י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
גדולי הדיינים חתומים

פסק חסר תקדים בחריפותו נגד הרב ברלנד: "שומר נפשו ירחק ממנו"

מכתב חריף ביותר נגד הרב אליעזר ברלנד שהודה והורשע במעשים חמורים מתפרסם הערב בחתימתם של גדולי הדיינים בישראל הקורא לציבור להתרחק ולהישמר ממנו | זאת לאחר שנה וחצי של חקירת עדים ומתלוננות שהביאו למסקנה אחת ברורה; שעשה מעשים חמורים ביותר

פסק חסר תקדים בחריפותו נגד הרב ברלנד: "שומר נפשו ירחק ממנו"
הרב ברלנד מובא לבית המשפט צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

פסק דין חריף וחסר תקדים מתפרסם הערב (חמישי) מטעם שלושה בתי הדינים החרדים הגדולים בעולם, נגד הרב אליעזר ברלנד שכותרתו: "שומר נפשו ירחק ממנו ומחוייבים לפעול בזה". 

לאחר גביית עשרות עדויות וראיות שונות על הרב אליעזר ברלנד ובדיקה יסודית של עדות העד המרכזי בפרשת הרב ברלנד, שהורשע והודה במעשים חמורים ובתום סדרת דיונים שנמשכה קרוב לשנה וחצי – מפרסמים היום דייני בית הדין המיוחד: הגאון רבי שריאל רוזנברג, אב בית דין צדק בני ברק, הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, מגדולי הפוסקים ודיין בבית דין צדק 'זכרון מאיר', מיסודו של הגר"ש וואזנר זצ"ל ורב מערב העיר בני ברק, והגאון רבי יהודה פישר, דיין חשוב בבית הדין העדה החרדית בירושלים, החלטה נחרצת וחד משמעית.

לאחר תיאור תוכן העדויות בלשון נקיה כ"מעשים שלא ייעשו ומעשים חמורים ביותר" קובעים הדיינים: "ברור שעפ"י דעת תורתינו הקדושה מי שאינו שומר על דברים שהם מג' חמורות ואביזרייהו שומר נפשו ירחק ממנו ומחויבים לפעול בזה". להחלטה מצטרפים גאב"ד העדה החרדית הגאון רבי יצחק טוביה ווייס, ראש בית דין העדה החרדית הגאון רבי משה שטרנבוך, וגאב"ד זכרון מאיר הגאון רבי חיים מאיר הלוי וואזנר לצד רבה של בני ברק הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט. 

הצורך בהקמת בית הדין המיוחד התעורר לאחר שחסידיו של הרב אליעזר ברלנד טענו כי הרשעתו בבית משפט חילוני אינה קבילה מבחינה דתית וכי הרינונים אודות מעשיו הינם תוצאה של סכסוך פנימי בתוך חסידות ברסלב.

מתוך מודעות להיקף העצום של הבעיה ולצורך ביצירת סמכות דתית בעלת השפעה מוחצת, התאחדו שלושה בתי הדין החרדים הגדולים בעולם להקמת בית דין מיוחד לבירור הפרשייה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מתוך חשש לתגובות אלימות מצד חסידיו של הרב ברלנד הוזמנו העדים והמתלוננות בשלב ראשון למסור את עדותם ללא ידיעת הרב וחסידיו, רק לאחר שהתגבשה תשתית ראייתית מספיקה הוזמן הרב ברלנד רשמית לעימות חזיתי עם המתלוננות והשמעת טענותיו להאשמות נגדו, כשאת מכתב ההזמנה מגבים עוד תשעה מפוסקי הדור החשובים, המביעים את אמונם המלא בבית הדין המיוחד.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי הרב ברלנד הביע את הסכמתו להתדיין בבית דין זה בתנאי שיפורסם מכתב שיורה על הפסקת ההשמצות נגדו, הדיינים הסכימו לפרסם את המכתב, אך הרב ברלנד לעומת זאת גרר רגליים ולא הסכים להופיע בעצמו בפני בית הדין, במקום זאת הוא ייפה את כוחם של שני נכדיו חיים רייכר וצפניה שינפלד, כטוען רבני גייס את הרב אבא טורצקי.

לצדם של העדים והמתלוננות הופיעו הרב צבי צוקר, חתנו של הרב ברלנד, והרב יום טוב חשין, רב בחסידות ברסלב ואחד מהאנשים הקרובים ביותר בעבר לרב ברלנד שעזבו את הרב.

השניים התחייבו בסכום של מיליון שקל כל אחד, אם הדיינים יתרשמו שהעדויות או הראיות אותם הביאו לבית הדין אינן אמיתיות.

היום, לאחר קרוב לשנה וחצי של גביית עדויות בדיקתם והצלבתם, יוצא כאמור בית הדין בפסק דין דרמטי: העדויות התקבלו, המעשים נעשו והם אכן חמורים ביותר, על כל אחד ואחת להתרחק ממנו ולפעול להרחקת הציבור ממנו.

הרב ברלנד נמצא בימים אלה במעצר בשל פרשה אחרת שבה הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בגין עבירות מרמה מתוך כוונה להתחמק ממס, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות נוספות, בכפוף לשימוע שייערך לו. בפרקליטות ציינו כי הוא עסק במתן שירותים כמו פדיונות נפש, ייעוץ גיוס תרומות וחוגי בית תמורת תשלום ונמנע מלדווח על הכנסות אלה לרשויות המס, ואף פעל להסתיר את הרכוש האסור.

הרב אליעזר ברלנד בית הדין הרב שמואל אליעזר שטרן מעשים חמורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 122 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד