ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
נפלה קורבן להברחה אסורה

בת 19 מבית חרדי ניצלה ממאסר ממושך באירלנד: היה לי נס גדול

אחרי שמונה חודשים במעצר בית אצל אחד מבני הקהילה החרדית באירלנד, צעירה חרדית שוחררה לביתה ותחגוג את חג השבועות בישראל. היא נעצרה בשדה התעופה בדבלין בגין הברחת גת שמותרת בישראל אך לא באירופה | "אל תקחו סיכון, יכולתי לקבל עשר שנות מאסר", היא מספרת ל'בחדרי'

בת 19 מבית חרדי ניצלה ממאסר ממושך באירלנד: היה לי נס גדול
אילוסטרציה צילום: unsplash

צעירה ישראלית מבית חרדי ניצלה ממאסר באירלנד, לאחר שהשופט השתכנע שהיא לא הבינה את חומרת ניסיון הכנסת "גת" למדינה, היא חשבה שאין עם זה שום בעיה, מאחר שבישראל הגת הוא חוקי.

הצעירה הישראלית שנתפסה, הביאה איתה גת בשווי של 20,000 אירו לשדה התעופה של דבלין לפני 8 חודשים, אך לאחר מעצר בית ארוך אצל אחד מאנשי הקהילה החרדית בדבלין, היא שוחררה לארץ.

הדיון נערך בבית המשפט הפלילי בדבלין, שם השופט השתכנע כי הצעירה בת ה-19 שנעצרה לאחר שהגיעה מטיסה מפינלנד, היתה תמימה ולא ידעה כי היא נפלה קורבן למבריחים שהשתמשו בה.

הצעירה במקור מתל אביב, הודתה שהביאה את הגת למכירה ​​בשדה התעופה של דבלין, ב-10 בספטמבר 2019. אך לטענתה היא לא ידעה שזה אסור.

הצעירה נעצרה יחד עם צעירה ישראלית נוספת, ושתי הבנות שוחררו למעצר בית אצל אחד מאנשי הקהילה החרדית בעיר דבלין, אחד מאנשי הקהילה חתם עליהן ערבות. "הבנות חייבות להתייצב בתחנת המשטרה כל יום כדי להוכיח שהן לא ברחו מהמדינה, במשך היום הן חופשיות, אך חייבות לחזור עד השעה 22:00 בלילה כל יום, הדרכונים שלהן הוחרמו עד לגזר הדין שיכול לקחת חודשים". כך סיפר לפני שמונה חודשים ל'בחדרי חרדים' אחד מאנשי הקהילה שביקש להישאר בעילום שם.

הצעירה הישראלית ששוחררה ממעצר הבית ובדרכה לישראל מספרת ל'בחדרי חרדים' על הנס הגדול: "אני עוד שלושה ימים טסה לארץ, היה לי נס גדול, אני נעצרתי עם עוד בנות ממדינות אחרות, והן נשארו בכלא כל תקופת הדיונים בבית המשפט, אני לעומת זאת שוחררתי למעצר בית אצל הקהילה החרדית בדבלין, אני כל כך מודה להם".

הצעירה סיפרה כי היא לא ידעה שאסור לקחת את הגת, "אני אומרת לכל מי שקורא את הדברים, אל תקחו כלום מאף אחד, הקהילות היהודיות באירופה לא יעזרו לכם, גם בתי חב"ד לא יעזרו לאף אחד, אל תקחו סיכון, יכולתי לקבל עשר שנות מאסר, היה לי נס גדול, אבן ירדה לי מהלב".

הצעירה הוסיפה אזהרה לכל מי שחושב לעשות כסף קל: "אם יעצרו אתכם, אף אחד לא יעזור לכם, אתם תישארו לבד במעצר, היה לי נס, יש אנשים שנעצרו על דברים דומים וסיימו עם כמה שנים בכלא".

רבה של אירלנד אומר ל'בחד​רי חרדים' כי הצעירה יצאה בזול ובנס גדול, מאחר ולשופט היה מרחב תמרון, בתחילה העונש יכל להיות עשר שנות מאסר, אך לאחר שהתביעה שינתה את סעיף ההברחה, השופט יכל להחליט כמה שנים לתת, והוא שחרר אותה לאחר מעצר בית ארוך אצל אחד מבני הקהילה המקומית.

אך הרב ביקש להבהיר, "אני לא ממליץ לאף אחד לקחת סיכון, היא יצאה בזול ממש בנס, לא היה חסר שהיא תסיים עם עונש חמור, אסור להכניס לאירופה את סם הגת, ואני מבקש דרככם למסור לכל מי שקורא את הדברים, אל תשחקו עם החירות שלכם".

עלי גת נחשבים באירופה לסם לא חוקי, בניגוד לישראל שהגת חוקי, ושתי הבנות הבריחו כמות גדולה שיכולה להכניס אותן לעד עשר שנות מאסר. אחד מאנשי הקהילה היהודית בדבלין סיפר לאחר המעצר ל'בחדרי חרדים', כי "זה ממש סקנדל מה שהולך פה. מישהו מישראל עובד על הצעירים הללו, הוא אומר להם שאם יתפסו אותם מקסימום יחרימו את הגת, וישלחו אותן חזרה לארץ מיד, זה לא נכון, הצעירים יכולים להיכנס לכלא לכמה שנים, למה בישראל לא מחרימים את הגת בשדה התעופה, זה ממש פשע מה שנעשה כאן, יש עשרות חרדים צעירים עצורים ברחבי אירופה, ואת אף אחד בישראל זה לא מעניין".

יצוין כי הצעירה השניה שנעצרה, היתה מתחת לגיל 18 בזמן מעצרה, ולכן שוחררה לאחר תקופה קצרה.

עו"ד מרדכי ציבין, בעל קשרים נרחבים ברחבי העולם מהם בלתי שגרתיים, המטפל באסירים ישראלים בחו"ל וערבים ממדינות אויב ואשר טיפל בעניין בהתנדבות, אמר ל"בחדרי חרדים" על הסיפור. "ביודעי את העובדות לאשורן לא תהיה זו הגזמה לומר כי הרב זלמן לענט הוא הגורם המכריע לתוצאה החיובית, כמו גם מי שנשא בכל ההוצאות הישירות והעקיפות של הפרשה".

יצוין כי הרב לענט שליח חב"ד, יחד עם עו"ד ציבין, הרב החיד"ו וייס מאנטוורפן והעסקן אהרון נזרי מלונדון, עסקו בעבר בשחרור הקטינה שנתפסה יחד עם זו ששוחררה בשבוע שעבר.

עו"ד מרדכי ציבין. צילום: באדיבות המצלם

הברחת גת צעירה חרדית אירלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד