י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כך תשמרו על היגיינה נכונה ותמנעו מהידבקות בנגיף הקורונה

נגיף הקורונה כבר הספיק להתפשט ברחבי העולם והצליח לשתק מדינות שלמות. מדינות רבות מנסות למנוע ולעכב הדבקה המונית של הנגיף עד שימצא החיסון המתאים

כך תשמרו על היגיינה נכונה ותמנעו מהידבקות בנגיף הקורונה
קורונה צילום: pixsabay

במספר פעולות קלות ופשוטות נוכל להתגונן ולשמור על הבריאות שלנו.

מגפת ווירוס הקורונה ממשיכה להתפשט במדינות רבות בעולם וגם אצלנו בישראל. חוסר הידע והאמצעים להתגוננות נגד הנגיף, גורם לפחד ובהלה בקרב הציבור הרחב.

ידוע שנגיף הקורונה החדש עובר בין אנשים באמצעות רסיסים של טיפות רוק שנפלטות מחלל הפה בזמן שיעול, עיטוש או דיבור דרך אדם שנגוע בנגיף. יתר על כן, נמצא שאפשר להידבק בנגיף על ידי מגע במשטחים, הנגיף יכול להישאר על משטח זמן ממושך ואף מספר ימים.

על מנת להתגונן מפני הנגיף בדרך הנכונה ביותר היא ראשית לשמור על היגיינה.

דרך נוספת להתגונן מפני הנגיף היא באמצעות מסכות הפנים אותו ניתן לרכוש בבתי המרקחת ואתרי הפארם. למרות ששימוש במסכות אלו אינו נכלל בהמלצות משרד הבריאות לכלל הציבור, חלק מההנחיות של ארגון הבריאות העולמי הוא שימוש במסכות הגנה עבור חולי הקורונה משפחותיהם והצוות הרפואי. ישנם מספר סוגים של מסיכות שהנפוצות ביותר הן מסכות כירורגיות ומסכות מגן נשימתיות.

מסכות מנתחים שומרות בעיקר על האזורים של הפה והאף ויעילות לרב בהגנה של חדירה של חלקיקים גדולים ואינן יעילות בסינון חלקיקים זעירים. יתר על כן, מסכות כירורגיות אינן מבטיחות הגנה מוחלטת מכיוון שהן הינן נצמדות לפנים.

לעומת זאת, מבנה מסכות המגן הנשימתיות מתכונן כך שהוא נצמד לאזורים של הפה והאף ומכיל סנן שמסייע למנוע מעבר של רסיסים בגדלים שונים. מסכת מגן נשימתית N95  עוזרת למנוע מעבר של 95% מסך מהרסיסים בקוטר של בין 0.1- 0.3 מיקרון. לפני שימוש במסכות האלה נדרשת הכנה והדרכה מרופא או גורם מקצועי על מנת ללמוד איך לעשות בהן שימוש נכון. על מנת למנוע כניסה של אוויר בין המסכה לפנים. למרות שמסכות מגן יכולות למנוע התפשטות והדבקה הן אינן מבטיחות הגנה אבסולוטית מפני הנגיף. במרבית המצבים נמצא כי מסכות מגן מסוג N95 לא מצליחות לסנן מעבר ל95% מחלקיקים בגודל מיקרוסקופי. למרות זאת, נמצא כי יכולות ההגנה שלהם היא בין 60 - 90 מפני הדבקה בנגיפים בתנאי מעבדה

ייתכן וההגנה של המסכות נובעת מההשפעה העקיפה שלהן, מכיוון שנמצא על פי מחקרים, שאדם נוגע בפנים לעיתים דחופות במהלך היום, לרב באזור הפה והעיניים, לכן שימוש במסכה מונע מגע בריריות של הפה והאף ומפחית את העברה הטיפתית. נוסף לכך, חשוב לשמור על היגיינה, על מנת למנוע הפצה של הנגיפים.

 

חשוב לשים לב, שכולנו במהלך חי היומיום נוגעים במגוון משטחים ולאחר מכן בפנים שלנו. הרסיסים הנפלטים מהרוק בעת עיטוש, שיעול או בזמן שאנחנו מדברים עשויים לשאת את הנגיף ולפזר אותו באוויר. מכיוון שנמצא שהנגיף יכול לשרוד זמן רב על משטחים, הוא יכול להימצא על ידית של דלת, כפתור במעלית וכדומה .לכן נדרש להקפיד לשטוף ביסודיות את הידיים ולחטא עם אלכוג'ל.

שטיפת הידיים צריכה להיערך בין 15-30 שניות לפחות, לעיתים קרובות במשך היום לפני כל פעולה, כאשר מגיעים הביתה מהעבודה, לאחר קניות במכולת ולפני בישול וכדומה. בנוסף,חשוב להקפיד לנקות עם מים וסבון גם את גב כף היד, מסביב לאצבעות והציפורניים.

שימוש בסבון הינו חיוני במהלך השטיפה מכיוון שהחומר שבסבון מסייע לסלק את הנגיף מכפות הידיים. נמצא שהסבון מאפשר למים להפריד את הנגיף מהידיים. ההמלצה היא שבמידה ואין אפשרות לשטוף ידיים באותו הרגע כדאי להשתמש בנוזל לחיטוי כגון אלכו-ג'ל. בכל מצב שלא ניתן לשטוף ידיים אין לגעת עור הפנים ובאזורים של הפה, אף והעיניים, שאלה הפתחים דרכם יכול להיכנס הנגיף ולהגיע למערכת הנשימה.

לאחר שטיפת הידיים יש לנגב היטב את כפות הידיים בנייר חד פעמי או במגבת חדשה ונקיה. מומלץ לכבס את המגבות והמצעים בבית לעיתים תכופות ולא להשתמש באותה מגבת זמן ממושך, מכיוון שהן מהוות מקור להיתפחות של חיידקים ונגיפים.

לאחרונה התגלה, שנגיף הקורונה החדש ,COVID19 לא עובר רק באמצעות מגע של משטחים, אלה יכול לעבור לדרכי הנשימה גם דרך הבגדים ללא מגע ידיים. בין אם נמצאים בעבודה, נסיעה בתחבורה ציבורית, עמידה בתור בקופה בסופר ועוד. במידה ועומדים בקרב אדם במרחק של פחות מ-2 מטר, רסיסי הרוק עלולים להידבק לבגדים ולשרוד שם. מכיוון שאנחנו מחליפים בגדים ומתעסקים עם הבגד לאורך היום, מספיק שאנחנו נוגעים בבגד ואז בפה, הנגיף יכול לעבור לגוף ולמערכת הנשימה.

על מנת להימנע מהידבקות , מומלץ להחליף בגדים מידי יום ולכבס אותם בחום גבוה שהנגיף לא יכול לשרוד על הבד.

קורונה היגיינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד