י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ועדת החוקה לאן?

סגן השר מקלב מעורר סערה: "לא סומך על חקיקת המשפט העברי"

בטקס מיוחד שנערך לרגל כניסתו של חבר הכנסת יעקב אשר לראשות ועדת החוקה, דיבר חברו לסיעה, סגן השר אורי מקלב, שתקף את מערכת המשפט ואמר כי הוא אינו מאמין בקידום המשפט העברי בישראל • "המשפט העברי גבוה יותר מאשר כמה משפטנים שיפרשנו כאן בוועדה"

סגן השר מקלב מעורר סערה: "לא סומך על חקיקת המשפט העברי"
אורי מקלב צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

בצל משפטו של ראש הממשלה נתניהו, ועם כניסתו של חבר סיעתו, יעקב אשר, לתפקיד יושב ראש ועדת החוקה, סגן השר אורי מקלב באמירה חריפה נגד מערכת המשפט בישראל. מקלב התבטא כי הוא אינו סומך על חקירת המשפט העברי.

בטקס מיוחד לרגל כניסת חבר הכנסת יעקב אשר לראשות הועדה, אמר סגן שר התחבורה, חבר הכנסת אורי מקלב, כי לעמדתו ולעמדת סיעת יהדות התורה לא צריך לקדם את המשפט העברי, עניין שעולה על שולחנה של ועדת החוקה.

לדבריו, "אתה חבר כנסת ביהדות התורה וזה דבר היסטורי שחבר מיהדות התורה נמצא בראשות ועדת החוקה, אנחנו ידענו תמיד להיות ניטרליים ולהגן על חלשים ומיעוטים, בימים האלה נושא החקיקה ובית המחוקקים יבוא על סדר היום ובוודאי יש לנו מה להגיד בנושא".

"אני באופן אישי אף פעם לא קידמתי את המשפט העברי" אמר מקלב. "הייתי נגד העניין הזה, כמה ניסו לבוא ולשכנע אך החלטתי שאנחנו לא נתמוך בזה אני לא סומך על זה מסיבות אחרות" ציין מקלב. "אנחנו חושבים שהמשפט העברי הרבה יותר גבוה מאשר כמה משפטנים שיפרשנו כאן בוועדה את המשפט העברי".

בטקס בירך גם יושב ראש הכנסת יריב לוין את חבר הכנסת אשר: "אני רואה חשיבות גדולה בבחירתך לתפקיד הזה. אחד הדברים החשובים לעולם המשפט הוא היכולת לראות דברים אחרת ולא דווקא כמי שצמח במערכת. הניסיון הציבורי העצום והראיה הרחבה, יאפשרו לך לראות את הדברים באופן יותר מפוקח וביקורתי ובהכירי אותך גם עם האומץ והנחישות להוביל שינויים".

"הצלחת במה שלא הצלחתי- להיות יו"ר הוועדה הזו למרות שעסקתי בנושאיה כל הזמן. סיעת יהדות התורה ודגל התורה בפרט אינה מייצגת רק סקטור מסוים או עוסקת רק סקטוריאלית אלא במגוון הרחב של הנושאים בחברה הישראלית עם תרומה אדירה. יש אמירה שבעבר הייתה מאוד עוצמתית שאי אפשר להתעלם ממנה, לפיה שינוי במערכת המשפט וביקורת ודרישה לשקיפות באים כדי לפגוע במערכת המשפט ואני יודע שמערכת המשפט חשובה לך ומתוך החשיבות והאכפתיות בא הרצון לבחון את הדברים ולערער עליהם. זו משימה לא קלה ואין לי ספק שאתה האיש הנכון", סיים יו״ר הכנסת.

יושב ראש הוועדה חבר הכנסת יעקב אשר אמר: "זו אחריות כבדה ואני לוקח על עצמי את המשימה, אני רוצה שהדברים יהיו ברורים ופשוטים כי אין לקדש מילה בלי לדעת מה תהיה השפעתה על חיינו. צריך לפשט את הדברים ולדון בהם בסבלנות. האדמור מקוצק אמר על הפסוק בפרשת שופטים "צדק צדק תרדוף" שיש לומר פעמיים "צדק" כי זה מלמד את הדיין, השופט, המחוקקים שגם את הצדק אותו אתה מבקש להשיג יש לרדוף ולהשיגו בצדק, בצורה צודקת ובוודאי לא בלי לשמוע את הצדדים האחרים".

עוד אמר חבר הכנסת יעקב אשר, "זה בוודאי מחייב אותנו שיש לנו את היכולת להשפיע ונשתמש בכוח שלנו בצורה צודקת, בהקשבה שלנו כדי לשמוע ובכושר השכנוע שלנו כדי לשכנע. לא יכול להיות מצב שאי אפשר יהיה לומר דברים מסוימים. הפתיחות שלנו לבחון כל דבר צריכה להיות אמתית. זה מקום שבו נוכל להשפיע ולהתנהל מול כל סיעות הבית ואשאף שלא יהיו קואליציה ואופוזיציה".

גם חבר הכנסת גדעון סער בירך את היו״ר הנכנס, "יעקב מגיע לראשות הוועדה כפרלמנטר וכאיש ציבור מנוסה, אחד מראשי הערים הטובים בישראל שהניח יסודות כלכליים טובים לעיר בני ברק ולאחר מכן הגיע לרשות המחוקקת. אני מאחל לך שהוועדה תהפוך להיות מבצר הזכויות לאזרח. זכויות האדם האמיתות הן של אלו הנמצאים במצב של נחיתות. העצור החשוד או הנאשם נמצא במצב נחות אל מול המערכות. אזיקה של עציר לצורך השפלה או שבירה היא בוודאי לא משהו שנגן עליו. מערכות המשפט ואכיפת החוק חשובות, יש לכבד אותן ויש לתקן אותן ומשך עשרות שנים לא בוצעו כמעט רפורמות משמעותיות ולוועדה הזו יש חלק חשוב בתיקון וביצוע הדברים הללו".

יושב ראש מפלגתו של אשר, חבר הכנסת משה גפני בירך את חבר סיעתו "ליבת העניין של הכנסת נמצאת בוועדת החוקה. שהיא מרכזית אצלנו. הוויכוח שלא מסתיים בין הרשויות השלטוניות המחוקקת והמבצעת למחוקקת נמצא כאן והמצב הזה לא יכול להימשך. הוועדה תצטרך להכריע איפה עובר קו הגבול בין הרשויות ואתה האיש המתאים במקום המתאים. אני תולה תקוות בכך שתעשה סדר בדברים".

יעקב אשר ועדת החוקה אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד