י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סערת המשפט והמתקפה הנגדית

בכירת הליכוד לשעבר: "אני ימין, לא פחות מבנימין נתניהו"

לימור לבנת, שרת החינוך לשעבר מטעם 'הליכוד' התייחסה למשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והתייחסה לנאום התוכחה שנשא דקות ספורות לפני הקראת כתב האישום. כמו כן, היא התייחסה לטענות כלפיה המייחסות לה חבירה לשמאל והסבירה מדוע היא ימנית לפחות כמו ראש הממשלה

בכירת הליכוד לשעבר:  "אני ימין, לא פחות מבנימין נתניהו"
בנימין נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

למעלה מ-20 שנה כיהנה לימור לבנת כחברת כנסת מטעם 'הליכוד' ובשנים האחרונות בהן החלה לבקר את העומד בראשות המפלגה, בנימין נתניהו, החלו הטענות כלפיה ש'עברה צד' לשמאל. לטעמה, "בדיוק זה מה שמנסים לעשות, מה שביבי מנסה לעשות. הליכוד זה ביבי, הימין זה ביבי, ומי שיש לו ביקורת על ביבי הוא שמאל, וכשהוא שמאל אז זה תכף בוגדים".

היא הדגישה ואמרה: "אני ימין לא פחות מבנימין נתניהו וכנראה לא פחות מינון מגל. אני אומרת בבירור - לא פחות מבנימין נתניהו. כלומר, שאף אחד לא יקפוץ לי עם ההתנתקות, הצבעתי בדיוק כמוהו. לא שיניתי את דעותיי במילימטר אחד ולכן העובדה שיש לי ביקורת על ראש הממשלה שאני משמיעה אותה, לא משנה את היותי ימנית".

לבנת התייחסה בראיון לבן כספית וינון מגל רדיו 103FM, לטענות שהשמיע ראש הממשלה בפתיחת משפטו, וטענה שנתניהו ושרי ניסו לייצר אמירה לפיה, "לא נתניהו עומד למשפט אלא הימין עומד למשפט, וכתבי האישום הם לא נגד נתניהו אלא נגד הליכוד והימין, או ראש הממשלה והימין, כאילו הכול כאן נגד הימין, כדי להדיח ראש ממשלה מכהן. לא להתבלבל- ממש לא. לא הימין עומד למשפט וכתבי האישום הם לא נגד הליכוד, הם נגד אדם אחד שאני מקווה בכל ליבי שיצא זכאי וחף משפע, וודאי עומדת לו חזקת החפות. השופטים הם אלה שיכריעו, אבל שלא ינסו לבלבל אותנו ושלא ינסו לעשות כאן איזשהו מעשה שבעיני הוא חמור ואין לו שחר".

כמו כן, היא התייחסה לטענת נתניהו שתוקפים אותו רק משום שהוא "לא מוריד יישובים ומישהו אחר יוריד. למה, יצחק שמיר הוריד יישובים? הוא היה ראש ממשלה הרבה שנים, לא כמו נתניהו שבאמת השיג יותר שנים, אז פתחו נגדו תיקים פליליים? כדי להפיל ראש ממשלה חזק מכהן מהימין? הוא היה ראש ממשלה חזק, הוא היה מהימין של הימין של הימין יצחק שמיר. יכול להיות שיש שם דברים לא תקינים. צריך לבדוק אותם ולבחון אותם אבל הדברים האלה יבדוק ויבחנו בבית המשפט ורק בבית המשפט. לכן יש שלושה שופטים שיושבים בדיון והשופטים האלה יכריעו את הדין. יש לסמוך על השופטים".

"זו מדינת חוק. נתניהו עצמו התייחס לנושאים הללו, עד 2015 הוא תמך בשלטון החוק, הוא התנגד לשינויים שניסו לעשות אותם, הוא עצמו", אמרה לבנת. לטענתה, "כשזה פתאום הגיע אליו, פתאום הכול השתנה. אנחנו גדלנו על תורת ז'בוטינסקי, גם נתניהו כך חשבתי לפחות, על עליונות המשפט, על מנחם בגין. לי עצמי הייתה ביקורת על מעורבות יתר של בית המשפט העליון, של בג"ץ, בפעילויות החקיקה של הכנסת. אבל יש הבדל בין ניסיונות לתקן תיקונים שלעיתים יש לעשות אותם, ובין ההשתלחות חסרת הרסן של ראש הממשלה, כבר הוא אישית, ושליחיו לאורך תקופה ארוכה".

"נתניהו מרחביה הוא ישראל השנייה יותר ממני?"

ינון מגל התייחס לדוקטורינה של ד"ר אבישי בן חיים ותהה האם הביקורת שהיא משמיעה על הליכוד ועל ראש הממשלה, נובעת מתפיסת עולמה כאליטה בימין. כלומר, משום שהיא לא ישראל השנייה שרואה את ביבי כמייצג שלה. לבנת השיבה כי היא "מכירה את התזה של ד"ר אבישי בן חיים, אני לא מצליחה להבין איך הוא מביא אותנו מהפנתרים השחורים למשפט נתניהו, זה מופרך מעיקרו. מי שמייצג את ישראל השנייה זה לא נתניהו, מי שמייצג את ישראל השנייה זה הליכוד. מנחם בגין הוא זה שייצג את ישראל השנייה, הוא זה שהביא את ישראל השנייה והפך אותה ללגיטימית, הפך אותה לחלק מהציבור, לחלק מההנהגה, הוא זה שקידם".

ינון לא השתכנע וטען שביבי כיום הוא 'מותג יותר חזק מהליכוד'. היא טענה בתגובה שישראל השנייה היא "מה שמנחם בגין עשה, מה שהוא הביא, מה שהוא קידם, שיקום שכונות, ראשי הראשיות המזרחיים שהוא הביא אותם לליכוד. היה אז משה קצב, היה מאיר שטרית, הוא עשה את הדברים האלה והוא הביא את ישראל השנייה. הוא היה אלוהים מבחינתם, תיזכר בנאום שלו המפורסם – 'אנשים, אחים, יהודים' - כל זה עשה מנחם בגין. נתניהו כבודו במקומו מונח והכול בסדר, אני לא אומרת שהוא עשה משהו אחר או רע. נתניהו הוא ראש הממשלה, נבחר לעמוד בראש הליכוד, הוא שנים עומד בראש הליכוד ולכן בראש מחנה הימין – הכול נכון. אבל חייבים לעשות את ההבחנה וההפרדה".

"נתניהו מרחביה הוא ישראל השנייה יותר ממני?" זעמה השרה לשעבר. "כדי להגיד לי שאני אליטיסטית אתה צריך להוכיח את הטענה שלך. הוא מרחביה, אני נולדתי בחיפה שם ההורים שלי נרדפו על ידי חיפה האדומה, על ידי המפא"יניקים. להורים שלי לא הייתה פרנסה, נאלצו להיאבק לפרנסתם, אנחנו גדלנו בתנאים לא פשוטים בכלל משום שההורים שלי נרדפו. אז נכון אנחנו לא מזרחים – סליחה, אני מתנצלת, גם נתניהו לא אגב אבל אתה צריך להוכיח את הטענה שלך שאני אליטה. במה אני אליטה?".

בן כספית ניסה להרגיע את הרוחות והסיט את הדיון. הוא שאל את לבנת האם הייתה מצטרפת אתמול לנתניהו בבית המשפט, אילו הייתה שרה בממשלתו. "מתארת לעצמי שבמצב היום כנראה לא הייתי שרה בממשלת נתניהו", השיבה. "אילו הייתי שרה בממשלת נתניהו ודאי לא הייתה מגיעה לשם. אני חושבת שמה שהיה אתמול הוא מחזה, באמת זה דבר שלא יעשה. עמד ראש הממשלה, השתלח במוסדות האכיפה, בגורמי האכיפה. זה כבר לא היה בידי מלאך, ולא בידי שרף, ולא בידי שליח, ולא בידי שר, ולא בידי הבן שלו, קרוביו או מקורביו - הפעם בא ישר מפי הגבורה".

"המסכה הוסרה"

בהמשך, היא נזכרה בביקורות שהיו בעבר על שרים, חברי כנסת, עיתונאים וגורמים נוספים על כך שהם 'באים עם דפי מסרים', 'מתודרכים מבלפור'. לדעתה, בעבר זו הייתה השערה ואילו אתמול "זו כבר לא הייתה השערה יותר, המסכה הוסרה. הפעם הוא דיבר בשם עצמו ואמר את הדברים במו פיו, שהוא משתלח השתלחות חסרת רסן ביועמ"ש לממשלה שהוא עצמו מינה למזכיר הממשלה. הוא עצמו נאבק כדי שהוא יהיה לא רק מזכיר הממשלה אלא היועמ"ש לממשלה, אז ברגע אחד, בהינד עפעף, הוא נהפך לאויב העם?".

ינון התרעם וטען שעל ראש הממשלה אומרים דברים חמורים יותר, ואף ציין שראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התארח בתוכניתם בשבוע שעבר וקרא לנתניהו 'עבריין נמלט'. השרה לשעבר אמרה בתגובה כי "מי שאומר את זה עושה דבר שהוא לא תקין לחלוטין וזה לא בסדר, אין שום ספק בזה". היא הוסיפה ואמרה שלנתניהו "עומדת חזקת החפות, לא עומדת לו חזקת ההשתלחות. לעמוד בביהמ"ש ולומר את הדברים האלה כפי שהוא אמר אותם, בעיני, זה דבר שהוא לא רק לא בסדר, הוא חמור. ההשתלחות הזאת מלכלכת את דברתם של שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים וזה מתחיל להוות סכנה של ממש".

ינון מגל תהה למי הצביעה השרה לשעבר בבחירות האחרונות, היא סירבה לחשוף אך אמרה שהצביעה לימין. היא זעמה על השאלה שלו והבהירה שהיא "לא עומדת לחקירה. זה חצוף מצידך מפני שאני חושבת שאני לא עומדת בפני ועדת חקירה. מותר למתוח ביקורת בלי שאעמוד לחקירה נגדית. ממש מתנצלת בפנייך שאני לא עונה לציפיות שלך, שאני נהפכתי לשמאלנית", והוסיפה: "לא הצבעתי לכחול לבן". הוא הדגיש בפניה שהוא מאוד מעריך אותה ואת דעתה וכי הוא עוסק רבות בכל נושא 'ישראל הראשונה-ישראל השנייה' ולדעתו יש חשיבות לבלוק, על אף שנתניהו שבר אותו.

לבנת לא התרצתה והשיבה שזה "ממש לא בסדר. זה לא איזה נקודה, אתה מנסה לחפור כאן במשהו שאני חושבת שהוא מחוץ לגדר הלגיטימיות". לסיום, ינון התנצל בפני השרה לשעבר והיא השיבה: "קיבלתי אותה".

עריכה: עופרי גליכמן, רדיו 103FM

לימור לבנת משפטו של בנימין נתניהו בנימין נתניהו רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד