י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
ממשיך ללכת נגד הזרם

פרופ' יורם לס: "הקורונה באה מהר והולכת מהר"

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר המשיך את הקו על כך שהייתה היסטריה גדולה מדי מהנגיף: "מסיבוכי שפעת מתים כל חורף בממוצע 1,000 בני אדם"

פרופ' יורם לס: "הקורונה באה מהר והולכת מהר"
פרופסור יורם לס צילום: מתוך שידורי כאן 11

התפרצות נגיף קורונה השפיעה על כל תחומי החיים, ובעיקר על הבריאות, הכלכלה והחברה. שגרת החיים השתנתה לבלי היכר כאשר מדינות רבות בעולם החלו לסגור את שעריהן בפני העולם, אזרחים אולצו לשהות בבתיהם עד להודעה חדשה, מוסדות החינוך נסגרו ועוד.

פרופ' יורם לס, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, התריע לאורך כל התקופה כי ההיסטריה תגרום לנזק רב יותר מהנגיף עצמו. בן כספית וינון מגל שוחחו ברדיו 103FM עם הפרופסור השנוי ביותר במחלוקת בישראל על הנושא.

בחודש פברואר האחרון פרץ נגיף קורונה לישראל וגרם לבהלה גדולה במדינה. כבר אז החל להתראיין פרופ' יורם לס, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, וטען כי מדובר לכל היותר בשפעת חורפית רגילה. הוא הפך בן רגע ל'משוגע', גישתו המקלה נתפסה כלא אחראית, לא מבוססת ואף יש שאמרו מסוכנת, אך לס סבור כי המספרים היום מוכחים שצדק. "המספרים מאוד משעממים, אני יודע, אבל מה לעשות? זה מה שקובע. בישראל יש לנו שליש גל, לא גל ראשון - שליש. המספרים פשוטים, מסיבוכי שפעת מתים כל חורף בממוצע 1,000 בני אדם, מסיבוכי קורונה מתו עד עכשיו פחות מ-300, מחלקים וזה שליש. זה מה שהיה לנו עד עכשיו ומי שיגיד שאני טועה שיקום עם מספרים אחרים", אמר.

בתחילת חודש מאי האחרון החלה מדינת ישראל באסטרטגיית יציאה ממשבר הקורונה, מוסדות החינוך החלו להיפתח אט אט, מקומות עבודות רבים חזרו לפעילות ומחר גם המסעדות עתידות להיפתח. במקביל, הגורמים הרלוונטים לנושא פועלים רבות על מנת להשיב לפעילות מלאה את ענף התיירות. אך האם המגפה דעכה גם במדינות אחרות? פרופסור לס הסביר שבמערב אירופה, "כמו אצלנו, המגפה נגמרה בימים אלה. 24 ארצות במערב אירופה - המגפה נגמרה. שיעורי התמותה חזרו לנורמה והתמותה בקורונה בממוצע ב-24 ארצות אירופה, בערך ב-20% יותר מהתמותה במגפת השפעת נגיד ב-2017. בשביל 20% יותר לא הורסים את החיים של כ-250 מיליון בני אדם שגרים במערב אירופה".

סין הייתה מוקד ההתפרצות של הנגיף החדש שגבה את חייהם של כ-350,000 בני אדם ברחבי העולם, אך פרופ' לס אמר שאסור להירתע מהמספרים, "בסין יש מיליארד ו-400 מיליון בני אדם, מתו 3,000 ואחר כך תיקנו ל-4,000 אנשים. בסין כל שנה מתים 10 מיליון בני אדם, מה זה 4,000-3,000 אנשים? לטובת הקורונה אני יכול להגיד רק דבר אחד, היא באה מהר והולכת מהר. השפעת באה לאט והולכת לאט, זה לוקח 4-3 חודשים. מבחינת התסמינים הקליניים לקורונה יש מקום מיוחד יחסית לשפעת. את הציבור זה לא מעניין, הציבור רוצה תשובה לשאלה אחת - האם הקורונה יותר מסוכנת? האם אותי הקורונה תהרוג בסיכוי יותר גדול מאשר שפעת? זה מה שמעניין את הציבור".

"האם הקורונה יותר מסוכנת משפעת והתשובה היא – לא", קבע הפרופסור. "הקורונה והשפעת זה באותו סדר גודל של סיכון. יש נקודות בהן השפעת יותר מסוכנת, כי שפעת פוגעת גם באנשים צעירים, היא הורגת גם ילדים. הקורונה למזלנו היא באמת מחלה קשה, היא פוגעת במעט אנשים, כולם, למרות שתביא לי את האחד שאתה מכיר מהטלוויזיה, כולם באזור של העשור השמיני-התשיעי. מהבחינה הזאת היא יותר טובה מהשפעת. אני מביא מספרים שאין עליהם ויכוח", הסביר.

לטעמו, צריך להבין שחברה נורמטיבית "משלמת בחיי אדם כדי לחיות חיים נורמטיביים, אחרת תפסיק לטוס במטוסים כי הם נופלים, תתחיל ללכת ברגל לעבודה כי יש תאונות דרכים, תביא 4 מיליארד שקל לסל הבריאות למרות שנותנים רק חצי מיליארד ואנשים מתים, תפרק את צה"ל ולא יהיו חיילים הרוגים".

עריכה: עופרי גליכמן, רדיו 103FM

קורונה רדיו 103 FM יורם לס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד