ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
"איסור חמור שאין כדוגמתו"

האדמו"ר נגד הרב ברלנד: "בית הדין בית דינו של משה רבינו"

פרסום ראשון: האדמו"ר רבי יצחק מאיר מורגנשטרן מצטרף לדיינים שחתמו נגד הרב ברלנד ופוסק: "זהו איסור חמור שאין כדוגמתו למרות כל התירוצים, בית הדין שפסק נגד ברלנד הוא כמו בית דינו של משה רבינו" • האזינו להקלטה

האדמו"ר נגד הרב ברלנד: "בית הדין בית דינו של משה רבינו"
הגרי"מ מורגנשטרן צילום: שוקי לרר

לאחר הרשימה הארוכה של גדולי פוסקי הדור ואבות בתי הדין השונים, שהצטרפו לפסק הדין נגד מנהיג קהילת 'שובו בנים' הרב אליעזר ברלנד, ביניהם הגאונים רבי מנחם מנדל שפרן ורבי נפתלי נוסבוים, 'בחדרי חרדים' מפרסם לראשונה על הצטרפותו של האדמו"ר המקובל רבי יצחק מאיר מורגנשטרן למחנה מוקיעי הרב ברלנד, כשבשיעור אותו מסר לחסידיו בערב חג השבועות, הוא גיבה את בית הדין בצורה נחרצת ביותר ויצא חוצץ נגד אלו מחסידי הרב ברלנד המנסים לערער על סמכותו של בית הדין.

בשיעור שמסר המקובל בערב חג שבועות בבית מדרש 'תורת חכם', קרא הרב מורגנשטרן לשמוע בקול בית הדין שיצא חוצץ נגד הרב ברלנד ללא כל התחכמויות, לדבריו זהו חיוב גמור מדאורייתא או לפחות מדרבנן, סמכותו של בית דין זה שווה לסמכות בית דינו של משה רבינו, והציות לפסק דינם הוא בגדר "העמדת הדת" ממש.

את הניסיונות להצדיק את מעשיו של ברלנד בתירוצים קבליים שונים משווה הגרי"מ מורגנשטרן לפרשת זמרי בן סלוא: גם הוא היה נשיא ו"גדול עד השמיים" וגם למעשיו היו תירוצים קבליים שונים, אך ההלכה נפסקה כמו פנחס וכמו בית דינו של משה, כך אז וכך בדורנו.

הנה תמלול הדברים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים':

"אינני מתערב בדרך כלל בעניינים ציבוריים, אבל היות שיש אנשים מסוימים שבטעות נכשלו בעניין חמור מאד ביותר (בזלזול על פסק ביה"ד המיוחד בעניינו של ברלנד), אני חייב לעורר על כך".

"בשו"ע חו"מ סימן י"ד נפסק, בסמ"ע, כך מביא הבית יוסף, שאם ח"ו אדם מבזה בית דין אז יש הלכה שמנדים אותו. צריכים לדעת את חוזק העניין, הגמרא אומרת דבר חריף: אדם חייב לדעת, כלל הגדול בתורה: אין לך אלא בית דין שבימיך! אדם מתחיל לדון על בתי דין, הם פסקו נכון, פסקו לא נכון, יש אנשים שחושבים שאם היינו בדורו של החתם סופר או בדורם של פוסקים קודמים, ראשונים, היה לנו לשמוע בקולם, אבל לבית דין שבימינו לא צריך לשמוע - הגמרא אומרת דבר חריף: אין לך אלא בית דין שבימיך! זהו איסור חמור וחריף ביותר, לפי החינוך זהו חיוב מדאורייתא של "לא תסור", והחינוך מסיים שזה "מעיקרי הדת", כי התורה עומדת על כוח בי"ד, אם יתחילו לערער על כוח בי"ד - אין סוף לזה. כך הוא בבבלי ובירושלמי: "ללמדך שכל שלושה ושלושה שעמדו בי"ד על ישראל... הרי הם כבית דינו של משה".

"יש להחשיב גדולי ישראל שבדורו כמו גדולי ישראל שבדורות הקודמים, כמו שהיו אלו משה ואהרן! זהו איסור נורא ואיום לזלזל ברבנים ובבתי דינים, זהו "משרשי הדת", לא רק שזה מדאורייתא, השי"ת רוצה שישמעו בקול בי"ד, "אלוקים ניצב בעדת אל", הדברי חיים פוסק ששו"ב שמערער על הוראת רבו המרא דאתרא - יש לפסלו ולהעבירו, כך פסקו הרב מראפשיץ והרב מקוז'ניץ, ה'דברי חיים' כותב שאם יתחילו לערער על בתי דינים הקבועים - זהו איסור חמור שאין כדוגמתו! זוהי ההלכה וזהו דבר ברור!". 

"אני מבקש שאף אחד מבית המדרש כאן, אני מצפה שאף אחד מכל העולם, אך כל שכן כאן בבית המדרש שלא יימצא אדם שיבזה חלילה את הבי"ד וידבר חלילה נגד הבי"ד, אנו צריכים לדעת שאו מדאורייתא או מדרבנן זהו חיוב גדול שאין כדוגמתו להאמין בבתי דינים של כלל ישראל ולא לזלזל בבתי דינים, זהו כלל גדול, ממש העמדת הדת". 

"העניין שאנשים אומרים שלצדיק מותר לעבור עבירות - זוהי טעות נוראה בהלכה ובמציאות, אין שום יסוד לכך, לא היה ולא נברא! זהו עניין של כפירות גם כן. וצריך להבין שכשמסתכלים בתורה כבר מוצאים את שורש הטעות הזו בסיפור של זמרי בן סלוא, גם שם טעו בזה, והוא היה גדול מאד "עד השמים", אבל יצא פסק דינו מבית דינו של משה ומפנחס, שאין זו נפקא מינא אם מדובר בזמרי בן סלוא, נשיא בית אב לשמעוני, שהיה אדם גדול, ככל שהיה גדול - היה פנחס, היה בית דין של משה שפסק אחרת מזמרי בן סלוא, פסקו שההלכה היא שזהו איסור חמור שאין כדוגמתו, למרות כל התירוצים, בסיפור של זמרי בן סלוא גם היו הרבה תירוצים אבל להלכה נפסק לא כך, ההלכה היא כפנחס, ההלכה היא כבית דינו של משה, כך שלא צריך יותר להיכנס לכל הנושא הזה, יהודי שהיה במדבר באותה תקופה היה גם יכול להיות מלא ספקות וחכמות לגבי זמרי בן סלוא, הוא הרי היה נשיא בית אב לשמעוני, יהודי היה יכול להתחיל לחקור כל מיני עניינים, אבל התורה קובעת: "פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל", ההלכה נקבעה כפי שיצאה מבית דינו של משה, ההלכה היא כמו פנחס, הלכה ברורה ללא שום ספקות, כך כתוב בתורת משה שבכל דור ההלכה היא כמו פנחס, וכל התירוצים אינם תירוצים, ההלכה היא כמו פנחס וכמו בית דינו של משה".

הרב יצחק מאיר מורגנשטרן אליעזר ברלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד