י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
42 שנה ברבנות

אבל בסביון: רבו של היישוב הגאון רבי דוד ברודמן זצ"ל

בסביון היוקרתית מתאבלים הבוקר על פטירת רב המקום מזה למעלה מארבעים שנה הגאון רבי דוד ברודמן זצ"ל • הרב נפטר בשם טוב בגיל 84 כשהוא מותיר אחריו פעילות רוחנית גדולה • 'בחדרי חרדים' על ניצול השואה שלמד בגייטסהד, כיהן ברבנות בהולנד והפריח את השממה בסביון

אבל בסביון: רבו של היישוב הגאון רבי דוד ברודמן זצ"ל
הגאון רבי דוד ברודמן זצ"ל צילום: חיים טויטו

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו הגאון רבי דוד ברודמן זצ"ל רב היישוב סביון והוא בן 84 בפטירתו. 

הרב זצ"ל נולד בהולנד בשנת תרצ"ו לאביו הרב שמואל וברודמן הי"ד ולאמו מרת פרל ע"ה. אביו של הרב וחלק ממשפחתו נספו בשואה. לאחר מלחמת העולם השנייה נשלח ללמוד בישיבת גייטסהד באנגליה.

על פי 'ויקיפדיה', בהגיעו לפרק האיש מקדש בשנת תשי"ז נישא לרעייתו מרת חנה, בת למשפחת ורהפטיג יוצאת גרמניה. לאחר נישואיו התגורר בבני ברק ולמד בכולל של ישיבת פוניבז'.

בשנת תשכ"ג התמנה כרב ודיין בהולנד והתגורר בה עם משפחתו כעשר שנים. בשנת תשל"ד שב לישראל והתמנה לרבה של סביון. הוא עמד בראש הפעילות הדתית והתורנית בסביון ופעיל בתחום הפצת היהדות. הקים ביישובו את "המרכזיה הפדגוגית ללימודי יהדות" המנוהלת ע"י בנו הרב שמואל אהרן, ואת "בית המדרש הגבוה לתורה ולהוראה - כולל סביון". 

הרב ברודמן היה סמל לרבנות אותנטית; ועם זאת, זכה להיות אהוב על הציבור. תמיד היה בשביל התושבים - בעת שמחה ובעת צרה. כמלמד תורה, כמקרב-לבבות וכמשכין שלום בין איש לאשתו.

הרב ברודמן הגיע בשנת תשל"ד ליישוב בעל צביון חילוני מובהק. בליל יום הכיפורים הראשון לכהונתו, עלה על בימת בית הכנסת וזעק באומץ-לב: החצרות והגינות של סביון הן לשם דבר, מטופחות בצורה נהדרת, ואילו בית הכנסת - בית ה' - נראה כמו מוסך. הייתכן?

לימים סיפר לעיתונאי שלמה קוק בערב הצדעה שנערך לרגל הגיעו לגבורות כי "מאד כעסו על הדברים שאמרתי", נזכר הרב. כעסו או לא, בזמן קצר שופץ בית-הכנסת האשכנזי, ארון קודש מפואר נרכש, ואפילו בית-כנסת נוסף נבנה לטובת התושבים בני עדות המזרח. בית-הכנסת המטופח הביא גם את התושבים, ובימים הנוראים אין מקום לסיכה.

"האור שבתורה מחזירן למוטב", היה אומר הרב ברודמן. הוא סיפר, כי ביסס את הרבנות שלו על שיעורי תורה קבועים, חלקם בבית הכנסת וחלקם בבתי התושבים. "מעולם אבא לא סירב לבקשה להעביר שיעור תורה", מעיד בנו. ועוד לא דיברנו על כולל האברכים הפועל כאן מדי יום ביומו במשך ארבעים שנה.

לפני עשרות שנים יזם לראשונה 'שבת בנות מצוה' המוקדשת לבנות ה-12 של היישוב ובני משפחותיהן. הרב, כמו גם רבנים נוספים, דואג לכלות הבת-מצוה להכנה רוחנית לקראת החיים הבוגרים, באמצעות סעודות שבת, דברי תורה וזמירות.

עבור רובן, זו שבת ראשונה כהלכתה. המסורת הזו מתקיימת מדי שנה ורושמת הצלחה רבה, כאשר הנערות מעידות על עצמן כי גם אם התרחקו להודו ונפאל, את הניצוץ היהודי שלהם הן לא מסוגלות לשכוח בגלל השבת ההיא, בגיל 12.

בשנת תשע"ו פרש מהרבנות לאחר 42 שנות פעילות. מאז פרישתו מכהנים ביישוב שני רבנים - הרב שמואל ביסטריצקי והרב נחמיה רוטנברג. אמנם בחירות רשמיות לרב היישוב טרם התקיימו.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים ממשיכי דרכו. 

מסע הלוויה הערב (שלישי) בשעה 22:00 מבית הכנסת המרכזי בסביון לבית החיים המקומי שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים

הרב ברודמן סביון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד