ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
הממצאים שהעלה בינתיים

המדריך שלא מפסיק לחפש את הר סיני

במשך שנים מחפש מדריך הטיולים רון חרמוני את מיקומו המדויק של הר סיני עליו קיבלו בני ישראל את התורה, בראיון הבוקר לרשת ב' הוא סיפר על הממצאים שהעלה בחכתו | האם ג'בל מוסא זהו ההר?

המדריך שלא מפסיק לחפש את הר סיני
הר ג'בל מוסא צילום: הדס פרוש, פלאש 90

מדריך הטיולים רון חרמוני להט שמחפש אחר מיקומו של הר סיני, עליו קיבל משה רבינו את התורה הקדושה מספר בראיון נרחב לרשת ב' את כל הממצאים שהעלה במהלך חיפושיו ואיפה הוא סובר שההר נמצא.

בריאיון נשאל להט האם החיפושים אחר הר סיני הסתיימו? והשיב כי "ההר מוזכר רק בתנ"ך, במעמד מתן תורה, ואכן המקורות למיקום מסתמכים על הכתוב בו. אך החיפוש בשטח של ממצאים ארכיאולוגיים לא מסתדר מבחינת מה שכתוב במקרא".

אתה מחפש ממצא פיזי? הרי זה עם של נוודים שהסתובבו והלכו ממקום למקום?

"מה שמחפשים הוא הר נישא ומשמעותי שניתן לטפס עליו שהיה באזור מדיין. כי משה הגיע אל ההר וראה את הסנה הבוער. מחפשים הר שמסביבו יש מקום להתכנסות לעם ישראל. כתוב "ממצרים יצאו 60 ריבוא גברים", כך שמדובר במשהו כמו שש מאות אלף איש. בנביאים מוזכר הר סיני כהר שאליהו היה בו. התיאוריות נותנות לארכיאולוגים רמזים. הקשיים הם שאנחנו לא יודעים מה היה מסלול התנועה של עם ישראל, לא יודעים היכן ארץ גושן ואיפה נמצא מקום חציית ים סוף.

להט מסתפק האם ההר שנמצא באזור סיני הוא ההר עליו ניתנה התורה הקדושה, "מה שכן מוכר הוא ג'בל מוסא (הר משה) שנמצא בסנטה קתרינה באזור סיני והוא גבוה. העם קורא לו הר סיני. יש מסורת מהתקופה הביזנטית שמייחסת להר הזה קדושה. אך אין בו שום ממצאים מתקופות קדומות יותר. מצד שני, יש שם מים. אז אולי אפשר לטעון שיש בסיס לחשיבה הזו. אנחנו מדברים על עם של נוודים, אז כדי מים לא אמורים למצוא כי סחבו בנאדות עור, אבל מחפשים סכינים וממצאים בסיסיים".

הבדואים נוהגים להביא תיירים לשם. זה לא נכון?

"על ג'בל מוסא נמצאה במאה השביעית גופתה של קתרירנה הקדושה, מה שהביא את הדיבורים על קדושה להר, ואחרי זה כשהנוצרים בנו שם מנזר הוא הפך לקדוש. אני פחות מתלהב מהפתרון הזה, מלבדו יש עוד שלוש אפשרויות. ג'בל חשם א-טריף, הר שנמצא ממערב ליד אילת, הוא הר ממשי ויש מעט מים באזור. אבל אין מסורת או ממצא רלוונטי. יש גם את ג'בל אל-אלווז, הר בערב הסעודית. הסעודים מספרים שבנואייבה יש גשר יבשה ששם חצו את ים סוף, ומשם עלו אל הר אל-אלווז, שנחשב מקודש. עם זאת, אין מסורת וממצאים מלבד מה שהסעודים טוענים.

להט מספר כי ישנו בארץ הר עליו יש הטוענים כי הוא הר סיני "בשנת 56' הגיע להר כרכום פרופסור עמנואל ענתי, שמצא שם ציורי סלע. בשנות ה-90', אחרי שהתמחה בציורי סלע, הוא חקר ומצא שרידי מבנים, חצרות, משטחים, מים, אתרים קדושים ומקדשים. לטענתו, הר כרכום שבנגב הוא הר סיני המקראי. היתרון הגדול שלו הוא שאומנם צריך ג'יפ כדי להגיע אליו, אבל הוא נמצא בארץ".

הר סיני נבי מוסא חג השבועות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד