י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אופטימיות מוקדמת

נגיף הקורונה מכה בשוודיה: "המחשבה שנוכל להגן על הקשישים הייתה חלום באספמיה"

עם מעל ל-4,000 קורבנות, בממשל השוודי מודים כי טעו שחשבו שיוכלו להגן על המבוגרים ובעלי מחלות הרקע ללא הסגר • "אם היינו מבצעים סגר מוקדם, היינו יכולים לנצל את הזמן כדי להתכונן טוב יותר להגן על הפגיעים ביותר"

נגיף הקורונה מכה בשוודיה: "המחשבה שנוכל להגן על הקשישים הייתה חלום באספמיה"
אילוסטרציה צילום: pixabay

שוודיה שעד כה נקטה בגישה מקלה מול התפרצות הנגיף ולא אסרה על התקהלויות, מתחילה להבין כי שגתה. האפידמיולוגית הראשית הקודמת של שוודיה, שעד כה הביעה תמיכה בקו הממשלתי שלא הטיל סגר ומנע התקהלויות, שינתה את עמדתה ומבקרת כעת את המדיניות.

אניקה לינדה (72), שהובילה את התמודדות שוודיה עם מחלת ה"סארס" ומגפת "שפעת החזירים", ושתמכה עד כה במדיניות של ממשיכה בתפקיד, אנדראס טגנל, משנה את דעתה ואומרת כי הרעיון לפיו ניתן להגן רק על הקשישים, בעוד יתר האוכלוסייה מנהלת חיים הקרובים לנורמליים, מתברר כ"חלום באספמיה". היא אמרה כי סגר מוקדם היה מאפשר לרשויות זמן להתמודד עם הבעיות שהביאו למספר המתים הגבוה במדינה.

מדובר בפעם הראשונה בה מישהו מהממסד מביע ביקורת על התנהלות הממשלה השוודית, דבריה מתפרסמים על רקע העובדה שמספר הקורבנות במדינה הסקנדינבית עבר את קו ה-4,000. שיעור התמותה מקורונה בשוודיה (396 מקרים למיליון בני אדם) גבוה בהרבה מזה שבדנמרק (97), פינלנד (55) או נורבגיה (43) השכנות.

ההתנהלות השוודית גררה ביקורת רבה ברחבי העולם, וגם נשיא ארה"ב טראמפ תקף את ההחלטה. בדבריו לפני מספר שבועות אמר: "השוודים פועלים רע מאד, הם קוראים לזה יצירת חסינות של העדר אבל האומה השוודית תסבול מכך קשות".

ההתקפה של טראמפ גררה באותו יום תגובה של שרת החוץ השוודית אן לינדה, שאמרה כי "אנחנו ממש לא פועלים על פי השיטה של חיסון עדר, אנחנו פשוט סומכים על הציבור שלנו שישמור על הכללים וייקח את האחריות על עצמו".

לינדה אמרה ל"אובזרוור" הבריטי, ולפני כן ל"דאגנס נייהטר" השוודי. "(ההאשמות) נשמעות הגיוניות, אבל המידע לגבי המצב בשטח היה צריך להיות מדווח למעלה, כדי שמי שמחליטים על אסטרטגיה כלשהי יידעו אם בכלל אפשר ליישם אותה באופן מציאותי".

עוד אמרה, כי "המחשבה שנוכל להגן על הקשישים הייתה חלום באספמיה, בלי הרבה מאוד תמיכה במציאות". היא הוסיפה כי "אם היינו מבצעים סגר מוקדם, היינו יכולים לנצל את הזמן כדי להתכונן טוב יותר להגן על הפגיעים ביותר".

טגנל שכעת בתפקיד האפידמיולוג הראשי, הודה בראיונות בימים האחרונים כי שוודיה נמצאת "במצב נורא" מבחינת מגפת הקורונה, אולם טוען כי צעדי סגר לא היו משנים את התמונה. "אנשים אומרים 'אם היינו מיישמים סגר מוקדם יותר, יכולנו לעשות הרבה יותר. אבל כשאני שואל 'מה בדיוק היינו יכולים לעשות?' אני לא מקבל תשובות רבות".

קורונה שוודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד