כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

תורה, גדולה וכריזמה באברך אחד • פרופיל

הוא מתנהג בפשטות, ומתגורר בדירה צנועה בבני-ברק. אב לתריסר, בוגר ישיבת פוניבז', ונצר לשושלת אדמו"רי לעלוב. והוא מרכז סביבו אלפים • יצאנו לפצח את הסוד ששמו: רבי אלימלך בידרמן • וידאו

תורה, גדולה וכריזמה באברך אחד • פרופיל



הוא מתנהג בפשטות מדהימה, מתגורר בדירה פשוטה ברחוב הושע בבני ברק. הוא אב לתריסר ילדים, בוגר ישיבת פוניבז', נצר לשושלת המפוארת של אדמו"רי לעלוב. עם או בלי קשר לייחוסו הרם - הוא מצליח לרכז סביבו אלפים של אברכים מכל החוגים.

נא להכיר: הרה"צ רבי אלימלך (מיילך) בידרמן. הוא משפיע חסידי ואדמו"ר למחצה. חסידים רבים רוחשים אליו הערכה עצומה, מסתופפים בצילו ועומדים שעות ארוכות ב'טישים' שהוא עורך. חסידיו מתרוממים טפחים רבים מעל לקרקע, בשעה שהם עומדים במחיצתו ושואבים בצמא את דבריו.

בימי חול המועד, בהם אנו משוחררים מהעבודה הסיזיפית של ימות השנה, יצאנו לעמוד על טיבה של התופעה, ולנסות להכירה מקרוב. תופעה ששמה רבי אלימלך בידרמן.

חסידיו מספרים כי ניתן ניתן להתקשר 24 שעות ביממה ישירות למכשיר הסלולארי האישי שלו. תמיד הוא זמין, תמיד הוא עונה, ומייעץ ומדריך. משמש כדמות רוחנית לאלפי אברכים ובחורים שיש להם אדמו"ר משלהם - ולמרות זת הם פונים אליו ומתייעצים עימו.

אין סביבו חצר. אין לו גבאים, אין מתווכים. אבל יש כן אלפי אברכים שנוהים אחריו לכל מקום.

מתברר שהכול החל כאשר קבוצת בחורים חסידיים מישיבת מיר חיפשו לעצמם רועה ומדריך רוחני, שימסור בפניהם שיחות מוסר ויורה להם את הדרך החסידית אשר יילכו בה. כשהגיעה אליו ההצעה - הוא נעתר לה מיידית. הוא התחיל עם חמישה בחורים, כשמיום ליום הכמות האנושית גדלה אט אט,

לאחר שראו החסידים במיר כי טוב, החליטו עמיתיהם בישיבת סלבודקה להעתיק את המודל. כמניין בחורים התרכז סביבו והיה ברבות הימים לגרעין התלמידים הראשון של רבי אלימלך בידרמן.

במקביל להתפתחותה של 'קבוצת סלבודקא' - החלה להתאגד סביבו דבוקת אברכים צעירים, המכונים כ'עובדים' או 'מבקשים' שחיפשו לעצמם מדריך בעל שיעור קומה שיתבע מהם מעבר למה שמקובל בקרב אברכים מן השורה. הם יסדו 'חבורה' בבני ברק והחלו להתלקט סביב רבם החדש. אט אט צברה ה'חבורה' החסידית הכמעט-חשאית אז, תאוצה רבה.

ה'חבורות' נערכו אז בבית פרטי, והפרסום היה מהם והלאה. עד שביום מן הימים נוצר הקשר עם אנשי תנועת המוסר החסידית 'אש קודש'. הללו החלו להזמין את 'ר' מיילך' לשיחות מוסר.

במקביל, החל להתארגן שיעור מוסר שבועי הנמסר על ידי הרב בידרמן, בבית המדרש של זוויהעל הישן בשכונת בית ישראל בירושלים. מדי יום חמישי, נוהרים מאות אברכים בכדי לשמוע את דברותיו של המשפיע החסידי הפופלארי שהפך לכוכב עולה. כיום הוא מוסר כ-6 שיחות מוסר מדי יום.

ראש העיר? הוא כמו כולם

"יחודיותו של הרב, מתבטאת בכך שהוא מכיר כל אברך שמתדבק אליו. הוא מכיר כל אחד בשמו הפרטי - ללא כל קשר לשייכותו המגזרית. כך שניתן למצוא במקום אחד אברך ספרדי, כשלצידו חסיד. ולצד שניהם - אברך מקהילה חסידית אחרת. כולם יושבים בכפיפה אחת ומאזינים לדברות קודשו.

"ה'חבורה' גדלה מפה לאוזן", ממשיך התלמיד ומתאר. "זה קרה בקצב מסחרר", הוא מוסיף. "כשהרב החל למסור שיחות, הלך מעגל שומעי לקחו והתרחב - אף למדינת הים. כיום הוא מוסר שיחות וידאו המשודרים לריכוזים חרדיים ברחבי העולם: לאנטוורפן, לונדון, מנשסטר, בורו פארק, ליקווד, מונסי ועוד מקומות רבים ברחבי אירופה וארה"ב, בהם מתכנסים אלפים בכדי להאזין לדברים המועברים על ידו בשידור חי, ממקום מושבו בארץ".

אחד המקומות בהם יש לו ריכוז גבוה ומכובד של תלמידים, היא העיר אלעד. מי שייסד את החבורה הוא רבי אהרון שפיצר, ראש חבורת 'אש קודש', שהביא אותו לעיר. הרב בידרמן הפך לגורם מאחד בעיר, ואברכים רבים - שהמרחק ממגורי האדמו"רים שלהם מונע אותם מלהסתופף בצל רבם לעיתים קרובות - מצאו לעצמם דמות רוחנית שתנווט אותם.

ואכן, מאז שהובא הרב אלימלך בידרמן לעיר אלעד, הלך השיעור, שמנה בתחילתו מניין אברכים, והתפתח לממדים של למעלה מארבע מאות משתתפים כיום. לאחר השיעור נשארים עוד עשרות במקום, בכדי להתיעץ עימו בנושאים אישיים,

היינו שם השבוע, באירוע שמחת בית השואבה שנערכה בראשותו, באלעד עיר מגורנו. ראינו את היחס החם שהעניק 'ר' מיילך' לכל אחד, תוך שהוא דואג שכולם יהיו שמחים ומרוצים, ומאיר את פניו לכל אחד - קטן כגדול.

כולם שווים בעיניו. אחת האפזודת שנרשמו במהלך האירוע בו נטלנו חלק, היה כשראש העירייה יצחק עידן הגיע למקום. היה מי שרמז לרבי אלימלך בידרמן, כי יש לפנות לאורח בכבוד ולהעניק לו יחס חם. מאחר ו'רבי מיילך' הוא אדם המתנזר מפולטיקה כדרך יסוד בחייו, הוא פנה לסובבים ושאל אותם, האם ראש העיר סובל ממשהו, שבגלל זה צריך להתייחס אליו מעבר לרגיל?... "הרי לכולם אני משתדל להתייחס יפה", הקשה הרב.

בתגובה, הסביר לו מי שהסביר, כי בימים אלה מתנהל משא ומתן מול העירייה, באשר לשטח שעליו יוקם בית כנסת עבור חבורת 'אש קודש', ולכן, הקירוב שיופגן כלפי ראש העיר עשוי רק להועיל לעניין.

אבל כשעידן הגיע, 'שכח' הרב את דברי המקורבים, והתייחס אליו כאל שווה בין שווים, עד שמאן דהו החליט לפעול על דעת עצמו, ו'סחב' את האורח החשוב אל מעגלי הרוקדים.

"זו המיוחדות של רבי מיילך", לוחש לנו אברך משומעי לקחו. "הוא לא מפלה בין אדם חשוב לשאינו כזה. הוא מתייחס לכולם בשווה".

ארוחה אחת ביום

הביוגרפיה שלו מרתקת במיוחד, והיא חוצה מחנות וחוגים: הוא בוגר ישיבת פוניבז', למד בישיבה לצעירים בראשותו של הגראי"ל שטיינמן, והיה מקורב לרב שך זצ"ל. מאידך גיסא, דרכו האידיאולוגית קרובה מאוד לשיטת סאטמר. אם לא די בכך, הרי שהוא נחשב לעילוי אמיתי בכל הקשור לתורתו של כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל. הוא חתנו של האדמו"ר מזוטשקא שליט"א, ואביו הוא האדמו"ר רבי אלתר בידרמן מלעלוב זצ"ל, אחיו של האדמו"ר מלעלוב שנסתלק בליל יום הכיפורים האחרון.

החסידים מספרים לנו אנקוטדה קטנה: כשחמיו חיפש חתן לבתו, הוא דרש בכל התוקף שלא יהיה זה בנש"ק, אלא בחור עילוי, תלמיד חכם וירא-שמים. רק לאחר שאמרו לו שעל הפרק עומדת הצעה של בחור עילוי וירא שמים שבנוסף לכך הוא, מה לעשות, גם מיוחס - הסכים חמיו לשידוך.

אם מחפשים המחשה למושג ההרואי של צדיקים שאינם מכירים צורת מטבע - הרי שהוא ההמחשה החיה לכך. אין לו הבנה בכספים. הוא אינו דורש כסף על שיעוריו. הוא מכתת את רגליו מקצה-ארץ אחד למשנהו, מבלי לדרוש פרוטה על כך. מקריםרבים ידועים בקרבתו, על אברכים שהביאו לו כספים, ובתוך מספר דקות מצאו הכספים את דרכם אל אברכים שמתמודדים עם מצוקה כספית.

הפוליטיקה הפנים-חרדית רחוקה ממנו, כרחוק מזרח ממערב. עד כדי כך, שהוא יכול לומר בשיחה בפני קהל ליטאי, רעיונות מתורתו של הרבי מליובאוויטש זצוק"ל, בה הוא בקי במיוחד - וכן להיפך. הוא מעולם לא מנסה להצטדק על כך, אלא נוהג להסביר שהתורה היא מעל לכול ושייכת לכול.

סדר יומו מתחיל בצהרים - אז הוא קם מהתנומה החטופה שלו, היחידה לאורך כל שעות היום. בשעה ארבע אחה"צ הוא מוסר שיעורים ברחבי הארץ, ואת השיעור האחרון הוא מסיים באחת לפנות בוקר.

בשעות הלילה הקטנות, ניתן להאזין לו כשהוא לומד בביתו ברחוב הושע פינת הרב שך. הוא לומד בקול שלא ניתן לטעות בו. קול שמהדהד על פני הרחוב בשעות הלילה הקטנות. אחר כך, עד שבע וחצי בבוקר, הוא מוסר מביתו שיעור בשידור חי, המועבר למוקדים רבים ביבשות אחרות.

לאחר מכן הוא הולך להכין את עצמו לתפילת שחרית, האורכת כמה שעות. לאחר התפילה הוא מוסר שיעורים, או שהולך להתפלל מנחה. ואז, רק אז, הוא מרשה לגופו לחטוף תנומת-צהריים קלה.

אם יש מי שתוהה איך מסוגל אדם להחזיק את עצמו לאורך שעות היממה משינה חטופה של שעתיים בצהריים, הרי שהתשובה מונחת בספלי הקפה הרבים שהוא לוגם בשעות שבהן הוא ער, בכדי לשמר את עירנותו. מעבר לכך, הוא סועד ארוחה אחת ביום, כששעת הארוחה הוא דבר גמיש וניתן לשינויים הכפופים לאילוצי לוח-זמנים.

הוא אשר אמרנו: דמות פלאית, מיוחדת וכריזמטית.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 64 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד