י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חמש טעויות נפוצות בהכנת תמ"ל שכדאי להימנע מהן

המערכת החיסונית של התינוק שלך עוד מתפתחת, ובתקופה זו של התפתחותו יש לשים לב ביתר תשומת לב להרגלי ההיגיינה סביבו, על אחת כמה וכמה בכל הקשור למזון שלו

חמש טעויות נפוצות בהכנת תמ"ל שכדאי להימנע מהן
תינוק צילום: pexels

המערכת החיסונית של התינוק שלך עוד מתפתחת, ובתקופה זו של התפתחותו יש לשים לב ביתר תשומת לב להרגלי ההיגיינה סביבו, על אחת כמה וכמה בכל הקשור למזון שלו. לכן בבואך להכין בקבוק תמ״ל (תרכובת מזון לתינוקות) יש כמה דברים שעליך לקחת בחשבון, ולהימנע מלהקל בהם ראש או לעגל פינות. הקפדה על היגיינה רלוונטית לכל הקשור בסביבה ובאחסון של התמ״ל, וכן בשמירה על ניקיון הבקבוקים, ובהקפדה כללית על היגיינה בכל שלב בתהליך. אספנו כמה טעויות נפוצות כדי לעזור לך להבין ממה להימנע, וללמוד כיצד להזין את התינוק שלך בדרך הנכונה, הבטוחה והבריאה ביותר.

איך נכון לאחסן את התמ״ל?

לכל תמ״ל יש את הוראות היצרן המתאימות לו, אך באופן כללי וגורף רצוי לאחסן את קופסת התמ״ל (הקופסה שבשימוש כרגע וגם אלה שעוד אינן בשימוש) במקום קריר ויבש. אין לשים את קופסת התמ״ל במקרר, אך רצוי לשים את הקופסה באזור מרוחק ממקור חום, כמו התנור או החלון. מומלץ לבחור פינה במטבח שבה התמ״ל אינו חשוף לשמש ישירה, תוכלו למשל לאחסנו בארון במטבח אשר נמצא באזור קריר כמו המזווה.

היגיינה אישית בעת הכנת התמ״ל

הדבר הראשון שאנו עושים לפני שאנו ניגשים לכל מלאכת בישול, עוד לפני שנגענו במצרכים, זה קודם כל לשטוף ידיים. בדיוק כפי שלא יעלה על דעתנו להתחיל לבשל עם ידיים שאינן נקיות, כך צריך להתייחס גם אל הכנת בקבוק התמ״ל. אבקת התמ״ל היא רכיב תזונתי לכל דבר, ויש לנהוג בה באותם כללי היגיינה שרלוונטיים לכל מזון אחר שאנו מכינים. לכן לפני הכנת הבקבוק, יש לשטוף היטב את הידיים במשך 20 שניות לפחות. יש לזכור שהכנת הבקבוק אף כוללת הכנסה של היד אל תוך הקופסה כדי להוציא החוצה את האבקה, וכמובן שעדיף להכניס יד נקייה פנימה, ולא לזהם את כל האבקה שבקופסה. לכן בעת שטיפת הידיים יש לשים לב ולסבן את כל היד, כולל את כף היד.

בנוסף, את הכפית שאיתה משתמשים להוצאת האבקה מהקופסה, רצוי שלא להחזיר לתוך הקופסה בתום השימוש ולהימנע מלאחסנה בפנים. על אף שרחצנו את הידיים לפני שהשתמשנו בה, עדיין הידיים שלנו והכפית עצמה אינן סטריליות, ויש להרחיק אותה ושאר עצמים זרים מן האבקה עד כמה שניתן. את הכפית יש לשטוף היטב עם נוזל כלים בתום כל שימוש, ולאחסן באזור נקי. המקום המתאים ביותר יהיה על מתלה הבקבוקים, כך שתתייבש באוויר ולא תבוא במגע עם משטחים לא נקיים או רטובים.     

כמו כן, בעת ערבוב תמיסת התמ״ל בתוך הבקבוק, מומלץ להימנע מלאטום את הפטמה עם האצבעות, אלא לכסות אותה עם פקק.

באילו מים מומלץ, נכון ובטוח להשתמש ומהי המשמעות של ״עיקור מים״?

המינוח ״עיקור המים״ משמעו מים שעברו הרתחה של שתי דקות לפחות. לכן הדבר הבטוח והנכון ביותר לעשות הוא להרתיח את המים על האש, לתת להם להישאר במצב רתיחה כ-2 דקות ורק אז להשתמש בהם. יש לזכור שמים מקומקום חשמלי אומנם מגיעים למצב רתיחה, אך אינם עוברים הרתחה ארוכה מספיק בשביל להיות בטוחים עבור תינוק. כך גם עם מים חמימים ואף רותחים ממתקן שתיה ביתי. בנוסף יש להימנע משמירת המים המורתחים על האש בשביל המנה הבאה. יש להרתיח את המים בשנית. מים שעומדים חשופים אינם מתאימים עוד להאכלת התינוק. מה שניתן לעשות במקום הוא להכין עם המים המורתחים מנה נוספת, ולשמור אותה בתוך הבקבוק במקרר. ניתן לשמור את המנה הנוספת עד שמונה שעות במקרר מרגע הכנתה.

כיצד נכון לשמור את הבקבוקים כשאינם בשימוש?

בתום השימוש בבקבוק יש לפרק אותו לכלל חלקיו לטובת השטיפה שלו. זה חשוב מאוד, כיוון שאבקת התמ״ל נדבקת לכל צדדיו ואף נלכדת ברווחים שבין החלקים השונים. אם הבקבוק אינו מפורק לכל החלקים, ושאריות מזון נלכדות ביניהם, הן עלולות להוות קרקע פורייה לשגשוג חיידקים ולהצטברות עובש. החלק החשוב ביותר בבקבוק שיש לפרקו, ועליו נוטים לדלג או לשכוח, הוא הפטמה והפקק המוברג. יש להפריד את הפטמה מהפקק, ולנקות היטב את שני החלקים, כל אחד לחוד.
בתום שטיפת הבקבוק יש להימנע מלהניח את חלקי הבקבוק לייבוש על מגבת. המגבת הופכת רטובה מהבקבוקים, ולמעשה מאטה את זמן הייבוש שלהם. המגבת עצמה הופכת אף היא לכר פורה להתרבות חיידקים ועובש. מומלץ לתת לבקבוק ולחלקיו השונים להתייבש באוויר בתלייה על מתקן מיוחד.

שימוש במחמם בקבוקים

אין להשאיר בקבוק במחמם בקבוקים למשך זמן ארוך יותר מרבע שעה. בנוסף יש להימנע בהחלט מלהשאיר את הבקבוקים במחמם הבקבוקים למשך כל הלילה. מחמם הבקבוקים אינו מתאים לאחסון של אביזרי התינוק, בין השאר כיוון שהחימום הארוך של הבקבוקים (או כל אביזר אחר) בחום הנמוך, מייצר תנאים אידאליים להתפתחות והתרבות של חיידקים בתוכם. רצוי להשאיר במהלך הלילה את הבקבוק מפורק על חלקיו על מתקן הייבוש באוויר הפתוח.

לפעמים אנו שוכחים את הכללים או מתעצלים או אומרים לעצמנו ״לא נורא, רק הפעם״. ישנם גם הרבה הורים אחרים שיגידו לך שהם אינם פועלים באופן הזה או עושים דברים כך או אחרת, והנה אצלם הכל ״עבר בשלום״. גם הרגלים קפדניים יותר שאימצנו עם בואו של התינוק הראשון הביתה, אנו נוטים להקפיד עליהם קצת פחות ולעיתים אף לדלג עליהם עם הילדים שבאים אחריו. כדאי להימנע ממצבים שבהם אנו פחות מקפידים, כיוון שקיבתו של תינוק אחד אינה זהה לזו של תינוק אחר. בנוסף כדאי לזכור שאלו הן הנחיות משרד הבריאות וחשוב לפעול בהתאם להנחיות אלו.

לתשומת לב, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר עבור התינוק

תוכן שיווקי בשיתוף נוטרילון

 

תחליף חלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד