י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בהשקעה של מיליון אירו: קברו של הש"ך ישופץ

אחרי למעלה מ-350 שנים מאז פטירתו של אחד מגדולי הפוסקים בדורות האחרונים בעל ה'שפתי כהן' - הש"ך, קברו ישופץ עלות של מיליון אירו

בהשקעה של מיליון אירו: קברו של הש"ך ישופץ
קברו של הש"ך בצ'כיה צילום: באדיבות המצלם

הקהילה היהודית בברנו שבצ'כיה תשקיע מיליון אירו בשיפוץ קברו של הגאון הנודע רבי שבתאי הכהן זי"ע, 'הש"ך', שחי בה במאה ה-17, כך דיווח אתר המורשת היהודית באירופה.

הש"ך התפרסם עם ספריו "שפתי כהן" משנת 1646, הוא נטמן בהולשוב, העיר בה שימש כרב עד פטירתו.

לאחר סיום השיפוצים יוכלו המבקרים להתפלל בתנאים הולמים יותר למי שמגיע מרחוק, בין הייתר יוקמו חדרי שירותים חדשים, שער ראשי חדש וחצר מרוצפת.

ההיסטוריה לא נעלמה. בעיתון המודיע פורסם לפני כחמש שנים, כי גוי מקומי החליט לשמר את בית הכנסת של הש"ך זי"ע. את הפרוכת קיבל מגוי בקנדה ביום ה-350 לפטירתו של רבנו הש"ך. גוי נוסף גייס את הסכום הנדרש לספריו של רבנו הש"ך והן הוצבו בחדר הנצחה שבבית הכנסת שנבנה לפני כ 450 שנים. נהרס ע"י הנאצים ושוקם עם הכתובות המפארות את היכל הקודש.

בהלישוי, עיר מגוריו של הגאון הקדוש רבנו הש"ך זי"ע השוכנת בצ'כיה, איכלסה בעברה קהילה מפוארת. זה לצד זה גרו בעיר יהודים יראים ושלמים, שקבלו את מרותו של המרא דאתרא הגאון הש"ך, אשר כיהן פאר במקום זה לפני למעלה משלוש מאות שנה.

בשיחה ל'המודיע' לפני 5 שנים, סיפר דובר 'ועידת רבני אירופה' משה פרידמן, במהלך ביקורו בבית הקברות, מקומי ששומר על הציון אמר לי "אראה לתיירים את הציון כמה דקות ואח"כ אראה לכם אם תרצו את בית הכנסת העתיק".

מתברר שהצעיר, תושב הלישוי אז בן 38, הוא נכד לסבתו שהתגוררה בעיר. שמו ורטיסלב ברזדיו. הוא למד דתות באוניברסיטה. כשהיה ילד הסתובב על אופניו בעיירה ואהב לעקוב אחר בית הכנסת ובית העלמין. "לפני כשמונה שנים הרגיש הצעיר שהוא חייב לשמר את המקום ולטפח. הוא יודע את כל ההיסטוריה של המקום, בית הכנסת של הש"ך ואת כל חיבוריו. סיפר לנו שאין לו הסבר אבל מאז שהוא זוכר את עצמו הוא מרגיש חובה לטפח את בית העלמין העתיק ואת בית הכנסת. במקום זה מאוכסנים ונשמרים פריטים נוספים רבים ששרדו מימי מלחמת העולם השניה, דגם בית הכנסת, שער הגטו היהודי, פרטי לבוש יהודי, ציצית וספר תורה ששרדו.

הדברים הללו נותנים תקווה לשיקום המקום בסכום של מיליון אירו שהודיעה הקהילה היהודית בצ'כיה, והלוואי ונזכה במהרה לטוס לציון של הש"ך, אחרי שמספר חודשים אף אחד לא פקד את המקום עקב נגיף הקורונה.

עוד בשורה טובה באותו נושא, בית הקברות היהודי בנמסטובו, סלובקיה, ישופץ גם כן, על ידי מתנדבים שפרסמו את התנדבותם בפייסבוק.

אתר 'ג'רוזלם פוסט' מדווח, כי מאז שנת 2013 עוסקים מתנדבים בתיקון בית הקברות, אשר שימש על ידי מקומיים כמקור לאבנים למטרות שונות.

שיפוץ קבר שפתי כהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד