י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'איכלוב' עיכב ברית ביומיים, וליצמן החליט: נהלים חדשים לעריכת ברית בבתי חולים

בית החולים 'איכילוב' אסר על מוהל חיצוני מוסמך לבצע את הברית במתחם - סגן השר ליצמן וצוותו נרתמו כדי לסייע • בית החולים: "זהו נוהל קבוע. רק רופאים מורשים לבצע ניתוחים בבית החולים"

ברית. צילום אילוסטרציה
ברית. צילום אילוסטרציה

מקרה מצער שאירע במרכז הרפואי 'איכילוב', במהלכו עוכב קיום ברית לתינוק, בשל קשיים בירוקראטיים שהערים בית החולים, הביא להחלטת סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן לקיים בדיקה מקיפה ובתומה יקבעו נהלים ברורים באשר לקיומם של מעמדי ברית מילה בשטח בית החולים.

המקרה הקשה גרם לסערה רבה כמו גם לזעם גדול בקרב בני משפחה דתית-מסורתית, שנקלעו לאירוע קשה ובלתי שגרתי. מסתבר שבבית החולים 'איכילוב' בתל-אביב לא מקפידים על עריכת ברית מילה ביום השמיני, כפי הנדרש על פי ההלכה. הם מקפידים יותר על נוהל רפואי כזה או אחר, בניגוד לבתי-חולים אחרים ברחבי הארץ, ואינם מאפשרים כניסתם של מוהלים חיצוניים לבצע בריתות במתחם הרפואי.

בעקבות 'הקפדה' מוזרה זו מצד הנהלת בית החולים, נגרם עיכוב בן יומיים בעריכת ברית מילה בעיתו ובזמנו.

האימא שהיתה מאושפזת בביה"ח בשל סיבוך רפואי, רצתה להשתתף בברית לבנה ובשל הוראת ביה"ח שלא לערוך את הברית ע"י מוהל מוסמך חיצוני, החליטה לדחות את הטקס. המוהל היטיב להבהיר לה את חומרת העניין, האם השתכנעה, ונקבעה שעה בו יגיע המוהל המוסמך לבית החולים, שם יערך הברית בו-ביום.

אך בית החולים התעקש שלא לאפשר למוהל חיצוני, לבצע ברית מילה במתחם בית החולים. לדבריהם, רק שני מומחים, רופאים מורשים מטעמם, מבצעים את הבריתות בתחומי המרכז הרפואי.

בצר להם עירבו בני המשפחה בעניין את סגן שר הבריאות, באמצעות פנייה לאנשי לשכתו, שנכנסו לעובי הקורה וניסו בדרכים רבות לסייע במקרה החמור.

בשלב מסוים נבדקה האפשרות להוצאת התינוק מחוץ למתחם בית החולים, אך אפשרות זו נפסלה, בשל אשפוזה של האם, כאמור והתנגדותה לקיום הברית בלעדיה, עד כדי רצון לדחיית הברית מצידה. האימא נימקה את התנגדותה בשל הסיבה כי במידה ומוציאים את התינוק, לא ניתן יותר להחזירו לבית החולים, שכן הוא הוצא שלא בהמלצת הצוות הרפואי מה שהיה מסבך את המצב יותר.

וכך בעוד המאמצים ממשיכים לאפשר קיום הברית, המשיכו בהנהלת בית החולים להתנגד לקיום הברית. למרבה הצער, יומיים תמימים חלפו כשאחראית בית החולים אינה מוכנה לקבל החלטה בנושא שכן המנכ"ל בפועל שהה בימים אלה בחו"ל. כך או כך, רק ביום חמישי, ביום העשירי להולדתו, התקבל האישור המתאים לבצע את הברית בתחומי בית החולים ע"י המוהל המוסמך.

כאות הוקרה על מאמציו, אף הוזמן ליצמן לשמש כסנדק. סגן השר דרש לקיים בדיקה מקיפה לפרטי העניין, שכאמור הינו חריג ובלתי שגרתי. בעקבות האירוע הקשה, החליט ליצמן לפעול מיידית קביעת נהלים ברורים באשר קיום ברית מילה בתחומי בתי החולים השונים בארץ. "לא יתכן" הבהיר ליצמן, "שבית חולים יחלט על דעת עצמו בשאלות כה גורליות ומהותיות הנוגעות לעיקרי הדת, כמו קיום מצוות ברית מילה והבאת ילד מישראל בבריתו של אברהם אבינו בעיתו ובזמנו".

בהתייחסו למקרה הספציפי אמר: "אני שמח שזכינו לסייע להכניס בהקדם האפשרי את הרך הנולד בבריתו של אברהם אבינו. יחד עם זאת, אפעל כדי להסדיר את נושא עריכת הבריתות בצורה הלכתית ומוסמכת בתחומי בתי החולים".

מבית החולים 'איכילוב' נמסר: "הפרטים בדבר חוסר סמכותם של הרופאים המקצועיים אינם מדויקים. בכל מקרה, בית החולים ממשיך לדבוק בהנחיה לפיה מבחינה ביטוחית אך ורק רופאים מטעם בית החולים ראשים לבצע פעילות ניתוחית, כירורגית פולשנית. בסופו של דבר הנושא נפתר לשביעות רצונם של בני המשפחה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד