י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אפליה או מאבק על ג'ובים?

הקרב על ה'קשרי לקוחות': מדוע חרדי נחשב רק כזה ממוצא אשכנזי?

"שמא מדובר ברשעות והעדפה לראות את חזות הציבור החרדי בישראל משויך לקהל האשכנזי בלבד - אולם חובה לדאוג לאחינו בשרינו בני עדות המזרח מתוך ציווי התורה "מבשרך אל תתעלם" • הפעיל החברתי אבשלום אוחיון אברשה, כותב מדם לבו על התחושה הקשה שגורמת לו הדרת נציגים ספרדים בקופות החולים השונות

הקרב על ה'קשרי לקוחות': מדוע חרדי נחשב רק כזה ממוצא אשכנזי?
דנים על האפליה; אברשה, גדסי וחכם צילום: באדיבות המצלם

בימים האחרונים נראה כי נגענו בעוד פצע מדמם בסוגיית אפליית והדרת מזרחיים, זה 72 שנות ציונות. חובה לציין, אין בי שום כעס או טרוניה על אותם מנהלי קשרי לקוחות העושים את עבודתם נאמנה ומשרתים את קהל לקוחותיהם בני הקהילה מתוך רצון לחבר את המגזר החרדי.

הנציגים אכן עסוקים במתן שירות על ידי נציג מוכר מתוך מטרה להוריד את סף החשדנות והניכור של הציבור החרדי כלפי מערכת הבריאות הממלכתית והחילונית המבקשת להעניק שירותי רפואה ורואים בשנים האחרונות את הפוטנציאל הגדול והמבורך במשפחה החרדית, מתוך ראייה כלכלית במטרה לנייד כמה שיותר מבוטחים דרך מנהלי קשרי לקוחות בקהילה, אל תוך הקופה אותה הם מנהלים.

אותם מנכ"לי קופות החולים, בבואם לאתר את הנציג החרדי, פונים אפוא באופן טבעי לאתר חרדי בהתאם לנרטיב הרווח כאילו "חרדי" הינו יהודי ממוצא אשכנזי דווקא, כנציג אשר יצליח לייבא כמה שיותר אזרחים שומרי תורה ומצוות לתוך זרועותיה המחבקות של קופת החולים.

אם בזה הייתה מסתיימת אותה תקלה, דיינו. אם כל הוויכוח והזעם הינו על הקביעה התדמיתית של היהודי החרדי ניחא. אולם אל לנו לשכוח כי כל מנהל קשרי לקוחות בסולם ההיררכיה הניהולית, טומן בחובו סמכות וכוח דרכם הינו אמור לייצג ולשרת את בני הקהילה, בשמם הוא מונה לחבר ועד / מנהל קשרי לקוחות.

אולם למרות הצבע השחור השולט, אשר לאזרח הישראלי המביט מן הצד נראה כאילו המגזר החרדי עשוי כמקשה אחת, חובה על כל מנהלי קופות החולים להבין כי יש גוונים לשחור, ולהכיר מעט יותר את אורח החיים החרדי, מתוך הבנה פשוטה כי אם פנינו להפרדה מוחלטת במוסדות החינוך.

כותב השורות: אבשלום אוחיון אברשה

אם כל עדה מתפללת בבית הכנסת נפרד על פי מסורת אבותיה, אם אין אנו מתחתנים עדה עם רעותה, איך תיתכן מציאות ובה מנהל קשרי לקוחות המשויך למפלגה מסוימת או ציבור מסוים יצליח להגיע ולשרת אזרח המשתייך לקבוצה אחרת.

כאמור, אין בי שום טענה כלפי נציגי הקהילות בקופות השונות אשר על פי העדויות מעניקים שירות הוגן ושווה לכל אלפי הפונים אליהם בדרכים שונות. אולם שאלתי וטענתי הנשארת כשאלה בחלל העולם - האם נציגים אלו מצליחים לנגוע בכל הרבדים של הציבור החרדי?

אותם יחידי סגולה שהצליחו להתגבר על בדלנות הציבור החרדי "וזכו" להגיע ולבקש את עזרתם של מנהלי קשרי לקוחות, יתכן וקיבלו את השירות המתבקש בצורה מיטבית ומקצועית, אך כמה עדיין לא מכירים וחשופים לאופציה זו?

נכון, האפליה חיה ונושמת זה שנים ארוכות. כבר בקום המדינה נימק ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון ואמר "דרושים לנו בני אדם שנולדו כפועלים. יש לשים לב יותר אל האלמנט המקומי מעדות המזרח, אל התימנים והספרדים, אשר רמת חייהם ודרישותיהם הן נמוכות משל פועל אירופי ובהצלחה יוכלו להתחרות בערבי". אבל גם במינימום דרישות, בעניינים של פיקוח נפש, יש לעמוד על המשמר ולוודא שגם אותם "פועלים" כלשונו עפ"ל, יקבלו שירות לפחות כמו אחיהם.

באם עסקינן בכיבודים ומשרות אזי אין מקום לזעקה זו, אך בנידון דנן אנו עסוקים בסוגיות של חיים ומוות, בסיוע למתן שירותי רפואה מצילי חיים אשר בכל מקרה מוגבלים ומחולקים בכמות מצומצמת ומי אשר נפלה בחלקו ההיכרות עם נציגי הקהילה יתכן ויזכה בעוד כמה שנות חיים על פני מקבילו במגזר השני אשר לא הכיר והסתייע על ידי נציגי הקהילה.

קופות החולים, בבואם להקצות משאבים גדולים עבור מערכת נציגי הקהילות, מבצעים חישובים כלכליים ומאגמים לתוכם את מכלול הציבור החרדי ללא חלוקה לעדות, מגזרים ותתי-קהילות, בהעמדת כלים ותקציבים גדולים ביחס (כך אני מקווה) לחלקו של הציבור החרדי באוכלוסייה, אך ממש לא מנסים לרדת ולהבחין בין הגונים השונים של המגזר החרדי בישראל.

נכון, יש בקופות החולים מיעוט נעלם של נציגים מזרחים בפריפריה, שם הם הבינו שיש צורך במנהל קשרי קהילה מזרחי? או שפשוט לא מצאו מישהו "משלהם"? אבל אנחנו יודעים ש"סנונית אחת אינה מבשרת את האביב", ולכן על מנת שהמשאבים הציבוריים יתחלקו בשווה, יש צורך לצעוק בדרך אל השוויון.

ייתכן והעניין נובע מתוך עצלות, שמא מתוך רשעות והעדפה לראות את חזות הציבור החרדי בישראל משוייך לקהל האשכנזי בלבד, אולם עלינו חובה לדאוג לאחינו בשרינו בני עדות המזרח מתוך ציווי התורה "מבשרך אל תתעלם" בסוגיות חמורות אלו של פיקוח נפש לבל נגיע חס ושלום למצב בו "דוחין נפש מפני נפש", רק בשל חוסר תשומת לב מספיקה.

נמשיך לעמוד ולזעוק את זעקתם של מאות אלפי מבוטחי קופות החולים, אשר אין להם קול ולא זכו כי ישמע קולם, בחלקם אינם מבקשים להשמיע וחלקם הגדול אינו יודע כי נגזלות זכויותיו ובשל כך אינו זועק.

אבשלום אברשה אוחיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 76 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד