י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

נשירת שיער אצל נשים- הטיפול הטבעי שהפתיע נשים ברשת

לאחוז חבילת שיער שנפלה מהראש, בזמן סירוק הבוקר או במקלחת, או לגלות שבילים וקרחות חדשות בקרקפת, יכול להיות דבר מפחיד מאוד. זוהי המציאות עבור נשים רבות הסובלות מנשירת שיער • בכתבה הבאה תוכלו לקרוא על הסיבות לנשירה ועל פתרון טבעי לטיפול ושיקום השיער

נשירת שיער אצל נשים- הטיפול הטבעי שהפתיע נשים ברשת
נשירת שיער צילום: pixsabay

כתב המערכת פגש את סער שדה, נטורופת והרבליסט קליני, מטעם קליניקת  "אולימד- מרכז לרפואת צמחים", שעשתה לעצמה שם של חברה מובילה בתחום הרפואה הטבעית.  סער דיבר איתנו על אחד הנושאים הבריאותיים שגורמים למבוכה גדולה בקרב נשים וגברים רבים; נשירת שיער. ביקשנו להביא לכם, הקוראים, מידע רחב ככל האפשר על עולם רפואת הצמחים בישראל, ואיך צמחי מרפא יכולים לסייע לכם להתגבר על הבעיה.

"כמה שערות על הכרית בכל בוקר, לא בהכרח אומר שמשהו לא בסדר עם הגוף שלך, זה נורמלי לחלוטין לאבד בין 50 ל-100 שערות כל יום. כך קובעת האקדמיה האמריקאית לרפואת העור." מסביר סער.

"כמעט כל אדם, גבר או אישה, חווים נשירת שיער ברמה כזו או אחרת עם הזמן. כחלק מתהליך ההזדקנות, צפיפות וסמיכות השיער הולכת ופוחתת, והשיער הופך לדקיק יותר. אך פעמים רבות, נשירת שיער היא סימפטום לבעיה אחרת.

אם הנשירה נראית קיצונית או פתאומית, אולי הנשירה מהווה רקע לבעיה אחרת כמו שינויים הורמונליים (גיל ההתבגרות, גיל המעבר והריון ולידה), בעיות בבלוטת התריס, מחלה אוטואימונית, אנמיה (חוסר בברזל או B12) או אלופציה (הופעת נגעים קרחים הנובעים ממהלך של מערכת החיסון כנגד זקיקי השיער). אובדן שיער המתחיל בחלק רחב בקרקפת ומתפשט, ומראה כללי של שיער חלש ודק, יכול להעיד על אלופציה גברית, תופעה המאפיינת גברים רבים בשנות ה-40 לחייהם, וכן מיליוני נשים ברחבי העולם.

אף על פי שנשירת שיער היא תופעה נפוצה, ולא מלווה בכאב או אי נוחות, אובדן שיער שלא ניתן לעצירה, יכול להוריד את תחושת הביטחון העצמי, ולהשפיע לרעה על המצב הנפשי."

אורח החיים והקשר לשיער בריא

צריכה של מזונות לא בריאים ועישון עלולים להשפיע לרעה על מראה השיער, בדיוק כפי שעשויים להשפיע על בריאות הלב, העיכול או החיסון. שיער משגשג על כמות יומית נאה של חלבון, ברזל, אבץ, ויטמין a, ויטמין B12, מגנזיום וחומצות שומן בריאות. עושר של חומרים אילו נמצא בבשרים רזים, ירקות עליים, אגוזים, סוגי שעועית, בטטה ודגים.

אכילה של מזון עשיר ומגוון, מלא בחומרי הזנה, יכולה לשמור על השיער בריא יותר. תוספי תזונה וצמחי מרפא, יכולים לעודד צמיחת שיער, ולחזק את שורשי השערה. נוטריינטים כמו ויטמין C, אבץ, ביוטין וניאצין (מקבוצת ויטמיני B), עשויים לעודד את הגוף להצמיח שיער חזק יותר, ואם מסיבות כאלה ואחרות, יש קושי לצרוך אותם בתזונה, ניתן להשיג את כולם גם כתוסף. שימו לב שאף על פי שחסרונם של נוטריינטים אילו, עלול לגרום לנשירת שיער, אם הם לא חסרים בגוף, מיותר יהיה ליטול אותם כתוספת.

בריאות הקרקפת

נשים רבות מדווחות כי בזמן החפיפה, חבילות גדולות של השיער נושרות, והן נמנעות מחפיפה תכופה. אך למעשה, המחקרים תומכים בחפיפה יומיומית, כיון שזו כוללת עיסוי לקרקפת, שחשוב ביותר להזרמת הדם לאיזור. המשמעות היא איוורור מטאבולי טוב יותר, וחדירה יעילה של שמנים וחומרי הזנה פנימה. אלה הם חומרי ההזנה הטובים ביותר שבאמת יחוללו שינוי בבריאות השיער והקרקפת:

שמן ארגן- עשיר בחומצות שומן חיוניות ובויטמין E החשובים לבריאות, גמישות והתחדשות השיער . שמן הארגן נספג אל תוך השערה ומשקם שיער מפוצל ופגוע.
שמן חוחובה- שמן החוחובה הוא למעשה שעווה נוזלית אשר עוטפת את השערה ומגינה עליה מפגעי מזג האויר.
שמן קלנדולהמופק מפרחי קלנדולה אורגניים שמושרים לתקופה ארוכה בשמן נשא. מעניק לחות ומשקם שיער פגום.
שמן קיק- מחזק את שורשי השיער, עוצר נשירה ומחדש צמיחת שיער. מחזק משקם שערות פגועות.
שמנים אתרים- רוזמרין, תפוז, לבנדר הדס ופטשולי- מזרימים דם אל הקרקפת, מחזקים שורשי שיער, מטפלים בקרקפת פגועה, מסייעים במצבי פטרת, קשקשים ועור מגורה

ישנם תכשירים ייעודיים להזרמת דם לקרקפת בצורה אינטינסיבית, כמו המזורולר (ידית בעלת גלגל עם מחטים זעירות). התמדה יומית במריחת שמני הזנה, גלגול המזורולר על רקמת הקרקפת, וחפיפה לאחר שעתיים בשמפו טבעי, יכולה לתרום רבות למראה השיער ואף לעצור נשירה. 

המנעו משימוש בפן

תנו לשיער שלכן להתייבש באוויר. ואל תייבשו אותו באמצעות אויר חם מלאכותי. מייבשי שיער ומגהצים למיניהם, עלולים לגרום לשבירה של רקמת השיער, ולדקק אותו. אז הימנעו משימוש כמה שניתן.

הסטרס והשיער

גם חווית לחץ פתאומית, וגם סטרס כרוני ממושך, עלולים לעצור צמיחת שיער. אם אתם עוברים חוויה המאתגרת אתכם מבחינה נפשי, השיער שלכם יצמח בחזרה רק כשגורם הסטרס יפחת משמעותית. אם אתם סובלים מאי שקט תמידי, תשקלו טכניקות להורדת סטרס כמו פעילות גופנית ומדיטציה, וכן נטילה של מרגיעים טבעיים.

המצב ההורמונלי והשיער

חלק מהנשים מועדות לנשירת שיער מבחינה גנטית. הן חוות את הדיקוק הטבעי של השיער בגיל מבוגר בצורה משמעותית יותר, וזה קורה בעיקר עם הכניסה לגיל המעבר או מעט לפניו, כאשר יש צניחה ברמות האסטרוגן. תוספות של הורמונים סינטטיים הם לא נטולי תופעות לוואי, ועדיף לנצל את העושר של הפיטו-הורמונים (הורמונים ממקור צמחי) הקיימים בטבע, בתזונה צמחית ובריאה (מוצרי סויה למשל עשירים מאוד בפיטואסטרוגנים), וכמובן בריכוזים גבוהים יותר בצמחי המרפא.

צמחי מרפא לשיפור איכות השיער

צמחי מרפא מרוכזים עשויים לטפל בבעיה דרך כל מחזורי צמיחת השיער. יש עושר רב של מחקרים קליניים התומכים בהשערות אלה, ומוכיחים את יעילותם של צמחי מרפא עתיקים, ששימשו במשך אלפי שנים, בתרבויות רבות, כמזרזים צמיחת שיער. בתרבויות שונות לאורך ההיסטוריה, השתמשו נשים בעיסות צמחים ושמנים למריחה על הקרקפת, והאמינו כי הן משפרות את מראה השיער ומעודדות צמיחה. אך הרפואה בעלת הניסיון העשיר ביותר בטיפול בצמחים היא הרפואה הסינית, שחקרה את עולם הטבע במשך שנים ארוכות, ולימדה את העולם המערבי על חלקי צמחים רבים (כמו שורשים ופקעות, זרעים, עלים ופרחים) שנטילה יומיומית של מיצוי שלהם, יכולה לחולל פלאים למראה העור, השיער והציפורניים. בכך הפכו צמחים אילו לכוכבים בתעשיית היופי והטיפוח.

שורש סרפד- שורש הסרפד מטיב עם מצבי אנמיה, מחזק שורשי שיער ומונע נשירה עונתית, בעל אפקט מנקה רעלים מהעור והכבד. הסרפד מסייע להיפטר מטוסטסטרון עודף, ובכך מטפל בנשירה אנדרוגנטית ובהתקרחות גברית, הנפוצה כאמור אצל גברים ואצל נשים.

פוליגוניום- צמח סיני הידוע כמעשיר דם מחזק שיער ומיוחס במסורת לעיכוב האפרת שיער, מפסיק נשירה ותורם למראה שיער מלא, צמח אנטי אייג'ינג מובהק ומסייע לקליטת צורן (סיליקה); מינרל חיוני לעצמות, לעור ולשיער.

קודונופסיס- צמח אדפטוגן מזין, מרגיע, נותן אנרגיה כללי, תורם לליחלוח של העור ומחזק ציפורניים. צמחים אדפטוגנים מרגיעים את מערכת החיסון והופכים אותה לתוקפנית פחות לשורשי השיער, ובכך מטפלים באופן יעיל בתופעת האלופציה.

בזיליקום ריחני- הבזיל הריחני הוא בעל מסורת עתיקה של טיפול וחיזוק השיער. הוא צמח בעל תכונות מגוונות ועושר של חומרים פעילים, שמסייע לחיזוק נקבוביות, העלאה מעלה של אנרגיה חיונית, מזרז צמיחת שיער, מחזק ומרגיע נפש

ליגוסטיקום- מגביר זרימת דם לאיזור הקרקפת, וצמח ראשון במעלה לטיפול בנשירת שיער על רקע זרימת דם לקויה.

תה ירוק- תמצית תקנית תה ירוק. עלי התה הצעירים עשירים בנוגדי חימצון, ובכך צריכה קבועה שלהם משפרת את מראה העור והשיער. משמשים להגנה על אלסטין וקולגן החשובים לגמישות העור וחוזק העצמות וזקיקי השערה.

הטיפול ושיקום השיער

גם כשהתחלתם טיפול, או שינוי באורחות החיים, זה עדיין ייקח זמן לראות שינוי משמעותי במראה השיער. אופי הרקמה מחייב סבלנות רבה בהמתנה לשיקומה המלא, והגעה לתוצאות מקסימליות.  אך הסבלנות משתלמת. הבונוס הוא, שאם תפעלו נכון, לא רק שמראה השיער ישתפר פלאים, אלא שגם מראה העור יהיה זוהר יותר, ומלא ברק, הציפורניים יתחזקו ויבריאו, ואף תוכלו להאט את פגעי הגיל. ההרגשה הכללית תשתפר, האנרגיה תתחזק, ותחושו טוב יותר, לא רק בזכות מראה השיער המשתפר, אלא בזכות העובדה שאתם עושים שינוי מבורך עבור עצמכם."

לפרטים נוספים כנסו לאתר אולימד, מרכז לרפואת צמחים>>

לרכישת ערכה לטיפוח השיער>>>

האזנה לפודקאסט בנושא

נשירת שיער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד