י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
בראיון ראשון מאז הקמת הממשלה

בני גנץ: "אני לא טפט. יש לי עמדות ויש לי דעות"

בראיון ראשון ל'ערוץ 12' שהתקיים שעות ספורות לאחר השבעת הממשלה הודה גנץ כי לא האמין שזה אכן יקרה עד שזה קרה | הוא ער לביקורת הציבורית על הממשלה המנופחת | האם הוא סחיט על ידי גורם כלשהו והאם הוא מאמין שיהיה ראש ממשלה | עיקרי הכותרות בראיון

בני גנץ: "אני לא טפט. יש לי עמדות ויש לי דעות"
ראש הממשלה החליפי בני גנץ צילום: מתוך שידורי ערוץ 12

"אני מאמין לו. אני חושב שהוא יעשה את זה. אין לו ברירה. לא באתי לשרת את נתניהו, באתי לשרת את מדינת ישראל", כך התבטא יו"ר 'כחול לבן' ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון בני גנץ, בנוגע לשאלה האם בנימין נתניהו ילך למשפט בשבוע הבא.

גנץ, שעד לא מזמן היה יריבו המר ביותר של נתניהו חבר אליו לאחר שלוש מערכות בחירות מכוערות, ויחד הם הקימו ממשלה בתחילת השבוע האחרון. כעת, בראיון לתכנית 'עובדה' של העיתונאית אילנה דיין ב'חדשות 12', מדבר גנץ בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד, ומדבר על הכל.

"אני חושב שמדינת ישראל בלי ממשלה בעת הזאת זאת תקלה. את התקלה הזאת מנעתי. אם יש מישהו שהרוויח מהעניין הזה – So be it".

אתה מרגיש שאתה יכול לסמוך עליו?

"אני מאמין שאפשר לבנות את האמון הזה מחדש. בואי, לא נהיה תמימים, זה עוזר לו ברמה הפוליטית שאני אכהן כשר בממשלה וכראש הממשלה החליפי".

אתה סומך למשל על העצמאות של אמיר אוחנה בבחירת מפכ"ל משטרה?

"קודם כל אני שותף להחלטה הזאתי. היא לא יכולה להתרחש בלעדיי".

אי אפשר למנות מפכ"ל בלי הסכמה שלך?

"אין שום סיכוי. בקטע הזה אני לא טפט. יש לי עמדות ויש לי דעות ואני חלק מהתהליך ואני חושב שראוי למשטרת  ישראל מפכ"ל, ובהקדם".

אתה מוכן להתחייב שלא תתנו יד להדחה של מנדלבליט?

"אין שום סיבה שנעשה את זה. אביחי מנדלבליט הוא היועץ המשפטי לממשלה. הוא נבחר על ידי הממשלה הוא יסיים את תפקידו בזמן שהוא צריך לסיים את תפקידו. אנחנו שם בשביל לשמור על מוסדות האכיפה ולקדם את העוגנים של הדמוקרטיה".

אם בג"ץ יפסול את הסעיף שנותן לנתניהו את התואר של ראש ממשלה חלופי בעוד שנה וחצי, והוא מאפשר לו בחסות התואר הזה לחמוק מהלכת דרעי-פנחסי, אתם תתמכו בפסקת התגברות שתעקוף את החלטת בגץ?

"התשובה היא לא. לא נתגבר על הבג"ץ. אנחנו שם בשביל להישמע לבג"ץ ולהחלטות שלו. לא תהיה פסקת התגברות".

הראיון עם ראש הממשלה החליפי הוקלט, שעות ספורות אחרי השבעת ממשלת האחדות וגנץ מתייחס לכך בראיון ל'ערוץ 12' ומודה לראשונה בקולו: "עד שלא היתה השבעה, לא ידעתי אם זה יצליח. אם היו שואלים אותי אתמול בשעה שמונה בבוקר אם תהיה השבעה בשלוש, בארבע או בחמש אחר הצהריים הייתי אומר אני חושב שכן, אני לא בטוח שכן".

ולמה הוא בכל זאת הצטרף לנתניהו גם לאחר שהתחייב לאורך שלוש מערכות בחירות שלא יחבור לנאשם בפלילים? "זה לא היה עיקרון. זאת אמירה עקרונית שהיתה נכונה לשעתה, ובכל זאת מדינת ישראל נמצאת בסיטואציה שלא היתה קיימת בה קודם", מסביר גנץ.

מה זאת אומרת נכונה לשעתה, זה לא עיקרון שמזדכים עליו כי יש קורונה.

"בסיטואציה הקיימת שלא ניצחנו את הבחירות, ובמציאות החירום שהיתה, הייתי צריך לבחור בין להמשיך את האג'נדה של 'לא ביבי' לבין לקדם את האג'נדה של מדינת ישראל, ואני בחרתי לקדם את האג'נדה של מדינת ישראל גם אם בשלב הזה קיפלתי דגל של 'לא ביבי' במובן הפשוט של המילה... לא היה לנו את הכוח הפוליטי לעשות את השינוי שרצינו... הבנתי שאחדות היא הכרח".

לדברי גנץ בראיון לאילנה דיין, גם יאיר לפיד ובוגי יעלון, מי שעד לא מזמן היו שותפיו הפוליטיים והיום לא מפסיקים לתקוף אותו, לא פסלו על הסף ישיבה עם נתניהו.

וכך הוא מספר, "ישבנו ימים שלמים, ודיברנו בקוקפיט על כל מיני אפשרויות: נתניהו ראשון, נתניהו שני, בתנאים האלה כן מקובל עלינו, בתנאים האלו לא מקובל עלינו". 

זאת אומרת, האפשרות שתלכו לאחדות עם נתניהו עלתה?

"בוודאי!... אחד הדברים שהיה לנו חשוב בקוקפיט זה לא להפיל אופציות לחלוטין... בסוף אתה מתרשם שהבחורצ'יק (יאיר לפיד) עושה את הבחירות שלו... ההחלטה לפרק את כחול לבן היא החלטה של יאיר ובוגי. אני מכבד אותם על בחירתם... אני הנהגתי את כחול לבן. אני לא הייתי חניך תורן של כחול לבן... בסוף אני צריך לקבל החלטה, והיא תהיה החלטה קובעת ובמובן הזה אני לא חניך תורן... אני מאוד מעריך את האנשים שבחרו לא להישאר איתי. הם יכולים להשמיץ אותי עד מחרתיים... לא חשבתי שזה יכול להגיד עד רמה כזאת אבל אני לא אלך לשם...".

"אני מסתכל על התהליך בכללותו. יש לנו ממשלת אחדות היא ממשלה שוויונית, פריטטית. אנחנו קובעים ביחד את סדרי היום של מדינת ישראל... זאת התוצאה שאני רואה. עם התוצאה הזו אני מאוד שלם... השגתי לא מעט בשנה וחצי. אני חושב שאולי השגתי יותר ממה שהשיגו רוב האנשים לפניי בשנה וחצי. ואת זה עושה אחד שלא מבין בפוליטיקה לפי מיטב הפרשנים. "מנוח פוליטי, כל הביטויים שכבר קיבלתי. ובכל זאת מסתכלים על התוצאות והגעתי למשהו שאנשים לא הגיעו אליו למרות עשרות שנים של עבודה בפוליטיקה... בסופו של דבר עם חצי מהכוח קיבלתי חצי מהממשלה ואני לא חושב שהישגיי מצומצמים".

בראיון מתייחס ראש הממשלה החליפי גנץ לביקורת הציבורית שנמתחה על הקמתה של הממשלה הגדולה בתולדות ישראל, עם 34 שרים ו-16 סגני שרים, דווקא בתקופה של משבר כלכלי. "הביקורת מובנת", מודה גנץ ומוסיף, "כשאני מבין את הביקורת, אני לא שמח מהממשלה הגדולה. זו הממשלה שאפשר היה לייצר אותה בעת הזו וזה מה שעשינו".

הוא גונן לפחות על הצד שלו ואמר, "אני מבין את הקושי. אנחנו לא ממציאים. כל השרים, בצד שלי לפחות הם כאלה שיש להם משרד, ברור מה הוא עושה וכו'".

אתה יודע איפה זה בולט? בעניין מעונות השרד. יש לך יכולות להתחיל להסביר את העובדה שיהיו שני מעונות שרד?

"לא יהיו שניים, תפסיקי עם האגדה הזאת", סנט גנץ בדיין.

אז תסביר כי זה כתוב בהסכם הקואליציוני.

"אני גר בראש העין, ואין שני מעונות שרד, ולא נעליים. כאשר ראש הממשלה ייצא מהסיטואציה בה הוא נמצא, והוא לא יהיה שר, אלא הוא יהיה ראש ממשלה חילופי, יהיה לו סידורי מעון או דירה, או מה שייבחר כשנגיע לרגע הזה, ואין שני מעונות".

יכול להיות שיש בידי מישהו מידע שבאמצעותו יכולים לסחוט אותך? אין לאף אחד – לא לאיראנים ולא לאף אחד אחר – מידע שבאמצעותו אפשר לסחוט אותך?

"לו הייתי סחיט – לא הייתי נכנס.... הכול בסדר. אין שום דבר שקשור בסחיטה, ואני לא נותן לרכילות הזולה הזו להשפיע עליי בכלל".

זה חדש לך בעצם, להפסיק להיות אהוב...

"נכון. זה החלק הכואב. בתור רמטכ"ל אתה בדרך כלל בקונצנזוס. וגם כשהייתי פוליטיקאי לא חושב שהגעתי לשלב של השנוא. ועכשיו השנאה מלחכת לי את שולי העשייה. אני מבין את הסיטואציה שבה אני נמצא. כיוונתי לטוב, אני עושה את המירב, ועם זה אני חי בשלום".

אתה תהיה ראש הממשלה בנובמבר 2021?

"אני מקווה שכן, אני חושב שכן".

ב'יש עתיד-תל"'ם' הגיבו בשמם של יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון לדברים שנקשרו בשמם במהלך הראיון ואמרו כי "גם מאה שלטי חוצות וסרטוני תדמית לא יסתירו את החולשה של גנץ. בני גנץ וגבי אשכנזי קרסו ברגע האמת. במקום לממש בנחישות את המנדט שקיבלו ולהקים ממשלה בראשות כחול לבן כפי שהתחייבו לבוחרים, הם זחלו לממשלת נתניהו. כל הניסיונות והתירוצים בחסות משבר הקורונה לא יעזרו. הם שותפים לממשלה המנופחת והבזבזנית בתולדות המדינה, 36 שרים ו-16 סגני שרים, בזמן של משבר כלכלי. ממשלה שאין בה לא אחדות ובטח לא חירום. ממשלה של מנותקים שבראשה עומד ראש ממשלה שנאשם בשלושה כתבי אישום חמורים שמשפטו מתחיל בשבוע הבא", לשון התגובה.

בני גנץ אילנה דיין עובדה ערוץ 12

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד