י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מוראה של מלכות?

הרב הראשי תקף בטלוויזיה הממלכתית את נתניהו והציונות • צפו

מחזה יוצא דופן מול מיליוני איראנים: רבה הראשי של איראן שהוזמן לראיון בטלוויזיה הממלכתית סיפק את הסחורה לשביעות רצונם כאשר הקריא הצהרה בעברית שכוונה לעבר נתניהו והציונים, שלדבריו: "אינם מייצגים את היהדות והעם היהודי" • צפו בתיעוד שהגיע לידי 'בחדרי'

הרב הראשי תקף בטלוויזיה הממלכתית את נתניהו והציונות • צפו
ההצהרה של הרב גראמי בטלוויזיה האיראנית צילום: צילומסך

"אנחנו יהודי איראן רוצים לשלוח את המסר הזה לציונים ובראשם לנתניהו", כך פתח הרב יהודה גראמי, רבה הראשי של איראן, הצהרה שנתן לרגל יום ירושלים בערוץ 3 - הטלוויזיה הממלכתית של איראן.

"אתם הציונים לא מייצגים את היהדות ולא מייצגים את העם היהודי", הוסיף הרב בשפה העברית, "אתם מייצגים רק רעיון של תנועה פוליטית שרעיונותיה וערכיה נוגדים את הרעיונות והערכים של תורתנו הקדושה והדת היהודית", ולסיום חזר על הדברים גם בשפה הפרסית המדוברת במדינה.

יצוין כי לצד רב הראשי של איראן, התראיין גם חבר הפרלמנט היהודי היחיד, הומיון שמח, גם הוא הדגיש את ההבדל בין היהדות לציונות ותקף את הרעיון ואת המנהיגים.

הומיון שמח באולפן.

הרב גראמי מקפיד תמיד להבדיל את עצמו מהציונות. כזכור לאחר חיסולו של קאסם סולימאני, בתחילת השנה האזרחית, הגיעו נציגים של הקהילה היהודית באיראן לביתו של מפקד 'כוח קודס' קאסם סולימאני שחוסל על ידי צבא ארצות הברית. המשלחת היהודית הגיעה יחד עם מנהיגי המיעוטים הדתיים האחרים ברפובליקה השיעית, שם הם מסרו את תנחומיהם.

אחד מאנשי הקהילה היהודית בטהרן אמר אז לאחר ההלוויה ל'בחדרי חרדים' כי "יהודים רבים השתתפו בהלוויה. הלכנו לנחם את משפחת הגנרל. גם הרב יהודה גראמי, רבה של טהרן, הלך לנחם. אליו הצטרפה משלחת מכובדת".

שעות ספורות לאחר החיסול הדרמטי, הוציאה הקהילה היהודית הודעה חד משמעית שמגנה את המעשה, זאת ככל הנראה מתוך רצון לנתק בין היהדות לציונות וכך למנוע התנכלויות. "השם ייקום את דמו של סולימאני", נכתב בהודעה.

הראיון המשותף בטלוויזיה הממלכתית.

רני עמרני מ"רדיו רן" - רדיו ישראלי שמשדר בפרסית, נימק מדוע הגיעו לנחם בבית משפחת סולימאני: "הם מפחדים מאנטישמיות ושלא יתנכלו בהם. הרבה פעמים בהפגנות של יום ירושלים היהודים יוצאים ומפגינים כי הם לא רוצים שיתנכלו להם. בלב הם אוהבים את ישראל. הם בסיטואציה שהם חייבים להוכיח שאין להם קשר לציונות. אם לא יעשו את זה דמם בראשם".

לאור הדברים וההסברים שנאמרו אז, אפשר להבין גם את ההיבדלות הנוכחית של הרב גראמי מהציונים והציונות.

הרב יהודה גראמי עימות איראן ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד