י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
ישפיע על חקירות ליצמן?

בית המשפט הכריע: לייפר כשירה לעמוד לדין ותוסגר לאוסטרליה

בית המשפט המחוזי בירושלים אימץ את דעתם של פאנל המומחים שמינה וקבע כי מלכה לייפר, החרדית החשודה כי תקפה את תלמידותיה הקטינות עת כיהנה כמורה ומנהלת בבית ספר החרדי "עדת ישראל" כשירה לעמוד לדין ותוסגר לאוסטרליה • ההחלטה תשפיע על חקירת ליצמן? 

בית המשפט הכריע: לייפר כשירה לעמוד לדין ותוסגר לאוסטרליה
לייפר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר עשרות דיונים וכ-6 שנים של סאגה מתמשכת, בית המשפט המחוזי בירושלים אימץ את עמדת המומחים שמינה, וקבע כי מלכה לייפר, החשודה בביצוע מעשים חמורים בתלמידותיה בעבר, כשירה לעמוד לדין, ובקרוב תוסגר לאוסטרליה שם ביצעה את מעשיה.

בהחלטה קבעה שופטת בית המשפט המחוזי מרים לומפ כי "לייפר מתחזה לגבי כושר שיפוטה ויכולת תיפקודה והיא כשירה לעמוד לדין, ועל כן אני מורה על חידוש הליך ההסגרה בעניינה".

נציין עוד, כי פסיקת בית המשפט המחוזי היום עלולה להשפיע גם על החשדות העולים כלפי השר יעקב ליצמן, כשעל פי המלצות המשטרה, ליצמן ניצל את מעמדו כשר הבריאות והפעיל לכאורה לחץ על הפסיכיאטר המחוזי כדי שיקבע כי לייפר איננה כשירה לעמוד לדין.

כזכור, בית המשפט המחוזי מינה צוות מומחים שיבדוק האם מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין, כאשר התוצאות הוגשו לפני כמה שבועות לביהמ"ש, לפיהן עלתה המסקנה כי מלכה לייפר כשירה לעמוד לדין, על פגיעה בשלוש תלמידותיה באוסטרליה.

הליך ההסגרה של מלכה לייפר לאוסטרליה, מתנהל מזה למעלה מ-5 שנים, במסגרתו נערכו כבר 63 דיונים - בדיון שנערך בתחילת חודש דצמבר 2019, בפני השופטת חנה מרים לומפ בבית משפט המחוזי בירושלים, הייתה אמורה להתקבל חוות דעת פסיכיאטרית סופית מטעם פסיכיאטר מחוז צפון, פסיכיאטר מחוז חיפה וסגניתו - שתקבע האם מלכה לייפר כשירה נפשית לעמוד לדין או לא. אולם הצוות ביקש ארכה של חודש ימים.

הפרשה החלה במרץ 2008, מלכה לייפר נחשדה כי פגעה בתלמידותיה הקטינות באוסטרליה וביצעה בהן עבירות חמורות בין השנים 2001-2008 בזמן ששימשה כמורה ומנהלת בבית ספר החרדי "עדת ישראל", תוך ניצול מעמדה ותמימותן. עם היוודע המעשים, ו-24 שעות לאחר שנערך לה שימוע לפני פיטורין, היא נמלטה עם בני משפחתה לישראל והשתקעה בעמנואל.

החקירה באוסטרליה נמשכה, והצטברו נגדה ראיות לצורך העמדתה לדין. בשנת 2012 הרשויות באוסטרליה פנו לישראל עם בקשה להסגיר אותה. שנתיים לאחר מכן היא נעצרה. לייפר שכרה את שירותיו של עו"ד יהודה פריד ועו"ד עדי ניב, שהביאו בסופו של דבר לכך שהשופט נעתר לבקשתם והסכים כי יש להפסיק את הליך ההסגרה נגדה, בנימוק שהיא אינה כשירה לעמוד לדין.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בעקבות פניה של האינטרפול, במהלך שנת 2017 הצטברו אינדיקציות כי מלכה לייפר מעמידה פנים שהיא סובלת ממחלת נפש על מנת להתחמק מהליך ההסגרה. היחידה המרכזית במחוז ש"י פתחה בחקירה וזו נעצרה בחודש שבט תשע"ח.

חולת נפש או מתחזה? בשנת 2016 קבעו מומחים כי מלכה לייפר אינה כשירה לעמוד לדין ובשל כך נפסק הליך הסגרתה לאוסטרליה, שם היא צפויה לעמוד לדין בחשד כי פגעה בתלמידותיה הקטינות בבית ספר החרדי "עדת ישראל" באוסטרליה וביצעה בהן עבירות חמורות בין השנים 2001-2008 בזמן ששימשה כמורה ומנהלת בבית ספר החרדי "עדת ישראל", תוך ניצול מעמדה ותמימותן.

השופט רם וינוגרד מבית המשפט המחוזי בירושלים, החליט לשחררה ממעצר תחת השגחתו הרוחנית של הגרי"ד גרוסמן ממגדל העמק. הפרקליטות הגישה ערר לבית המשפט העליון, שם נקבע כי לייפר היא מתחזה לחולת נפש, והודגש כי מדובר באישה שהפרה באופן שיטתי את האמון שניתן בה, ולכן אין מנוס ממעצרה. מאז, המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה חידשה את הליך ההסגרה לאוסטרליה ומאז היא נמצאת במעצר מלא.

בשלהי חודש אלול תשע"ט, השופטת חנה מרים לומפ קבעה, כי "העותר לא הרים, בשלב זה, את הנטל להיעתר לבקשתו לחידוש הליכים בטענה שהמשיבה התחזתה" והחליטה לשחררה למעצר בית, אולם הפרקליטות הגישה ערר לבית משפט העליון, שם נקבע כי היא תישאר במעצר מלא עד להחלטה אחרת.

שופטת בית משפט העליון ענת ברון, התייחסה בדיון להחלטת בית המשפט המחוזי למנות פאנל מומחים, שיכריע אם מדובר במתחזה או שהיא לוקה בנפשה. "עצם ההחלטה למנות פאנל מומחים שייתן דעתו לעניין מצבה הנפשי של המשיבה מדברת בעד עצמה" אמרה.

מלכה לייפר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד