י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המנכ"ל והשר לשעבר ראש בראש

בנט: הממשלה החריבה פרוייקט בדיקות; בר סימן-טוב: זה לא נכון

כשהוא מכהן כח"כ פשוט באופוזיציה, תוקף שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט את התנהלות הממשלה סביב משבר הקורונה. "‏ישראל איבדה אפשרות לבצע 60,000 בדיקות ביום" מנכ"ל משרד הבריאות הגיב לדברים: "יש סיפורים שגם אם חוזרים עליהם 60,000 פעם לא הופכים למציאות"

בנט: הממשלה החריבה פרוייקט בדיקות; בר סימן-טוב: זה לא נכון
נפתלי בנט / בר סימן טוב צילום: פלאש 90

יו"ר ימינה נפתלי בנט תקף בחריפות את התנהלות הממשלה וטען כי הממשלה החריבה את פרויקט מכון ויצמן לביצוע 60,000 בדיקות קורונה ביום. מנכ"ל משרד הבריאות הגיב לדברי בנט ואמר כי טענתו אינה נכונה.

בפוסט שהעלה לפייסבוק כתב בנט, כי "יש שתי חלופות להתמודד עם גל קורונה שני: חלופה א' "הפטיש"—סגירה מחדש של מערכת החינוך, עסקים. מסיבות עיתונאים דרמטיות ב20:00 בערב וכו'—יעיל, אך משמיד פרנסה של מיליוני ישראלים. חלופה ב' "פינצטה" - ממשיכים להפעיל כלכלה (כמעט) כרגיל, אך מאתרים, "שולפים" ומבודדים את נשאי הנגיף באופן יומיומי, וכך קוטעים את שרשראות ההדבקה, ומונעים אובדן שליטה. כל זה ללא פגיעה גדולה בפרנסה".

אולם, לדברי בנט "תנאי יסוד למימוש תפיסת ה"פינצטה"—ביצוע הרבה בדיקות בכל יום. כ50,000 ביום. במחוז וואן בסין (עם כ11מיליון תושבים—דומה לישראל) ביצעו חצי מיליון בכל יום משך כשבועיים".

בהמשך סיפר בנט כי "שני מדענים נפלאים ממכון ויצמן, הפרופסורים עידו עמית וערן אלינב החליטו להירתם למשימה הלאומית. שניהם מבריקים, צנועים, ואנשים כלבבכם. ארץ ישראל הטובה. הם הסבו רובוט מיוחד במכון, וביצעו מספר פריצות דרך, כך שכל רובוט כזה מסוגל לפענח כ15,000 בדיקות ביום, ברמת אמינות גבוהה מאד. כאלה רובוטים יש 7-8 בישראל. אז מספיק 5 רובוטים כאלו בשביל להגיע ל75,000 בדיקות ביום.

אולם, תוקף בנט, כי "פקידים במשרד הבריאות עשו הכל כדי לחבל, להקשות ולתקוע מקלות בגלגלים. ‏בתחילה סירבו לאשר למכון וייצמן גישה לנגיף(!), ‏אח"כ מיררו חייהם בעוד דרישות הזויות, ולכלכו עליהם בתקשורת".

"לאורך כל הדרך", כותב בנט, "ממשרד הביטחון סייעתי להם להתגבר על הקשיים. ‏איפשרנו ליטול דגימות מחיילים, סייענו להם בציוד, במשאבים, ועוד. ‏ירדתי למכון מספר פעמים. אפילו חיברתי להם את אנשי סיירת מטכ"ל כדי לבנות נהלי עבודה יעילים, הבאתי לשם את מנכ"ל המשרד שלי אודי אדם לקראת רכש מסיבי של מטושים, וחיברתי גם את כל הגורמים בצה"ל כולל את הרמטכ"ל.

‏כל מה שהיה צריך ממשרד הבריאות הוא אישור. כן. רק אישור. אך הם סירבו. ובלי אישור משרד הבריאות, הכל תקוע. זהו. ‏ישראל איבדה אפשרות לבצע 60,000 בדיקות ביום. כרגע רק עושים כמה אלפים בודדים, ‏באיחור ניכר, ‏בחוסר דיוק, ‏חולים ממתינים ימים ארוכים בבית. משפחות וחברים של תלמידי ספר ״נגועים״ אינם נבדקים. חוזרים מחו״ל אינם נבדקים".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב לא נותר חייב ומיהר להגיב לדברי בנט: ‏"יש סיפורים שגם אם חוזרים עליהם 60,000 פעם לא הופכים למציאות" פותח סימן-טוב את תגובתו.

"מישהו מעלה על דעתו שהיינו מוותרים על אופציה כזאת אם היא הייתה אמינה?" תוהה מנכ"ל משרד הבריאות היוצא. "לצערנו רמת התוקף של הרעיון היצירתי הזה לא עברה את הסף שניתן לסמוך עליו. עשינו ואנחנו עושים כל מאמץ להגדיל את מספר הבדיקות ‏אך בלי להתפשר על הרמה של הבדיקות. מה זה אומר להתפשר על הרמה של הבדיקות? זה אומר בדיקה שנותנת תוצאה כוזבת וקובעת לגבי אדם בריא שהוא חולה או אדם חולה שהוא בריא.

זה המחויבות שלנו לציבור, ‏היו עלינו הרבה מאוד לחצים מסחריים מהרבה גורמים לקנות ערכות בדיקה לא תקפות בממון רב. הכסף לא היה שיקול, אך אמינות הבדיקות היא ערך חשוב מאוד בקבלת החלטות מהסוג הזה ‏יש לנו היום יכולת לבצע מעל 15,000 בדיקות והיכולת תגדל ל-20,000 ואחכ ל-30,000 בדיקות לפי הצורך, וללא פשרות על האמינות. לא הייתם רוצים להכניס את סבא וסבתא שלכם לבית חולים אם הם בריאים בגלל תוצאות בדיקה כוזבות, דבר שקרה, כשהתפשרנו על האיכות בגלל לחצים לא ענייניים".

קורונה נפתלי בנט מכון ויצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד