י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מונעים ביקורי משפחות ופגישות עם עו"ד

אשת אסיר חרדי ל'בחדרי': "קל למדינה לעצום עיניים ולהתעלם מהמצוקה"

משפחות של אסירים חרדים מספרות בכאב ל'בחדרי חרדים', כי מאז החל משבר הקורונה הם אינם יכולים לבקר את בן משפחתם בכלא. בנוסף הם טוענים, כי מאז חודש מרץ לא מתאפשר לאסירים להיפגש עם עורך דין • שב"ס: "נעשו ונעשים צעדים המעוגנים בתקנות לשעת חירום שהובילו לכך שאין בישראל אף כלוא בבית הסוהר שנדבק בנגיף"

אשת אסיר חרדי ל'בחדרי': "קל למדינה לעצום עיניים ולהתעלם מהמצוקה"
אילוסטרציה, אסירים חרדים צילום: שב"ס

עקב נגיף הקורונה והחשש מפני התרצות נוספת, בשב"ס החליטו לא לאפשר חופשות לאסירים. אסירים חרדים מספרים ל'בחדרי חרדים' כי הדבר הדבר פוגע באופן קשה במשפחות.

אשתו של אסיר חרדי מספרת בכאב ל'בחדרי חרדים' על המצב. "דיברתי עם בעלי שנמצא במאסר ומאוד מצפה לראות את אביו שנמצא במצב מסוכן וקשה. אבל חופשות? אין. למה? קורונה. בעלי שואל שאלה הגיונית מאוד. למדינה היה חשוב לשלוח מטוסים מיוחדים לכל רחבי תבל כדי להשיב לארץ את הישראלים שטיילו ברחבי העולם ומהמטוס העבירו אותם למלונות קורונה לבידוד של 14 יום. במה שונים האסירים"?

אשתו של האסיר מספרת ל'בחדרי' כי "בבתי הסוהר יש אסירים רבים כמוהו, בסבבי חופשות וביקורים שהופסקו לפני כשלושה חודשים (מחודש מרץ) הם נותקו כליל ממשפחותיהם."

היא אומרת בכאב כי "קל למדינה לעצום עיניים ולהתעלם ממצוקת האסירים, שהם החוליה החלשה בחברה, אבל המשמעות היא שהמדינה נותנת להם עונש לא מידתי ולא אנושי. לעומת זאת, במאמץ קל ומעט רצון טוב ניתן היה לפתוח מיידית חופשות לזכאים לכך, ובסיום החופשה לקבוע שעל האסיר לחזור - בדיוק כמו המטיילים - לבידוד של 14 יום במלון קורונה של השב"ס."

"יתרה מזו" היא אומרת, "כאילו לא די במצוקה שבה נמצאים האסירים ובני משפחותיהם בשל מניעת הביקורים וביטולם כליל, הרי שגם הפגישות עם עורכי הדין שלהם הופסקו מאז חודש מרץ. הדבר גורם סבל רב, לחץ ומרמור לאסירים שגם בימים כתיקונם נענשו קשות והמעט שניתן להם - נשלל מהם כעת, בתירוץ הקורונה".

"המשק חוזר לשגרת קורונה, קניונים פתוחים, בתי ספר וגנים פועלים, עסקים פתוחים, תחבורה ציבורית - הכול חוזר לשגרה, רק האסירים הם סכנת הדבקה, הצעד הצודק, החכם וההומני המתבקש כעת הוא שיחזירו את החופשות לאסירים תוך שמירה על בידוד לאחר מכן, ושיודיעו לאסירים על המשך הפעימות שנעשו גם בחודשים אפריל, מאי ויוני (בהתאם לבג״צ בנושא הצפיפות ותנאי המחיה בכלא) כדי לתת להם אופק עד סוף 2020. צעד שכזה יהיה פיצוי הוגן והולם על הסבל שנכפה עליהם וכמובן ייתן קרן אור לאסירים."

"מיותר לציין" היא אומרת, "שהפעימות שנעשו ומוצע בזאת לעשות שוב, הן אך ורק לאסירים שעומדים בקריטריונים של רשויות החוק והשב״ס. לצערנו, סבלם של האסירים ובני משפחתם לא נוגע לאף אחד. הפגיעה בזכויות האסירים היא שערורייה הגובלת בחוסר אנושיות ואינה מידתית, בשעה שהפיתרון מצוי וניתן לביצוע במאמץ קל יחסית. אל תעמדו מנגד, בידכם לשנות את הדבר."

בתוך כך, שב"ס הגיש אמש (שלישי) לכנסת, בקשה להצעת חוק שתאריך את מצב החירום למשך 12 חודש. אשתו של האסיר מתחננת כי "העוול שנעשה לאסירים ובני משפחותיהם ובהם ילדים נשים הורים מבוגרים שלא פשעו. מזה שלושה חודשים בביטול חופשות וביקורים זועק לשמים, ובהצעת החוק הזאת מוסיפים חטא על פשע כמו במדינות חשוכות. בשעה שניתן לנהוג באנושיות ובהגינות כדי לתת את החופשות והביקורים עם קצת מאמץ. במקום זאת מחפשים את הדרך הקלה לרמוס את האוכלוסייה החלשה שאין לה פה."

מינדי בוקשפן, יו"ר עמותת 'דרור למשפחה', עמותה שמסייעת למשפחות האסירים עם מעל 400 משפחות ומעל 1000 ילדים, אומרת ל'בחדרי חרדים' כי "מראש חודש אדר סגרו ביקורי משפחות וילדים, הסיבה - קורונה, גם בכל הארץ היה סגר וגם הסוהרים היו על מצב שעובדים עם פחות יציאות, הם נשארים שבוע במתקן כליאה ואז שבועיים בבית. לא היה חינוך, טיפולים, עבודה במפעלים ועוד. עכשיו בכל הארץ חזרו לפעול וכך גם בשב"ס. מבחינת הסוהרים כל יום נכנסים ויוצאים. יוצאים לעבוד במפעלים. טיפולים חינוך הכל עובד. אבל ביקורי משפחות עדיין סגור."

"כל יום אני מקבלת עשרות טלפונים של המשפחות" היא מספרת ל'בחדרי'. "יש התדרדרות אצל הילדים הם מתגעגעים לאבא שלהם אין שום סיבה לא לפתוח את ביקורי המשפחות ועכשיו שמעתי ששבס ביקש הערכה של 12 חודשים. למה הילדים צריכים לסבול, יש גם אנשים שהם באמצע טיפולים אישיים ומסובכים."

משב"ס נמסר בתגובה: "עם תחילת משבר הקורונה בישראל, הובן בשירות בתי הסוהר כי חדירת הנגיף למתקן כליאה היא סכנה משמעותית ביותר שיכולה להוות איום על בריאותם וחייהם של מאות כלואים ואנשי סגל ואף על הציבור בישראל כולו. נעשו ונעשים צעדים המעוגנים בתקנות לשעת חירום שהובילו לכך שאין בישראל אף כלוא בבית הסוהר שנדבק בנגיף. מדובר בהישג בקנה מידה עולמי.

כל העת ניתן מענה רצוף לכלואים ברמת הטיפול הרפואי והטלרפואי, המענה השיקומי, התעסוקתי, נושא החיטוי והגיינה והסברה על המצב לצד רכישת מלאי ציוד לתקופה ארוכה והנפקת מסכות הגנה לכלל הכלואים המוחזקים בשב"ס.

מאפייניה הייחודיים של מערכת הכליאה מאלצים את שב"ס לנקוט משנה זהירות ולמתן את שלבי החזרה המדודה לשגרה וכבר בשבוע שעבר פורסמו מספר אישורים לרבות מפגשי עורכי דין, נותני שירותים מקצועיים. כמו כן, ניתנו אישורים נוספים לגבי תפילה בבתי כנסת, לימודים ותעסוקה במתקנים, המיושמים בהלימה לאישור משרד הבריאות בזמן שנקבע. בשלב זה חופשות אסירים טרם מאושרות בשל החשש להידבקות בקהילה והנושא נמצא בבחינת הגורמים המקצועיים בארגון.

אין בכוונת שב״ס לבקש להאריך את ההגבלות לשנה שלמה ודי בקריאת התזכיר שהוגש בכדי להבין שמדובר בעיגון חוקי שיסדיר את ההיערכות לשעת חירום בעתיד. חשוב להדגיש כי תקנות לשעת חירום בדבר שחרור מוקדם של אסירים או קביעת תקן הכליאה לשחרור מנהלי אינם בסמכות שב"ס".

אסירים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד