ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ובאו כולם בברית יחד במתכונת שונה

מקדרותא דצפרא ועד הרבי שישהה במז'יבוז: כך יחגגו שבועות בחצרות הקודש

לאחר שחגגנו את חג הפסח במרפסות ובבתים, חג השבועות תש"פ ייחגג לא כפי שהיה עד היום, ברוב המקומות לא יפתחו כרגיל את בתי המדרשות; ההוראות בחצר ויז'ניץ, כמה מניינים יתקיימו בחצר חסידות סקווירא, באיזו חסידות יקיימו הגרלה ובאיזו חסידות מתכוונים לנסוע למירון

מקדרותא דצפרא ועד הרבי שישהה במז'יבוז: כך יחגגו שבועות בחצרות הקודש
היכל בית המדרש בעלזא בערב החג צילום: אנשיל בעק

היערכות נרגשת בערב חג השבועות, בקרב קהילות הקודש די בכל אתר. בחצרות האדמו"רים ובהיכלי הישיבות הקדושות. בכל קהילות הקודש ימים אלו הם מיוחדים ומרוממים במיוחד, אך השנה בעידן הקורונה, כשהחשש מגל שני עדיין מקנן בלב כולם ועדיין לא התבשרנו על סיומה של המגפה, חג השבועות יהיה הפעם שונה מתמיד, חריג מקודמיו.

אם בכל שנה חג השבועות הינו זמן מיוחד בו מתכנסים ומתקבצים רבבות אלפי ישראל, מי בחצרות האדמו"רים ומי בהיכלי הישיבות, מי לסדרי לימוד רצופים ומי לאמירת התיקון ליל שבועות  ולמעמד שמיעת ה'אקדמות' ועשרת הדיברות ברוב עם. הרי שחג השבועות השנה ניצב בסימן מיוחד ונדיר, בתחושות מעורבות שמקיפות את העולם החרדי כולו.

בחלקים נרחבים בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות, עדיין לא הוחלט על חזרה לסדרים הרגילים. כשבחלק מן המקומות אף נמנעים לגמרי בהוראת רבותיהם, מלפתוח את היכלות בתי המדרש, מפני החשש וחוסר היכולת לשמור כראוי על כללי ההרחקה הנדרשים, הרי שהשנה לראשונה ייאלצו המוני חסידים ובני ישיבות לחוג את חג מתן תורה באופן שונה ממה שהורגלו לכך כמידי שנה בשנה.

בקהלים רבים אחרים בו כן ניתנה האפשרות להתכנס כולם כאחד, הרי שבחג השבועות השנה ישובו המוני חסידים לחסות לראשונה בצל רבותיהם האדמו"רים בעת חג, לחזות שוב עין בעין בעבודת הקודש כבימים ימימה, לזה לא זכו מחג הפורים האחרון.

עובדה זו יוצרת שינויים בסדרי ומיקומי התפילות והלימוד ועריכת הטישים, ואף דורשת היערכות רבה ואינטנסיבית מגבאי הקהילות, על מנת לאפשר את התכנסות החסידים על פי כללי הבריאות המתבקשים.  

ערב חג מתן תורה יצא 'בחדרי חרדים' להיכלי התורה וחצרות החסידים לבדוק את השינויים השנה -והשנה אין בית מדרש בלא חידוש.

בארה"ב שם התבשרו בערב שבת האחרונה על פתיחת בתי כנסת כפי הוראת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יקיימו ברוב החצרות את חג השבועות במתכונת כמעט רגילה.

בחצר חסידות סקווירא התפילות ועריכת הטישים בבית המדרש הגדול, תתקיים הגרלה לפי סדר א' ב' איזה משפחה תזכה להיות בתפילות והטישים, רק גברים, וילדים מעל בר מצווה יהיו בטישים ובתפילות והציבור התבקש  שלא להביא ילדים.

בנוסף אנשים מבוגרים או אנשים עם בעיות בריאותיות, לא יגיעו לבית המדרש לפני שהם התייעצו עם רופאים אורחים מחוץ לסקווירא יוכלו להשתתף בטישים ובתפילות לפי סדר שמות המשפחה, אך לא יהיו סעודות ודירות אירוח, כל אחד יצטרך לדאוג לעצמו לאוכל ולשינה.  יהיו מניינים גדולים ברחבי בנייני המוסדות מסביב ליישוב, יהיה גם מנין לילדים בשני ימי יו"ט.

בחסידות מספרים כי כל מקומות התפילה יהיו פתוחים גם לתיקון ליל שבועות, עד שנוכל לחזור להתפלל כימים כתיקונם, עסקני החסידות מבקשים כי רק מי שיכול להגיע לטיש, שיגיד תיקון בבית המדרש.

בחצר חסידות סאטמר בקרית יואל מונרו חג השבועות יהיה כרגיל ללא שינוי האדמו"ר מסאטמר (מהר"א) שנוהג מידי שנה להכין את בחורי החסידות לקראת השיעור המסורתי - ה'קרעפל פשעטל', אותו מוסר בחג השבועות, נאלץ לעשות זאת השנה דרך הטלפון ובשידור חי לכלל הבחורים, זאת בשל נגיף הקורונה וסגירת היכלי הישיבות בארה"ב.

השנה, האדמו"ר ידרוש במהלך החג בסוגיית 'אין שליח לדבר עבירה', זאת בנוסף לשיעור אותו הוא מוסר מדי ערב לחסידים -העוסקים בסוגיה ביום שלמחרת השיעור. בחסידות החליטו לתגמל את הבחורים המצטיינים בישיבות, בכך שמידי ערב זוכים עשרה בחורים בלבד, להגיע למעונו של הרבי ולשבת בשולחן שבו מוסר הרבי את שיעורו.

האדמו"ר מויז'ניץ לונדון טס לראשונה מאז עלותו על כס האדמו"רות לשהות בחג השבועות בארה"ב, שם ישהה בצלו של אחיו הגדול האדמו"ר מויזניץ ממונסי, הסיבה העיקרית שעדיין אין אישור להתפלל בלונדון בבית המדרש, כמו"כ התבטא האדמו"ר מקום שהתפלל בו אבותיו מעל 50 שנה אביו האדמו"ר בעל ה'תורת מרדכי' זצ"ל, במקום תתקיים שמחת הברית לנכדו, בן לבנו הרב חיים מאיר הגר, האדמו"ר יצא ביום רביעי הקרוב ממעונו בלונדון וישהה עד שבת פרשת בהעלותך.

אחיו האדמו"ר מויזניץ ממונטריאול יצא לראשונה ממעונו בקנדה וישהה בשבועות יחד עם קבוצה ממקורביו במז'יבוז שבאוקראינה לרגל ההילולא של הבעל שם טוב הקדוש.

בחצר חסידות גור שם החלו להתפלל בבית המדרש תוך שמירת מרחק  לא תתקיים 'נסיעה' כמו בכל חג השבועות.  במהלך כל הימים האחרונים עוברים אלפי החסידים ל'אדורך גיין' ברכת חג אצל האדמו"ר, ואילו השבוע אף נוצר סדר שהאברכים שעד גיל 35 נדחו ליום רביעי וזאת "כדי לכבד את הבחורים שלומדים תורה". התפילות יתקיימו בבית המדרש רק בהשתתפות בני המשפחה של האדמור"ר בלבד.

בחצר חסידות בעלזא נערכו לחג השבועות בצל נגיף הקורונה ובמכתב ששיגרו לחסידים ישנם הוראות לרגל חג מתן תורה.

בבית המדרש הגדול של החסידות יהיו פתוחים כל הגלריות לציבור ולא תהיה עזרת נשים, בגלריות יעמדו הבחורים והאברכים במרווחים, לאחר שלא יהיו אורחים שמגיעים מארה"ב ומאירופה.   מכתב שכתב הרב החסיד רבי בערל קליין, המשמש כראש החברה של חסידי בעלזא, שאחראי כמידי חג על האש"ל לאלפי החסידים והאורחים שמגיעים לשהות בקריה בירושלים. הרב קליין כתב במכתב שהיה לעיני האדמו"ר:

"הנה עתה לאור התחלואה המדבקת ל"ע השוררת בעולם, שומה עלינו להיזהר ביתר שאת במצות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, ובעיקר על נפשות הזולת שההידבקות במחלה עלולה להוות בעבורם סכנה, במיוחד במקום שמתקבצים בו רבים".

"אשר על כן נפשינו בשאלתנו, מכל מי שחל עליו חובת בידוד, או שיש אודותיו צל של ספק באם מותר לו להיות בין קהל אנשים אם מסיבתו, או מסיבת הקרובים אליו, ליטול את מלוא האחריות, לבל יפיר בשום פנים ואופן את חובתו בעת הזאת, ולא - לבוא או להסתובב ואפילו לשהות - כלל בכל המתחם של המרכז העולמי ובכך ח"ו לסכן את עצמו או את זולתו".

"עלינו לזכור כי הפרת חובה כזאת, עלולה להביא לתוצאות שיהווה ח"ו מכשול גדול לרבים, מלבד החילול שם שמים ח"ו אשר יכול להיגרם מכך. וכבר ידוע כי היושבים בבעלזא זלל"ה היו משננים דברי התוס' בנדה כי תואר חסיד ניתן למי שמוותר מעצמו בכדי לא לגרום לנזק לאחר, וד"ל".

בחצר חסידות בעלזא מקווים כי אורחים רבים לא יגיעו השנה עקב הנגיף ועקב כך שהחג יוצא יומיים ונערכים לשמירה מלאה של כל הוראות משרד הבריאות.

בחצר חסידות ויז'ניץ התרגשות גדולה לרגל חזרתו של האדמו"ר מויז'ניץ מחצור שם שהה מכ"א אדר ועד לתחילת חודש סיון, בחסידות נערכו לחג השבועות ובישיבה מיוחדת אצל האדמו"ר בה השתתפו, ראש הישיבה, הגבאים ובני האדמו"ר, וח"כ יעקב טסלר יצאו שורת החלטות והוראות.

על פי בקשת האדמו"ר יישארו כלל החסידים במקומות מושבותיהם ויחוגו את החג והשבת בקהילותיהם. לתושבי בני ברק נמסר כי היות וביהמ"ד בשיכון ויז'ניץ צר מהכיל את כלל תושבי השיכון ע"פ הנחיות הריחוק המתבקשות, יתחלקו החסידים בין התפילות ע"פ סדר מיוחד ללא הגעת ילדים כלל.

בכל שולחן יעמדו שני חסידים בלבד ובחורי החסידות יתפללו ביחד במקום מסוים. לגבי עזרת נשים סגורה לנשים, ואף תפילת יזכור יאמרו בביתם. רק בשב"ק בבוקר יוקצה מתחם מיוחד בעזרת הנשים למשפחות החתנים.

את הטיש בליל החג יערוך האדמו"ר יחד עם בחורי הישיבה הנמצאים במקום סגור מבלי לצאת בכל התקופה האחרונה. ובליל שבת בבית המדרש לבחורים שאינם שוהים בבניין הישיבה.  בחצר חסידות ויז'ניץ יש מנהג עתיק לפנות בוקר בחג השבועות והוא מעמד קדרותא דצפרא' אז יוצאים החסידים בשירה וריקודים, המנהג יתקיים י כנהוג ברחוב אהבת שלום, הציבור מתבקש לשמור על כללי המרחק כראוי. טיש נעילת החג יתקיים בשילוב שמחת ה"פאר שפיל" לקראת נישואי נכדת האדמו"ר בשבוע הבא.

בחצר חסידות צאנז לא יגיעו החסידים לקריה בנתניה לשהות בצלו של האדמו"ר שעבר השבוע אירוע לבבי קל ועבר צנתור בבית החולים. בחג השבועות יתפללו בליל החג ברחבה הגדולה מול בית האדמו"ר ברחוב סעדיה גאון בקריה תחת כיפת השמים תוך שמירה על הכללים ויעברו להתברך אחר התפילה.

בחצר חסידות ויז'ניץ השוכנת במרכז החסידות ברחוב שלמה המלך ייערך כמידי שנה יחד עם כל קהל החסידים זאת בנוסף לכמה חסידים שהגיעו בשבוע שעבר לארץ ושוהים בבידוד עד החג. כל התפילות והטשים יערכו בבית המדרש הגדול ולא בהיכל הטישים כמו שתוכנן מראש מכיוון שבימים אלו בונים במקום את אולם החתונות החדש שיוזיל את הוצאות החתונה. בהיכל בית המדרש הוסיפו עוד מאות מקומות עמידה יותר מתמיד בכדי שיוכלו לעמוד באופן יותר מרווח עם שמירת מרחק זה מזה.

בחצר חסידות באיאן כל החסידים יישארו במקום מושבתם ורק בני ירושלים יוכלו להגיע לשהות במחיצת האדמו"ר.  בחסידות הקימו בערב החג גן אירועים מפואר הוקם בביתר בעלות אפסית בחצר המשחקים של תלמוד התורה שבעיר. בחסידות  הכינו חבילה כוללת לכל החתונה שלא עולה על 18 אלף שקלים לכל החתונה.

הגן המפואר הוקם בהשקעה חסרת תקדים של מוסדות חסידי באיאן בעיר ויהיה פעיל כשלושה שבועות עד לי''ז בתמוז.

בחצר חסידות סערט ויז'ניץ כל בתי המדרש של החסידות ברחבי הארץ יהיו פתוחים שזה דבר נדיר היות וכל שנה כל החסידים נוסעים לרבי והפעם לא יגיעו בעקבות המצב. בחסידות עושים מאמצים רבים לשמור על התקנות הבריאות ובעקבות כך נערכה הגרלה בין החסידים מי ישתתף בתפילות ובטישים, בתחילת השבוע נערכו הגרלות על כל התפילות במהלך השבוע כך שיוצא שכל חסיד זוכה להתפלל במחיצת האדמו"ר.

בחצר חסידות נדבורנה יצאו בערב חג השבועות בהוראות לחסידים בעקבות פתיחת בית המדרש מחדש שלא לבוא מחוץ לעיר, הכנסת אורחים יהיה סגור, ההורים שלא יארחו את הילדים הנשואים מחוץ לעיר, כל בתי החסידים בערים ירושלים, ביתר אלעד וקרית גת לראשונה יהיו פתוחים בחג השבועות. כפיצוי לחסידים מחוץ לחסידים יערך שבת מיוחדת לחסידים בראשות האדמו"ר בחודשים הקרובים בקרית נדבורנה בב"ב, כמו כן עזרת הנשים תהיה פתוחה לבחורי החסידות בלבד.

בחצר חסידות לעלוב התרגשות גדולה בקרב קהל החסידים שיזכו לפגוש את הרבי. חסידים רבים לא חזו ברבי כבר מחג הפורים שכבר אז נערך במרחקים ושמירה.  בחג השבועות יקיימו את התפילות בבית המדרש הגדול בבית שמש בקהל מצומצם יותר בגלל חוסר באכסניות.  בחסידות נערכים לנסיעה השנתית לפרשת בהעלותך למירון שתיערך השנה כבכל שנה, אף שתחת מגבלות שונות בשל הקורונה. כך למשל לא יופעל חדר אוכל מרכזי וכל מי שיחפוץ יוכל לקבל מנות ארוזות לדירות שישכרו.

בחצר חסידות ערלוי הודיעו לציבור שעקב המצב לא יזכו השנה לשבות בצל הרבי בחג מתן תורה רק לאלו שיגיעו בגפם ללא משפחתם.  בעקבות כך הודיעו בחסידות כי בערב החג ביום רביעי לרגל ספירה אחרונה ייערך לחיים טיש ולאחריו לעבור לברכות אגוט יו"ט.

בחצר חסידות דושינסקיא ברחוב שמואל הנביא בירושלים התפילות ייערכו במתכונת מפוצלת לפי הוראות גורמי הרפואה, השטיבלא'ך והיכלי התורה ייפתחו לתפילות גם בחג השבועות ובשבת, עד - כ-50 מתפללים לכל תפילה.

הרבי מתפלל מנין שחרית לפני זמן קריאת שמע א' ומאיץ בכך, קבלה שהתקבלה לאור המצב, יחד עם זאת הרבי נשאר בבית המדרש לאמירת תהילים בציבור כפי הסדר. אין לעבור לאמירת גוט שבת/ויו"ט מהרבי שעולה לבימה לברך את החסידים.

בארגון 'שמחת המועד' של דושינסקיא המארגנים אש"ל לבאים להסתופף בצל הרבי, הודיעו שהשנה לא יעמידו אש"ל, ובהוראת הרבי כלל בתי התפילה בכל הערים פתוחים. בכדי שציבור החסידים של יוכלו לקיים את 'קבלת פני רבו ברגל' סידרו בחצר הקודש לו"ז מיוחד בשבוע שלפני החג לאלו הדרים מחוץ לירושלים, אפשרות כניסה לרבי בין תפילת מנחה למעריב מחולק לפי הערים.

בחצר חסידות סלאנים אחרי 45 שנה ברצף ששוהה האדמו"ר בירושלים השנה ישהה באלעד ההכרעה נפלה שהאדמו"ר יהיה עם בחורי הקפסולות בישיבה גדולה של החסידות באלעד, כבר מספר ימים קודם החג הגיע האדמו"ר לישיבה לשהות עם הבחורים תוך שמירת מרחק.  האדמו"ר מוסר להם שיעורים ומתפלל עמם את התפילות בתוך מחיצה מניילון שנעשתה לצורך כך להפריד בין האדמו"ר לבחורים.

בחצר חסידות סטריקוב ביום טוב שבועות בבוקר יתקיים התפילה בהיכל ישיבת 'אורחות תורה' הליטאית בבני ברק לאחר שהבחורים יסיימו את תפילת הנץ, שאר תפילות השבת והחג יתקיימו בבית המדרש סטריקוב ברחוב מלצר לפי חלוקה לתושבי ערים, לא יתקיימו טישים כלל כמידי שנה.  בימים האחרונים נסע האדמו"ר מסטריקוב לריכוזי החסידות בירושלים ביתר ובית שמש ערך לחיים טיש ומסר שיחת הכנה לחג השבועות. 

חג השבועות בחצרות הקודש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד