך בנושא הוכיח שהרשת (ביחד עם הרשת-האחות הרוסית Sputnik) מזכירה את הגידולים האלו בכל הזדמנות - יותר מכל ארגוני החדשות האמריקאים גם יחד. כמעט תמיד הם מופיעים בהקשרים שליליים".

לעומת זאת חוקרים שונים מפנים את האצבע דווקא לקבוצות במערב, לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", קבוצת Yonder, העוקבת אחרי תפוצה של דיסאינפורמציה, זיהתה גם היא דפוסים של קמפיין מתוכנן להפצת התאוריה שמנוהל על ידי קבוצות של מתנגדי חיסונים. עוד לפי הדיווח, הארגון מידאן שבונה תוכנת אימות למדיה דיגיטלית, מצביע דווקא על קבוצת תומכי תאוריית ה"Q-Anon", לפיה ישנה קונספירציה גלובלית שחותרת תחת שלטון טראמפ.

ולגופן של הטענות:

כאמור חוקרים רבים בעולם מכחישים את הקשר בין פריסת האנטנות לנגיף הקורונה, לדבריהם תיאוריות הקונספירציה האלו המטילות ספק במחלה ובדרך התפשטותה מסכנות את כלל הציבור, וכי יש לשמור ולדבוק בהנחיות מערכות הבריאות השונות. יתרה מזאת, הוסיפו החוקרים,הסגר והריחוק החברתי הוכחו כיעילים להשפעה על קצב ההדבקה במקומות רבים בעולם. מה שמוכיח כי אין אף קשר לטענה על השפעה לרעה של הקרינה. "לו יצויר וזו היא הסיבה העיקרית לנגיף, כיצד יסבירו המצדדים בתאוריה את התפשטות המגפה באיראן ובמדינות נחשלות יותר, שם כלל לא נפרסה הרשת המתקדמת.

דיווח מעניין שהופיע באתר ווינט מספר כי במשך כשבועיים, מאמצע אוקטובר ועד תחילת נובמבר 2018, התרחש אירוע חריג באחד הפארקים בהאג שבהולנד: "350 זרזירים נמצאו מתים בשטח הפארק, דבר שעורר בהלה בקרב התושבים. שלל הסברים הוצעו לתופעה, החל מהרעלה מכוונת או מקרית וכלה בפגם גנטי שממנו סבלו הציפורים. אבל אחת התיאוריות, שצברה תאוצה באמצעות אתרים ופרופילים של חובבי תיאוריות קונספירציה בפייסבוק, פנתה לכיוון אחר לגמרי: באזור הפארק הוצבה באופן גלוי אנטנה של הרשת הסלולרית החדשה, והתאוריה שהופצה גרסה כי ניסוי כלים של הרשת החדשה היה הגורם למות הציפורים. לאחר מספר חודשים, שבהם התבצעה לאותם זרזירים נתיחה שלאחר המוות במוזיאון המדע של רוטרדם, התבררה הסיבה האמתית למותן: בגופן של הציפורים נמצאו רעלנים של פירות העץ טקסוס מעונב (Yew berries) ונראה שהן חוו חוסר התמצאות רגעי במרחב או פאניקה שהביאו להתרסקותן לקרקע. במקביל, התברר שהפוסט בפייסבוק היה שקרי: באזור לא התרחש כלל ניסוי של הרשת הסלולרית החדשה באותו זמן. עם זאת, הסיפור משקף את החשש והפחד שקיים מזה שנים בקרב הציבור בכל הנוגע לאנטנות סלולריות בכלל, ולרשת החדשה בפרט".

יצוין כי המאבק הנוכחי באנטנות לא החל בעקבות הקורונה אלא למעשה כמה שנים קודם לכן, כאשר תנועות רבות ברחבי העולם וביניהם פרופסורים מומחים ובעלי שם קראו לבדוק את השפעת הקרינה הסלולרית ובעיקר את זאת החדשה, על גוף האדם. כאשר רק בחודשים האחרונים חתמו כ-400 רופאים ו-900 אנשי מקצוע מתחום הבריאות על מכתב פתוח לממשלה בבלגיה, הקורא לממשלה לנהוג בזהירות בנוגע לפריסה של דור חמש.

בשיחה שקיימנו עם גב' איריס בנדר מובילת המאבק הארצי ב'מטה המאבק למען סלולריות שפויה' היא טוענת כי "יש הרבה שמקשרים בין המאבק שלנו שמתקיים כבר במשך תקופה ארוכה לבין נגיף הקורונה שהופיע כעת, אני לא מתמחה בנושא של התאוריות שהופצו, אך ההקשר בעיניי הוא פשוט - מחקרים בעולם מראים שהחשיפה לקרינה סלולרית מחלישה את מערכת החיסון של הגוף. ולכן גדלה רגישות האנשים למחלות זיהומיות וויראליות כמו התפרצות מגפת הקורונה. בעקבות מאבק מקומי בחיפה על הצבת חוות אנטנות סלולרית ענקית ליד הבתים שלנו התחלתי ללמוד ולהתמחות בנושא נזקי קרינה סלולרית מבחינה בריאותית על בני אדם".

"המאבק המקומי נהפך למאבק ארצי נגד פריסת אנטנות סלולרית בסמיכות לבתי מגורים, בתי ספר, גני ילדים וכו'. בתהליך הזה נחשפנו לכוונת משרד התקשורת לפרוס את רשת דור 5 בארץ שמהווה איום בריאותי משמעותי על חיי כולנו ומרגע פרסום המכרז בשנת 2019 אנו פועלים בשיא הכוח לעצור את המכרז לפני שיהיה מאוחר מידי ונאבד את חיינו" אמרה.

עוד הוסיפו במטה, כי משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה מאשרים את המהלך בטענה כי 5G בטוחה לבריאות האדם. טענות אלו אינן מבוססות על שום מחקר עצמאי. למעשה העובדות מצביעות על מציאות הפוכה לגמרי - מאות מדענים בתחום הרפואה, הביולוגיה והפיזיקה זועקים כבר שנים נגד שימוש ברשת  5G ומזהירים מפני השפעות קטלניות שלה על גוף האדם.

עשרות מחקרים עצמאיים שנערכו בכל העולם מעידים על טכנולוגיה זו כבעלת השפעה הרסנית לגוף האדם. מדובר בפגיעה קשה במערכות רבות בגוף, הגורמת נזק לדנ"א ומובילה למחלות ניווניות, אוטיזם, פרקינסון, סרטן, קרדיומיופתיה, אלצהיימר ופגיעה קשה בפוריות. מכיוון שהדברים ידועים והסכנות של 5G נשמעות על ידי אנשי מדע בכל העולם, מתקיימת היום מחאה עצומה ברחבי העולם נגד טכנולוגיה זו, וגם בארץ קיימים מאות אלפי מתנגדים.

מפגין בישראל כנגד פריסת האנטנות\\ צילום: איריס בנדר

בשנת 2014 הכריז ארגון הבריאות העולמי כי "לא הוכחו שום השפעות בריאותיות שליליות כתוצאה משימוש בטלפונים ניידים". אולם, ארגון הבריאות העולמי יחד עם הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן סיווגו את כל קרינת תדרי הרדיו הנפלטים מטלפונים ואנטנות סלולריים, וביניהם רשת 5G כ"מסרטן אפשרי לבני אדם".

הסיבה לסיווג התדרים בקטגוריה זו היא משום שקיימות עדויות מסוימות ומוגבלות, אך כאלה שאינן מספיקות בכדי לקשור חשיפה לקרינה מסוג זה לסרטן אצל בני אדם או אצל בעלי חיים. אין הוכחה של קשר סיבתי בין השניים ולא נמצא מנגנון השפעה.

ב'מכון דוידסון' טוענים "ראשית יש להבין שקרינה היא פליטה של אנרגיה מכל מקור כלשהו. גם חום גופנו הוא סוג של קרינה, וכך גם האור המגיע אל עינינו. נהוג לחלק את הקרינה לשני סוגים בהתאם לתדירות שלה: קרינה מייננת וקרינה בלתי מייננת. רק לקרינה מייננת יש מספיק אנרגיה כדי לנתק אלקטרונים מאטומים, ולכן טמונה בה סכנה: היא עלולה לגרום לשינויים ב-DNA שלנו שיחוללו מחלות כמו סרטן.

הטלפונים הסלולריים – כולל אלה מהדור החמישי – משתמשים בסוג השני של קרינה, קרינה בלתי מייננת. לקרינה הזאת אין מספיק אנרגיה כדי לנתק אלקטרונים מאטומים, ולכן ההשפעה היחידה שלה על גופנו היא חימום, בדומה למה שעושה מכשיר מיקרוגל ביתי – אבל הרבה יותר חלש ממנו"

כעת, ביחס לטענה כי כמות הקרינה תגדל, וככל שיוצבו יותר אנטנות החשיפה לקרינה תהיה מוגברת הרבה יותר. במשרד התקשורת הישראלי מבהירים כי דווקא להיפך, ומכיוון שטכנולוגיית דור 5 יעילה יותר ותאפשר העברה של מידע בקצב גבוה יותר, בכך היא תקטין את משך השידור וממילא תביא לקיצור משך החשיפה לקרינה בלתי מייננת ולהפחתת עוצמות השידור של האתרים ומכשירי הטלפון שבידי המשתמשים. יתרה מזאת מרגיעים במשרד התקשורת כי המשרד להגנת הסביבה קובע את ההספקים המרביים של מוקדי השידור כך שרמות החשיפה לקרינה יהיו נמוכות לפחות פי 10 מספי החשיפה לקרינה שהוגדרו על ידי ארגון הבריאות (WHO) כבלתי מזיקים לכלל האוכלוסייה. 

 

 

 

 

קורונה קרינה אנטנות רשתות סלולריות 5G

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד