י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"יש לשים לזה סוף"

סערת הזקנים בצה"ל: חיילים מתלוננים על ביטול פטורים

בעקבות הגברת אכיפה על זקנים בצה"ל וביטול פטורים לחיילים שביקשו לגדל זקן - קבוצת חיילים נערכת לפעול משפטית נגד החמרת מדיניות הצבא בנושא

סערת הזקנים בצה"ל: חיילים מתלוננים על ביטול פטורים
חייל מניח תפילין צילום: חיים טויטו

צה"ל החל להגביר את האכיפה על "פקודת הזקנים" בתקופה האחרונה. מדובר בפקודה המגבילה את גידול הזקן לחיילים המעוניינים בכך, ובעקבות כך פטורים רבים שניתנו לחיילים שביקשו לגדל זקן בוטלו. כעת נערכת קבוצת חיילים לפעול משפטית נגד החמרת מדיניות הצבא בנושא, כך דווח ב-ynet.

ההוראה להגביר את האכיפה בנושא הזה מגיעה מהרמטכ"ל אביב כוכבי, זאת בעקבות התרופפות בנושא בשנה החולפת. הדבר מעורר סערה בצבא וחיילים רבים מביעים ביקורת על הגברת האכיפה בנושא.

חיילים רבים אומרים כי הם מקפידים לגדל זקן מסיבות דתיות, אך לטענתם הצבא לא מאפשר להם. מנגד, אמרו קצינים בצה"ל כי הפקודה כורסמה באופן זוחל ואיטי לאחר ביקורת ציבורית שנשמעה בקרב חוגים פוליטיים-דתיים.

אחד מהקצינים אמר כי, "אתה הולך ביחידות שונות, גם קרביות, ובחלקן נראים שוב מראות של פלנגות, עם עשרות חיילים מזוקנים כהופעה מרושלת ולא אחידה". לדבריו, "ככה לא צריך להיראות צבא מסודר ותקני. פטורים חולקו שוב באופן שרירותי כדי לרצות חיילים, ויש לשים לזה סוף".

חייל שהגיש קבילה קיבל תשובה כי, "הנחיית הרמטכ"ל היא לצמצם את כמות ההיתרים, ולכן, גם אם המלצת המפקד חיובית לאישור ההיתר, הבקשות שמאושרות על ידי קצין בדרגת אלוף משנה הן חריגות".

בצה"ל מתכוונים לבחון מחדש את כל הנושא של גידול זקן, מפקדים במחנה 80 אמרו כי כלל הפטורים הקיימים נשלחו לבחינה מחדש, ורק "מי שמקיים אורח חיים אדוק, על סף החרדי, יהיה זכאי לקבל את הפטור". כאמור, הדבר מעורר סערה רבתי בצבא בעקבות הקפדת האכיפה. 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לא חל שינוי בפקודה. לצד זאת, הרמטכ"ל הנחה את מפקדי צה"ל בעת האחרונה להקפיד לאכוף את הפקודה כלשונה".

מארגון צו 1, (שהוקם בכדי לשמור על המסורת היהודית בצה''ל בעקבות גזירת הזקנים בתקופת הרמטכ''ל הקודם איזנקוט) נמסר: "חבל שהרמטכ"ל כוכבי פונה לדרך זו במקום לעדכן את פקודת הזקנים ולאפשר גידול זקן בצה''ל לכל חייל בדיוק כפי שקורה במג"ב ובמשמר הכנסת.

התקבלו אצלנו פניות קשות בשבוע שעבר. לעומת הודעת דו"צ, יש אכיפה דרקונית והתעמרות קשה בחיילים דתיים ומסורתיים. אנו מרכזים פניות אלו לטיפול בשיתוף הרבנות הצבאית. נקווה שהפעם הרבצ"ר יערך למענה דתי ראוי".

צה"ל גידול זקן אביב כוכבי חיילים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד