י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

דרכון פורטוגלי בירושלים: למה דווקא עכשיו?

בשנת 2013 הממשל הפורטוגלי חוקק חוק המעניק אפשרות לקבלת אזרחות לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל במטרה לתקן ולו במעט את העוול הנורא שנגרם לאנוסים היהודים. למעשה הדרכון הפורטוגלי מגיע ליהודים רבים בזכות ומהווה כעין פיצוי על פשעים חמורים נגד עם ישראל שבוצעו לפני 500 שנים על ידי השלטונות של ספרד ופורטוג

דרכון פורטוגלי בירושלים: למה דווקא עכשיו?
דרכון פורטוגלי צילום: שאטרסטוק

רקע היסטורי:

בשנת 1492 הוצא "צו האלאמברה" על ידי המלך פרדיננד ואשתו המלכה איזבלה. צו זה הורה ליהודים להמיר דתם או לעזוב את ספרד. רבים מייחסים לצו הזה אנטישמיות טהורה מצד מלכי ספרד אך יש לזכור שבאותה תקופה הנוצרים הספרדים הצליחו לגבור על השליטים המוסלמים ששלטו בחלקים נרחבים של ספרד במשך מאות שנים. עם "טיהור" ספרד מנוכחות מוסלמית האינקויזיטור הידוע לשמצה "תומאס דה טורקמדה" שיכנע את המלכים לגרש גם את היהודים כדי להשלים את "הרקונקיסטה".

חלק ניכר מהיהודים האומללים היגר לפורטוגל השכנה כדי להינצל מאימת האינקויזיציה. אמנם לאחר כ-5 שנים של שקט הסערה לא פסחה על יהודי פורטוגל. אכן בשנת 1497 המלך מנואל, שזה עתה התחתן עם איזבל (ביתם של מלכי ספרד), ערך טקס הטבלה לנצרות עבור יהודי פורטוגל ובשנת 1499 אסר על יציאת  "הנוצרים החדשים" (היהודים) מהממלכה.

האנוסים הפורטוגלים שמרו על יהדותם בסתר ועם השנים היגרו למדינות רבות החל ממדינות הגובלות את הים התיכון (צפון אפריקה, יוון, איטליה, האימפריה העות'מאנית והבלקן) וכלה במדינות אירופה (הולנד, אנגליה וגרמניה). חלקם אף היגרו לאיים הקריביים ולברזיל.

הענקת אזרחות לצאצאי האנוסים:

בשנת 2013 הממשל הפורטוגלי חוקק חוק המעניק אפשרות לקבלת אזרחות לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל במטרה לתקן ולו במעט את העוול הנורא שנגרם לאנוסים היהודים. למעשה הדרכון הפורטוגלי מגיע ליהודים רבים בזכות ומהווה כעין פיצוי על פשעים חמורים נגד עם ישראל שבוצעו לפני 500 שנים על ידי השלטונות של ספרד ופורטוגל.

יש לדעת שהפריבילגיות של הדרכון הפורטוגלי מגוונות: ראשית, הדרכון יאפשר לכם לנסוע בכ-185 מדינות ברחבי העולם ללא צורך באשרה כלל (ארצות הברית, קנדה, אירופה ועוד). שנית, הדרכון הינו מפתח זהב ליצירת קשרי מסחר באירופה בכלל ובמרחב שנגן בפרט. שלישית, בתור אזרחי פורטוגל תוכלו להשתקע בכל אירופה כאל אוות נפשכם. ורביעית, גם שערי האוניברסיטאות היוקרתיות יפתחו בפניכם עם שכר לימוד נמוך בהרבה (בחלק מהמקרים) מזה של סטודנט "זר".

נוף מרהיב בפורטוגל\ צילום Shutterstock 

שלבי ההליך כיום:

על מנת לבחון את זכאותכם לדרכון פורטוגלי יש צורך לאתר את שם המשפחה שלכם או של הוריכם\סביכם ברשימה שמכילה יותר מ-5,000 שמות המשויכים למגורשי ספרד ופורטוגל. לאחר מכן תצטרכו לקבל אישור רשמי מהקהילה היהודית בפורטוגל בין היתר על ידי הצגת עץ משפחתי בסיסי (לרוב עד 3-4 דורות).

בנוסף לכך תתבקשו להשיג מסמכים רשמיים ומאומתים כגון תעודת לידה, תעודת נישואין, היעדר רישום פלילי, תעודת שינוי שם וכדומה עם תרגום לשפה הפורטוגלית. או אז תוכלו להגיש את התיק במשרד המשפטים הפורטוגלי.

 

למה כדאי לנצל את ההזדמנות עכשיו?

הצעת חוק חדשה עומדת על שולחן הממשלה הפורטוגלית. לאחר תיקון החוק כל מבקש יצטרך לגור בפורטוגל במשך שנתיים וזאת כתנאי לקבלת הדרכון הפורטוגלי. החוק, ככל שיתקבל, ייכנס לתוקף בשנת 2022 לכן על הזכאים הפוטנציאלים להזדרז ולהגיש את בקשתם מוקדם ככל האפשר כדי להימנע מדרישת המגורים. בסופו של דבר הליך ההתאזרחות אינו קשה מדי למי שיודע לפנות לגורמים המקצועיים המתאימים.

זיכרו! ניתן לכם אפשרות לנצל את הזכות לקבלת אזרחות פורטוגלית. המדובר בהזדמנות שספק רב אם תהיה רלוונטית בעתיד.

עו"ד שמואל ז'ורנו, מומחה לדרכון פורטוגלי בירושלים

ליצירת קשר: 054-5310485 או באתר https://portuguese-passport-jerusalem.co.il/

דרכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד