כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

ה'חברותא' של הרב אמנון יצחק לטניס

מיהו ה'חברותא' של הרב אמנון יצחק למשחק הטניס? • כמה קונים יתווספו ל'טיב טעם' אם תהפוך לכשרה? • ומה חשוב יותר: מניעת גיוס בנות או שחרור בני ישיבות? • טורו של יצחק נחשוני

 ה'חברותא' של הרב אמנון יצחק לטניס



ה'אדישות' מחסלת אותנו!

המנהיגות החרדית והציבור, מפגינים אדישות למול השינויים המהותיים שחלו השבוע בהרכב הבעלויות והמנהלים של חברות מרכזיות במשק, שיש להן השפעה ישירה על אופיה היהודי של מדינת ישראל.

כמו תמיד הם עלולים למצוא עצמם, רצים בדיעבד אחרי ה'עגלה הריקה' והקלה להתחמקות. אבל דווקא בתקשורת הכללית, קיימת בימים האחרונים מודעות להיבט הזה וניכר שהיא אינה יושבת בחיבוק ידיים, אלא עושה מעשה לקבע עובדות.

כל מינוי של מנהל חדש לחברה בסדר גודל כמו 'אל על', גורר עמו שינוי במדיניות. זהו חלק מתסמונת ה'מטאטא החדש'.

מפקד חיל האויר לשעבר, אליעזר שקדי, שמונה אמש למנכ"ל החדש של חברת התעופה, שכבר אינה לאומית, הובא לתפקיד בעיקר כדי שיתמודד עם חוסר הרוויחיות, בלשון המעטה, של החברה ויקבע את הדפוסים החדשים לקו הטיסות לאילת שהפעלתו נמצאת בשלבי אישור סופיים.

אין כל ספק שגם מדיניות טיסות 'אל על' בשבת תבחן מחדש במסגרת הריאורגניזציה של החברה. הקו לאילת מושתת על תחרות מול החברות האחרות שכולן פועלות בשבת. אבל שום דבר לא נעשה, אפילו למראית עין, כדי לאלץ את 'אל על' לחשוב פעמיים, ולו רק כדי שבתום המחשבה השלישית או הרביעית תצרף גם את הקו הזה לחברת הבת 'סאן-דור' הפועלת בשבת ללא כל מחאה והפרעה...

נראה שמי שסמך עד עתה על הצהרת הנאמנות של המנכ"ל היוצא חיים רומנו, למסורת היהודית, ל'קידוש' בליל שבת ליד הטלביזיה הדלוקה, כאילו היה 'משדר שירות' לפני תוכנית 'ריאליטי', ולסלסולי הפיוטים של בית אבא שמתערבים באדים באמבטיה, יסתפק גם בעובדה שה'חברותא' של המנכ"ל החדש אליעזר שקדי למשחקי הטניס במגרשים שברמת השרון הוא לא אחר מאשר הרב אמנון יצחק.

עכשיו גם לשקדי יש 'קמע' והוא יוכל לעשות מה שיעלה על דעתו.

הבוקר הזה גם לרשת am:pm של דודי ויסמן יש מנכ"ל חדש. קוראים לו עידו מור. להוסיף "נעים מאד" או לא? - על פי 'דה מרקר' לא כדאי למהר.

לאחרונה חל רפיון בהתנגדות החזיתית שגילה הציבור החרדי, לחזק את ידי בעליה של הרשת הנושאת את נס חילולי השבת בראש חוצות הערים. חלק מהציבור שב אל קיאו של ויסמן, שהוא כידוע גם בעלי 'שפע שוק'.

אבל בעוד שלאלו היה נח ואולי גם כדאי לתת אמון בהבטחותיו של דודי ויסמן כי הוא מתכוון לסגור את החנויות בשבת בשיטת ה'סאלמי' המתארך הנמכר במרכולתיו, דווקא כתבי 'דה מרקר', עדי דברת-מזריץ ואופיר בר זוהר מטילים ספק בכוונותיו, בעקבות המינוי החדש.

"בתקופה האחרונה" – הם כותבים בכתבה המתפרסמת היום – נראה היה כי ויסמן מתחיל ללכת לקראת הציבור החרדי, כאשר הורה לסגור חלק מסניפי am:pm בשבת. מינויו של מור למנכ"ל, עשוי לסמן את כוונת ויסמן שלא להזניח את am:pm ולהמשיך את התפתחותה למורת רוחו של המגזר החרדי".

שוב אנחנו מתגלים כפתאים המאמינים לכל דבר.

הפספןס. טיב טעם. תמונת ארכיוןצילום: הפספןס. טיב טעם. תמונת ארכיון
הפספןס. טיב טעם. תמונת ארכיון


עוד פיספוס אחד גדול

הטלטלה החזקה והמשמעותית ביותר במשק, בימים אלה, לציבור החרדי היא שינוי הבעלות ב'טיב טעם' מפיצת הטריפות העיקרית בישראל. השבוע כבר קראנו כאן לפקוח עין על חלון ההזדמנויות שיכול להיווצר בטיפול נכון, לסגירת 'מנהרות ההברחה' של חומר הנפץ הרוחני המסוכן ביותר לתחומי המדינה היהודית.

היום, בסוף השבוע, אנו כבר משוכנעים שמשהו קורה אבל בעיקר בצד השני, ולא אצלנו. 'נשק ההרתעה' פועל מעצמו , בלי שאיש יפעיל אותו, כמו ה'דוידקה' בזמנה...

בתחילת השבוע, בראיון הראשון שהעניק המשקיע החדש ברשת, חגי שלום, שגם הוא אלוף לשעבר בצה"ל כמו אליעזר שקדי, הוא ביקש לקבל 'פסק זמן' כפי שקיבל ויסמן, ולדחות את ההחלטה בענין הטרפות בעוד 3 שנים.

"בעוד 3 שנים נבחן במשותף עם טרייביטש (הבעלים הקודמים) את נושא הטרף והפתיחה בשבת" – הוא אמר לנורית קדוש מ'עסקים' של 'מעריב', ושב לעטות שכפ"ץ לא קרמי עשוי מעור חזיר.
יום אחרי הראיון ההוא, המצפון כבר הציק לו יותר. בשיחה עם רועי ברגמן ואילנית חיות מ'גלובס', איש הברזל והשריון הזה, קיבל רכות כמו בשר שהתבשל יום שלם, אך בכל זאת נותר 'טרף': "מפריע לי שמוכרים מזון לא כשר בטיב טעם" – הוא הצהיר והוסיף: "אני איש עסקים אבל לא איבדתי את ערכיי..אני רגיש לנושא, הוא יושב על פתח לבי, אני לא אדיש לו...אני אדם רגיש מאד לדת".

מיד, באותו בהינף הואד חותם: "אלוקים יעזור למרות המוצרים שמוכרים ב'טיב טעם' "...
אגב, באותה כתבה ניתן אישור לההערכה שהעלנו כאן השבוע, שיש קשר בין העסקה לבין ...אהוד ברק. 'גלובס': "ההיכרות בין השניים הולכת עשר שנים לאחור, מהתקופה בה שימש שלום כראש מטה יום הבחירות של אהוד ברק ב-99. טריביטש שהיה מתומכיו של ברק הכיר את שלום ומאז נשאר עמו בקשרAבפטיש' מתוכנו שישלים את המהלך, ואפילו בהדרגתיות. סקר של מכון 'פאלאנס' המתפרסם ב'דה מרקר' מתייחס לשאלת הפיכת 'טיב טעם' לרשת כשרה. איש אינו משקיע בעריכת סקר אם לא שהענין עומד על הפרק.

"חגי שלום הבעלים של חברת 'הארגז' שרוכש את השליטה ברשת 'טיב טעם' עדיין לא החליט סופית מה יעשה עם 'טיב טעם' והאם יהפוך אותה לרשת שמוכרת רק מוצרים כשרים וסגורה בשבת" –נכתב בידיעה המקדימה לניתוחי הסקר.

מה עולה מתוך 'הסקר'? - כרגיל, זה תלוי איך קוראים אותו. בכותרת ב'דה מרקר', שנועדה, כמובן, להוריד את ה'מחשבה הטובה' מסדר היום העיסקי של החברה, נכתב כי "שליש מלקוחות 'טיב טעם' יפסיקו לקנות בה אם תיהפך לכשרה".

במצבה של החברה היום המשמעות היא צמצום ההפסדים בשליש... בהחלט לא מספיק.

אנחנו דוקא נמשכנו יותר ל - 11% אמרו שיתחילו לקנות ברשת אם תיהפך לכשרה, ו-33% נוספים שאמרו שישקלו זאת בחיוב. וזה הרי הרבה יותר משליש ה'דווקאים' שידירו רגליהם מחנויות הרשת.
בשביל שזה יקרה צריך גם להשתדל ולעשות משהו ובינתיים אצלנו כלום לא קורה, חוץ מפספוס אחד גדול.

לשכת הגיוס. צילום ארכיוןצילום: לשכת הגיוס. צילום ארכיון
לשכת הגיוס. צילום ארכיון


שירות התנדבותי בלבד לנשים בצה"ל!

הכנסת סערה אתמול בעקבות העלאת הצעת חוק של חברי הכנסת ישראל חסון מ'קדימה' שבאופוזיציה ומשה מטלון מ'ישראל ביתנו' שבקואליציה הבאה להקשות על תהליכי שחרור הבנות מצה"ל מטעמי דת.

לאור ריבוי מקרי הזיופים בהצהרות, ביקשו מגישי הצעות החוק, שלא להסתפק עוד בתצהיר בפני דיין על שמירת אורח חיים דתי, אלא לחייב את המבקשות שחרור, להציג אישור על לימודים לפחות במשך שנתיים, במוסד דתי וכמעט גרמו לנפילת ממשלתו של נתניהו. לא בגלל שלבם של הח"כים החרדים נכמר לפתע על הבנות, בעיקר הספרדיות, שלא התקבלו ל'סמינרים' והן יושבות בבית ולא יוכלו להציג אישורים על לימודים אם ידרשו לכך, אלא מתוך דאגה לבנות ה'מסורתיות' שאינן לומדות בינתיים במסגרות דתיות, עד שיגיעו ל'סמינר' למתקרבות. גם מצפונן ולב הוריהן לא נותן להן לעבור על מה שכל גדולי ישראל הגדירו אותו כ'יהרג ואל יעבור' ולהתגייס לצה"ל.
בסופו של דבר נדחתה ההצבעה בנושא לפחות לחודש. מי השיג את הדחיה הזו? – על פי ידיעה אישית היינו צריכים לזקוף אותה לזכות מאמצי הפשרה של שר המשפטים יעקב נאמן. אבל מאחר ובנושאים שכאלה מקור המידע של הציבור הוא העיתונות החרדית, נתנו לה לומר את דברה ושוב יצאנו מבולבלים.

צבי רוזן, כתב 'המודיע' לכנסת, מתאר את שיתוף הפעולה והתיאום המלא שהיה בין סגן השר יעקב ליצמן ובין יו"ר שס השר אלי ישי, שהדפו יחד ובנחישות כל נסיון לקיים הצבעה בנושא ואף מחו נגד דחייתה בחודש ימים בלבד. גם ח"כ אליעזר מוזס, יו"ר סיעת יהדות התורה ניזכר בידיעה, ומלבדם אף חבר כנסת חרדי נוסף.

אליעזר ראוכברגר הכתב הפרלמנטרי של 'יתד נאמן' איבד, לא עלינו, את זכרונו, כשכתב את חלקה הראשון של הידיעה הארוכה שעוסקת באותו נושא. מאחר ולא זכר את שמותיהם של ישי וליצמן, או בסדר הפוך, הוא נאלץ להסתפק בכתיבה סתמית על "נציגי יהדות התורה ושס שהתרוצצו בין שר אחד ומשנהו והפעילו לחץ על הקואליציה והעומד בראשה ח"כ זאב אלקין מהליכוד וכן על הממשלה ועל ראש הממשלה נתניהו".

את שמם של נציגי יהדות התורה ושס הוא שכח אבל שאלקין הוא יו"ר הקואליציה וביבי ראש הראש הממשלה הוא זכר היטב. אין לו סיכוי לקבל קצבת ביטוח לאומי בשל אובדן הזכרון...

בחלקה השני של הידיעה נזכר ראוכברגר גם להדגיש שח"כ גפני היה שותף עם החברים האחרים
בסיעת 'יהדות התורה', שאת שמם עדין אינו זוכר, ועם יו"ר שס הרב אלי ישי, שבשמו הקצר דוקא כן נזכר, במאמצים להסיר את הצעת החוק משולחן הכנסת.

אז מה היה לנו? – חברי יהדות התורה וש"ס, גפני אחד, ישי אחד, אלקין אחד ונתניהו אחד. זהו.
אם עד עכשיו עוד הצלחנו להכניס, בסופו של דבר, מעט סדר בדברים בא אשר מדינה ב'המבשר' ושיבש לנו את כל הלך המחשבה. מי שהעביר לראש הממשלה מסר מיוחד שאם ההצעה לא תרד מסדר היום הם יאלצו לפרוש מהקואליציה, הוא על פי העיתון הזה רק שר הפנים אלי ישי. אפילו לא ח"כ מאיר פרוש, ש'המבשר' הוא שופרו.

מאחר ולמרות רצוננו הטוב, לא הצלחנו לזהות מיהם באמת חברי הכנסת שפעלו יחד לסיכול העלאת ענין גיוס הבנות לדיון בכנסת,לא נותרה לנו ברירה אלא ללכת אצל קודמם, הרב שלמה לורנץ ז"ל, ולדברים שגילה בענין 'גיוס בנןת' בשנים שהוא עוד העניק בהם ראיונות אמיתיים, אם כי נדירים, ולא וירטואלים שמתגלים רק אחרי מותו ומתפרסמים היום בכמה מהשבועונים החרדים.
באחד מהראיונות הנדירים הללו חשף לורנץ כי עוד בטרם הקמת המדינה התנהל מו"מ עם הסוכנות ובן גוריון פנה לאגודת ישראל וביקש שלא תתנגד להקמת המדינה. "על רקע זה" - גילה לורנץ – ,סוכם על נישואין על פי דין תורה ועל כשרות בצבא. דברים אחרים כמו גיוס בנות לא שיערו שצריך לדרוש. מאוחר יותר החלו הבעיות בנושאים אלו".

וכאן מגלה לורנץ באותו ראיון דבר שעד היום אינו נפוץ בציבור: "הרב מבריסק, בשאלה שנגעה למעשה, קבע לנו כי באם תהיה ברירה בין גיוס בני ישיבות לגיוס בנות, הרי שהנושא האחרון עדיף, עם כל הכאב, משום שאם יהיה גיוס בנות לא יהיו נשארים בתי ישראל. ואכן אילולא המאבק של אגודת ישראל לא הנחת בת לאברהם אבינו – כלשון הגמרא, שתשמור על הבית היהודי. הכל היה נהרס. אנחנו רואים היום מה מתרחש בצבא ואני לא רוצה להרחיב את הדיבור מטעמי צניעות"...
מתוך ראיון שנעשה עם הרב שלמה לורנץ ז"ל בדיוק לפני 25 שנים.

עכשיו אנחנו כבר בטוחים, שגם אם זה לא מופיע ב'המודיע' ב'יתד נאמן' וב'המבשר', כל חברי הכנסת החרדים התנגדו להעלאת נושא גיוס בנות לדיון ציבורי, ולא משנה לאיזו מטרה. בתוך חודש גם יהיה מי שיניח על שולחן הכנסת הצעת חוק מאזנת לשחרור כל הנשים, מהכנת קפה ותה למפקדים לצה"ל, והפיכת שרות הבנות להתנדבותי.

פעם דיברו על זה גם בהקשר לבנים, אבל קודם ננסה לבנות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד