י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חייבים להיערך לתגובה

מתקפת הסייבר על איראן: "זה רק קצה הקרחון"

לוטם פינקלשטיין, ראש מחלקת מודיעין סייבר בצ'ק פוינט, מתייחס לתקיפת הסייבר שמיוחסת לישראל באיראן ואומר כי מדובר רק בקצה הקרחון של היכולות שלה ולדעתו עוד הרבה מעבר לזה יכול לקרות •  "יש לאיראנים מנעד רחב של יכולות וגם הם לא הציגו את היכולות המתקדמות ביותר שברשותם במתקפה הזו"

מתקפת הסייבר על איראן: "זה רק קצה הקרחון"
איראן צילום: רויטרס

בהתקפת סייבר שנערכה ב-9 במאי על הנמל שאהיד ראג'י שבאיראן ומיוחסת לישראל, השתבשה תנועת הנמל, ונוצרו עומסי תנועה כבדים לאורך קילומטרים בכבישים המובילים לנמל בנוסף לעשרות ספינות מטען עמוסות העוגנות באזור ההמתנה ליד החוף.

התקיפה כאמור מיוחסת לישראל לפי פרסומים זרים. לוטם פינקלשטיין, ראש מחלקת מודיעין סייבר בצ'ק פוינט, אומר כי מדובר רק בקצה הקרחון של היכולות שלה ולדעתו עוד הרבה מעבר לזה יכול לקרות, כך בכתבה בערוץ 12.

פינקלשטיין אומר כי ישראל לא השתמשה כאן ביכולות הכי חזקות שלה. "לא השתמשו כאן בכלים הכי חזקים שיש, אירן נמצאת בראש סדר העדיפויות הלאומי ויש לישראל מידע על פרצות אבטחה בלא מעט מערכות ותשתיות שלה. כמו ההתקפה על התשתיות של שלוש חברות חשמל באוקראינה שגרמה להפסקת חשמל בקייב בסוף 2015, כך ישראל יכולה לקחת את היכולות שמיוחסות לה מתקיפת הסייבר בכור באירן בעבר וכעת בנמל ולהחשיך ערים באיראן".

לדברי פינקלשטיין, מדובר באיתות של ישראל ולא במיצוי יכולות: "מדובר במתקפה שאנו מכנים 'מניעת שירות' בה נמנע מבקרי השליטה בנמל לשלוט במערכת, בעוד יש מתקפות של איסוף מידע וחבלה שהן חמורות יותר".

לדבריו המסר של ישראל הוא שבתקיפה הבאה יכולה להיות גם על מערכות המים והחשמל "שודר פה מסר שיש מישהו אחר שנמצא בתוך המערכות שלהם ויכול הוא לקבל את ההחלטות, אם התקיפה על הכור הגרעיני לפני עשור הייתה פצצת אטום בעולם הסייבר, זה נשק הרבה יותר קטן והוא שימש לאזהרה. הגורם העוין שנמצא במערכת שיבש הפעם את פעילות הנמל, אבל זה יכול להיות גם פקקי תנועה, מים, חשמל ומערכות אחרות".

פינקלשטיין אומר כי זו הפעם הראשונה שההתקפה מבוצעת על מטרה אזרחית ."זו ממש לא הפעם הראשונה שנעשה דבר כזה אבל כן מדובר בפעם הראשונה שמשתמשים בהתקפה על מטרה אזרחית לאותת לאירנים באופן כל כך פומבי.

למרות שפינקלשטיין משבח את היכולת הישראלית בתחום הוא מזהיר כי אין להקל ראש גם ביכולת האיראנית. "יש לאיראנים מנעד רחב של יכולות וגם הם לא הציגו את היכולות המתקדמות ביותר שברשותם במתקפה הזו. איראן ידועה כמי שמשתמשת בסייבר לפגיעה במטרות צבאיות, בפעולות נקם ואפילו באיסוף מודיעין תעשייתי. גופים ציבוריים וגם חברות פרטיות בארץ צריכות לדעת שהן יכולות להיות יעד לתקיפה, זו לא גזרת גורל ויש לישראל יכולות הגנה מצוינות, אבל זה משהו שחייבים להבין".

סייבר איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד