י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"פרצנו את קיר השתיקה"

לראשונה: מתווה שיסדיר את העלייה מאתיופיה

פעילים, קייסים ורבנים גיבשו תוכנית שתסיר את הערפל סביב שאלת עלייתן של אלפי משפחות הממתינות להגיע לישראל. כך מפרסם הבוקר (ג') לראשונה, עורך ערוץ יהדות של "ישראל היום"-חנן גרינווד. פעיל חברתי: "פרצנו את קיר השתיקה"

לראשונה: מתווה שיסדיר את העלייה מאתיופיה
בני הקהילה האתיופית בחג הסיגד צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

שורה של מנהיגים פוליטיים וחינוכיים, לצד קייסים ורבנים, גיבשו בחודשים האחרונים מתווה חדש וראשון בהובלת ארגון "פנימה", שמטרתו לשים קץ לסוגיה כואבת שטרם הגיעה לפתרונה - שאלת עלייתן של משפחות יוצאות אתיופיה למדינת ישראל.

בעוד רבים מבני העדה עלו לישראל, בני הפלשמורה נותרו מאחור וחלקם מתגוררים כבר יותר מ־20 שנה בתנאי עוני ומחסור כפי שמתואר בדברי ההסבר למתווה.

לטענת הכותבים נכתב כי: "פעולות ממשלות ישראל לאורך השנים נעשו כתגובה ללחצים פוליטיים, והיא מתקשה לקבל החלטה בסוגיית הממתינים באתיופיה. לממשלת ישראל אין מדיניות ברורה. עד היום אין גורם שיודע באופן ודאי כמה ממתינים בקהילות, ומספרם נע בין 7,000 ל־14 אלף בני אדם. לאור זאת, מוסדות המדינה מעדיפים להימנע מהעיסוק בסוגיה או לדחותו".

יוזמי המתווה צפויים להציג אותו בפני שרת הקליטה החדשה, פנינה תמנו־שטה, בשבוע הבא, וכרגע הוא עדיין נתון לשינויים מסוימים. זאת בשל היחס המורכב לבני הפלשמורה, גם בתוך העדה האתיופית עצמה. על פי המתווה המוצע, על הממשלה להקים מועצה ציבורית שתגבש מדיניות באשר לממתינים, תארגן את פרטיהם ותבנה רשימה של קריטריונים לזכאות לעלייה.

הרב ד"ר שרון שלום אומר: "אנחנו נכנס לראשונה את כל הצדדים, כדי להסכים על המתווה ולצאת לדרך רשמית. הממשלה לא לוקחת אחריות ופועלת בהתאם ללחצים פוליטיים במקום לפתור את הבעיות באופן אמיתי. את זה צריך לשנות".

איינאו פרדה סנבטו, פעיל ציבורי ותיק בנושא, מוסיף ומסביר: "בשני העשורים האחרונים ארגונים מיסיונריים הם הקובעים מי יעלה לארץ, ומשפחות רבות הפכו לבנות ערובה. אנחנו לא יכולנו לשאת זאת ופרצנו את השתיקה הרועמת הזאת. דרשנו שקייסים מבוגרים וזקני העדה, הבקיאים באילנות יוחסין, יקבעו מיהו מזרע ישראל, ואלו שיימצאו ככאלה - עלייתם תאושר. "המתווה יחלץ את המדינה מהבוץ שבו היא שקועה".

אתיופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד