י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מה צריך לדעת לקראת ניתוח מורכב?

כל ניתוח דורש היערכות כזו או אחרת, וכשמדובר בניתוח מורכב - ההיערכות הינה בהתאם. אז מה כולל "הפרומו" לניתוח מורכב? מה צריך לבדוק? איך צריך להיערך? איזה בדיקות צריך לעבור? איזה הכנות צריך לעשות? בכתבה זו נציג את הדברים שצריך לדעת ולעשות לפני ניתוח לב, אשר נמנה בין הניתוחים המורכבים (והמוצלחים) בעולם הרפואה

מה צריך לדעת לקראת ניתוח מורכב?
ניתוח צילום: pixsabay

ידע הוא כוח, בעיקר בדרך לניתוח מורכב כמו ניתוח לב

ניתוח מורכב כמו ניתוח לב נשמע משהו מאוד גדול ומפחיד, אבל אפשר להוריד את רף הפחד בעזרת היערכות נכונה. חלק משמעותי מההיערכות הוא איסוף מידע מקיף על הניתוח, מה שעשוי לפזר את אי הוודאות, ובמקביל גם את החששות הנלווים אליה. גם כשמדובר בניתוחי לב, שנחשבים למורכבים ונמשכים שעות רבות, חשוב לדעת שמדובר כיום בניתוחים המתבצעים בשכיחות גבוהה בארץ ובעולם, שהניסיון של המנתחים בתחום זה נצבר כבר לאורך שנים, ושהתוצאות של ניתוח לב טובות מאוד ומחזיקות לאורך שנים רבות. בהקשר זה, ככל שיודעים יותר, כך חוששים פחות ומגיעים מוכנים ובטוחים יותר לרגע האמת. הפחתת החששות עשויה לייצר אצל המועמד לניתוח אופטימיות והלך רוח חיובי, ומחקרים רבים בנושא מעידים שאלה מהווים זרזים מעולים להחלמה מהירה וטובה מהניתוח.

 בחירת המנתח מהווה צעד חשוב

מרגע שבו הומלץ לך על ידי סמכות רפואית מתאימה לפנות לביצוע ניתוח מורכב, חשוב מאוד לפנות לקבלת חוות דעת נוספת בנושא. אם מדובר בניתוח לב, מן הראוי לפנות למנתח לב בכיר ולהתייעץ עימו אם אכן ניתוח לב הוא ההליך הטוב והטיפול הנכון ביותר. איך מגיעים למנתח בכיר כזה?   מתייעצים ועורכים תחקיר לגבי מנתחי לב מומלצים. אפשר להיעזר בקרדיולוג, רופא המשפחה, רופאים אחרים, חברים, בני משפחה, מכרים או אנשים שעברו ניתוח דומה ועוד. לאחר שהמידע החשוב הזה נמצא בידיים שלך, הגיע הזמן לקבוע פגישה עם אחד או יותר מהמנתחים המומלצים, להתרשם מהמנתח, לקבל ממנו מידע על הניתוח כפי שיפורט בהמשך, ולוודא שהוא והצוות שלצידו זמינים למשימה. גם אם נקבע לך מנתח שלא בחרת בעצמך – חשוב להכירו ולשאוב ממנו את כל המידע החיוני להיערכות לקראת הניתוח.

לשאול, לשאול, לשאול ולא להתבייש

כאשר נערכים לביצוע ניתוח מורכב, אין להשאיר אף שאלה פתוחה וחשוב לפזר כל ערפול. לקראת הפגישה עם המנתח כדאי להכין רשימת שאלות ולשאול מבלי להתבייש: איך הניתוח מתבצע, כמה זמן הוא נמשך, מהם סיכויי הצלחה שלו, מה הסיכונים והסיבוכים שעלולים לקרות במסגרתו, לאיזו תוצאה יש לצפות לאור מצב בריאותך, איזה תהליך החלמה ושיקום צפוי לך, עד כמה אורח חייך ישתנה בעקבות הניתוח, תוך כמה זמן ניתן יהיה לשוב לשגרת חיים רגילה, ועוד. כל שאלה שמטרידה אותך היא חשובה ואינה מיותרת. זאת ועוד, חשוב שגם קרובי המשפחה יהיו מעורים בכל המידע הנדרש על הניתוח ועל התקופה שלאחריו, ויהיו בקשר עם הגורמים הרפואיים המשתתפים בניתוח, על מנת שיוכלו להיערך בהתאם.

ביצוע כל הבדיקות הנדרשות

כמובן שתנאי מקדים לכל ניתוח, ולניתוח מורכב בפרט, הוא ביצוע כל הבדיקות הנדרשות. כשמדובר בניתוח לב, חלק מהבדיקות ייעשו במהלך השבועות או הימים שלפני הניתוח, וחלקן יבוצע בבית החולים במהלך האשפוז לקראת הניתוח ובסמוך אליו. לפני ניתוח לב יש לבצע סדרת בדיקות מקיפה הכוללת: בדיקות דם לרבות בירור סוג דם ותפקודי כליות וכבד, צילום חזה ואק"ג. במקרים מסוימים ובהתאם להנחיית המנתח, יידרשו גם  מבחן מאמץ – ארגומטריה, בדיקת תפקודי ריאות (בעיקר למעשנים), אקו לב, צנתור לב ובדיקת דופלקס עורקי צוואר.

 היערכות פיזית ונפשית בבית ובעבודה לקראת התקופה שלאחר הניתוח

ניתוח מורכב כרוך לרוב בהיעדרות של מספר שבועות מהעבודה, ובהגבלות שונות גם בתפקוד השגרתי בבית. בהתאם לכך, יש להכין גם את מקום העבודה וגם את בני הבית לקראת הבאות. ההיערכות צריכה להיות בכל מישור, לדוגמה: להתארגן לקראת ביצוע עבודה משרדית בבית במידה וזו אפשרית ואינה מאומצת, להכין נפשית את בני הבית כך שידעו אם יש צורך בשינוי בשגרת יומם בתקופת ההחלמה, להזמין מטפל סיעודי במידת הצורך ועוד.

מהלכים והכנות לקראת ניתוח לב

לכל ניתוח מורכב קודמת תקופת היערכות, שבה המועמד לניתוח יידרש להתנהל ולבצע מהלכים שונים, שיבטיחו את הגעתו לניתוח במצב האופטימלי. כאשר מדובר בניתוח לב, ישנם כמה מהלכים חשובים כאלה וביניהם: הפסקת עישון, הגבלה בצריכת האלכוהול, נטילת תרופות והפסקה בצריכת אספירין – בהתאם להנחיית הרופא בלבד, שמירה על משקל תקין וביצוע דיאטה במידת הצורך בהתייעצות עם דיאטנית ורופא, סיום טיפול אצל רופא שיניים, הבאת אישור למספר מנות דם ועוד. כמו כן, מומלץ להכין מבעוד מועד תיק אישי לתקופת האשפוז עם כלי רחצה, בגדים נוחים, נעלי בית, ספר קריאה או כל דבר אחר שיכול להנעים את ימי האשפוז. את דברי הערך מומלץ להשאיר בבית.

 לסיכום, ההיערכות לניתוח היא שלב חשוב שיכול להשפיע משמעותית על מצב הרוח, הביטחון, התפיסה החיובית והפגת החששות. מי שמגיע מוכן ומצויד בכל הידע, צפוי לעבור את ההליך הניתוחי, מורכב ככל שיהיה, בצורה נינוחה יותר ועם סיכוי גבוה יותר להחלמה מהירה וחלקה.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד