י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"לתקן את נזקי המשבר"

אושרה הגדלה זמנית של מכסת הפועלים הזרים

אושרה הגדלה זמנית של מכסת הפועלים הזרים ב-1,100 על מנת שיחליפו את הפועלים הוותיקים שאשרתם מסתיימת. הפועלים החדשים מגיעים מסין ומאוקראינה והם הוכשרו ע"י נציגי משרד הבינוי והשיכון

אושרה הגדלה זמנית של מכסת הפועלים הזרים

לאור מגפת הקורונה ועל מנת להבטיח המשך פעילות סדירה בענף, אושרה הגדלה זמנית של מכסת הפועלים הזרים ב-1,100 על מנת שאלה יוכלו להגיע בטרם יעזבו הפועלים הוותיקים שאשרתם מסתיימת. הפועלים הנוספים שיגיעו מסין ומאוקראינה הינם פועלי בניין שאותרו והוכשרו כבר על פי כל התקנים, ע"י נציגי משרד הבינוי והשיכון
 .
שר הבינוי והשיכון ח”כ יעקב ליצמן: "אנו מעודדים את התאוששות ענף הבניה ממשבר הקורונה בין היתר בהגדלת מכסת עובדי הבניין הזרים והארכת אשרות העבודה שלהם. כמו כל המשק, ענף הבניה חוזר לעצמו ואנו פועלים למזער את נזקי המשבר ככל הניתן".
 
החלטות הממשלה האחרונות בנושא קובעות כי מכסה מרבית של עובדי בניין זרים (ללא חברות הביצוע) עומדת היום על 16,500 עובדים. 

החלטת ממשלה מספר 4618 שעניינה "עובדים זרים בענף הבנייה ותיקון החלטת ממשלה" משנת 2019, ביקשה לתת מענה לעיכוב שנוצר, נכון לאותה עת, בתחלופת עובדים זרים בענף הבניין השוהים בארץ מזה מספר שנים בעובדים זרים חדשים. על  כן הוחלט להאריך את רישיונות העבודה של העובדים הזרים לענף הבנייה אשר השלימו תקופה של 82 חודשים לפחות בישראל, ואשר עמדו בכל יתר התנאים שצוינו באותה החלטה (להלן – עובדי הבניין הוותיקים), כך שיעמדו בתוקף עד 31.12.19.
 
מאוחר יותר, ומשלא התאפשרה תחלופת העובדים הזרים, בשל התפרצות נגיף הקורונה בסין, הוארכו בהחלטת ממשלה מספר 4863 שעניינה "עובדים זרים בענף הבנייה – תיקון החלטת ממשלה" מיום 9.2.20 (להלן – החלטה 4863), רישיונות העבודה של עובדי הבניין הוותיקים, שהשלימו תקופה של 88 חודשים לפחות בישראל, כך שיעמדו בתוקף עד ליום 31.5.20. זאת, בשל המצב שנוצר, נכון לאותה עת בסין, ומשנמנעה הכניסה לישראל של בני אדם שאינם אזרחי או תושבי ישראל ששהו בסין ב-14 הימים טרם הגעתם למעבר הגבול בישראל. הארכת רישיונות העבודה נועדה לאפשר את כניסת העובדים החדשים במקביל ליציאה של הוותיקים.
 
בחודשים האחרונים עת התפשטות נגיף הקורונה, הוגדר ענף הבנייה כחיוני והעבודה בו לא הופסקה. עם זאת, מטבע הדברים, חלה ירידה בהיקף העבודה וההשלכות על ענף הבנייה ניכרות בשטח.  
 
במסגרת המאמצים למזער את נזקי המשבר, עולה הצורך בתוספת משמעותית של עובדים זרים המוכשרים לעבודות בנייה ייעודיות בענף. לאור כך, מוצע לדחות את תחילת המתווה להפחתת המכסה המרבית של העובדים הזרים בענף הבניין עד לראשון בינואר 2021.
 
עוד מוצע להאריך את תקופת העבודה של עובדי הבניין הוותיקים בתקופה נוספת עד ליום 30.11.2020, ולהגדיל באופן זמני את המכסה ב-1,100 עובדים עד ליום 30.11.2020 (תקופה הכוללת בתוכה 30 ימי התארגנות ליציאה המותרים על פי הדין), כדי לאפשר כניסה של עובדים חדשים טרם יציאת העובדים הוותיקים.

יודגש כי לדעת גורמי המקצוע יציאת העובדים הוותיקים טרם קליטת עובדים חדשים במקומם תגרום למכה קשה אף יותר בענף הבנייה, שכן אין ברשות הענף את האמצעים הדרושים להיערכות עזיבתם בעת זו. בהקשר לכך יצוין כי ישנם 1,000 עובדים שנמצאים בחופשה מחוץ לישראל וכלולים במכסה הקיימת ונוכח המגבלות הקיימות אותם עובדים יכולים לשוב לישראל רק באופן הדרגתי, ועל כן נדרשת הגדלה זמנית של המכסה ב-1,100 עובדים נוספים. הגדלה זו תאפשר את שהותם של העובדים הזרים בישראל בתקופה בה ייכנסו עובדים זרים חדשים מחד ומבלי שתהיה חריגה מהמכסה המרבית המותרת מאידך.

יעקב ליצמן משרד השיכון עובדים זרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד