י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הפכו את ה'רובע היהודי' למוסלמי!

איך קרה שדו"ח הוועדה לתחבורת המהדרין הוחלף בדו"ח הקפאת הבניה ביו"ש? • האמנם "נקמת ילד קטן לא ברא השטן"? • ואיך הוחלפה ה'ריבונות' בירושלים ב'שלט' רחוק? • טורו של יצחק נחשוני

מישהו התבלבל? רחוב פלוגות הכותל, אחרי (צילום: פלאש90)
מישהו התבלבל? רחוב פלוגות הכותל, אחרי (צילום: פלאש90)



'הרובע היהודי' בירושלים הצטרף למסתערבים

הסיפור הקפקאי שמופיע היום בעמוד 8 ב 'מעריב' נראה כלקוח ממדינה מדומיינת וכמותו לא זכור גם לנו, נוברי ומכרסמי העיתונים, שאירע אי פעם.

רוני מלול מספר, כי תושבי הרובע היהודי בירושלים, התעוררו בבוקר וגילו שהעירייה חידשה את שלטי הרחובות ברובע, המסותתים מאבני קרמיקה ומעוטרים. בהחלט יפה מצדה.

אלא שהשמות העבריים שהיו עליהם שונו ל...מוסלמים. כך הפך רחוב 'פלוגת הכותל' ל...מעלות אל-טאבונה, רחוב 'בית הבד' לרחוב...המופתי, 'שער הפרחים' ל...דרוויש, ו'מעלות המדרשה' ל...תאקיה.

מהן הקללות האלה? - אין לנו מושג.

השאלה "מי נתן את ההוראה"? המנסרת בכל פעם ש'פאשלה' עם השלכות בעלות משמעות רחבה כמו זו, מתרחשת אצלנו, נותרה גם הפעם, בינתיים, ללא תשובה.

"אם היוודע דבר השינוי" - נכתב ב'מעריב' - "החלו בעירייה לנסות ולהבין מי קיבל את ההחלטה השנויה במחלוקת ומדוע? תחילה היו שטענו שמדובר בהחלטה של ראש העירייה הקודם אורי לופוליאנסקי, שהיה יושב ראש ועדת השמות, בעידוד יועצו למזרח ירושלים, ובהמשך באישור של חברי המועצה שאולי 'הולכו שולל על ידי אנשים חכמים מהשמאל'. ואולם חברי המועצה מהקדנציה הקודמת כלל לא זוכרים החלטה כזו, ואף מציינים שאין זה הגיוני שדווקא ראש העירייה החרדי, לופוליאנסקי, היה מאשר שינוי שכזה... מנגד היו שטענו כי מדובר בפועל שהתבלבל בשלטים. אולם גם טענה זו חשודה מאחר ואיש בעירייה אינו יכול להסביר מהיכן הגיעו השלטים עם השמות החדשים ולאן יועדו, אם לא לרובע".

פעיל הימין, אריה קניג, שגילה את החלפת שמות הרחובות זועם: "לכל שינוי כזה משם עברי לערבי יש משמעות סימלית, הסטורית, ובעיקר ריבונית. אדם שמסתובב בעיר העתיקה, ברוב המקומות לא רואה סממנים יהודיים, בטח לא ברובע המוסלמי. אז לפחות שברובע היהודי שתישאר הריבונות שלנו".

אותנו המקרה הזה באמת לא מצחיק. אם ניתן לשנות את כל מהותו של ה'רובע היהודי' ולהופכו באיוושת 'קוץ-קוץ' אחת למוסלמי, למה שלא יצליחו להסב את שמה של העיר העתיקה כולה ל...'אל קודס' באותה צורה הזויה?

אתם עוד תראו שיהיה מי שיספר לנו ששינוי שמות הרחובות והלבשתם בשמות ערבים היה חלק מ'מבצע הירואי' של גורמי הביטחון הישראלים הידועים בתכסיסיהם הנועזים, להפוך את הרובע היהודי כולו על תושביו ל...'מסתערב'.


איפה האלימות? צילום: פלאש90צילום: איפה האלימות? צילום: פלאש90
איפה האלימות? צילום: פלאש90


במהלכי האוטובוסים כמו המהלכים המדיניים

היום אנחנו חייבים לכם התנצלות. לפחות על פי הכותרות ב'יתד נאמן' ו'בהמודיע' לא היה מקום להתפרצות שלנו אתמול נגד ה'וועדה המקצועית' וה'אובייקטיבית' שקבעה שקווי ה'מהדרין' אינם חוקיים, ובכל מקרה היא היתה מוגזמת מדי.

זה היה בכלל דו"ח של מנצחים.

בעוד שהכותרת ב'המבשר' נשארה צמודה לתגובה ה'פזיזה' שאנחנו ביטאנו כאן מיד לאחר הגשת מסקנות הועדה לבג"צ ונכתב בה: "משרד התחבורה לבג"צ - קווי 'המהדרין' הם הסדר לא חוקי וכל אדם רשאי לשבת היכן שהוא חפץ" - התחלפו, כפי הנראה, לכתבים ב'המודיע' וב'יתד נאמן' הדו"חות, ובשני העיתונים כאילו ציטטו את הכותרת מ...דו"ח הקפאת הבניה ביהודה ושומרון.

זוכרים את 'שיטת הסאלמי' שבה טפטפה התקשורת ימים ארוכים את הוראת אובמה להקפיא לחלוטין את הבניה בשטחים? נתניהו יצא אז, בסופו של דבר, כ'מנצח' ולא כנכנע וכמי שהצליח ל'רכך' את הקרח ולכוון את ה'טיימר' להפשרת ההקפאה בעוד תשעה חודשים או מקסימום שנה.

בדיוק אל אותה נוסחה, הבאה למנוע מחשבת פסול של 'לוזרים' חלילה, נצמדו דווקא שני היומונים החרדים, שלאורך תקופה ארוכה הובילו את המערכה להנהגת הפרדה מוחלטת בקווי התחבורה הציבורית המקשרת בין הריכוזים החרדים.

בכותרת ה'חיובית' ב'יתד נאמן' נאמר: "חברי הוועדה לענייני קווי המהדרין ממליצים בדו"ח שהוגש לבג"צ: 'קווי המהדרין ימשיכו לפעול אולם במשך שנה לא יופעלו קווים חדשים'"...

'המודיע' בכותרת באותו סגנון: "קווי המהדרין הפועלים כיום ימשיכו לפעול אולם במשך שנה לא יופעלו קווים חדשים"...

על פי הכותרות הללו ניתן להתרשם ששום דבר לא קרה. בדיוק כמו בבניה ביו"ש יוקפא המצב גם בתחבורה למהדרין כפי שהוא, ורק פתיחת קווים חדשים לא תעשה למשך שנה.

בהתחשב בעובדה שהבג"צ הודיע אתמול שייתן החלטתו בעתירה שהוגשה בעניין זה רק בעוד שלושה חודשים, הרי שגם בעניין 'קווי המהדרין' תסתכם ההקפאה 'רק' לתקופה של 9 חודשים, בדיוק כמו בהקפאה שעליה הסכים נתניהו ביו"ש.

באמת לא נורא.

הבניה ב'חריש' או אפילו ברמת בית שמש ג' הרי לא עומדת להסתיים בעוד 9 חודשים, כך שאין מקום למהר ולפתוח קווי 'מהדרין' אליהם, וכלום לא קרה.

רק שאנחנו, קשי הבנת הנקרא והנקרה במקרה הזה, מתקשים להבין: אם נכתב בדו"ח הוועדה במפורש שקווי התחבורה למהדרין אינם חוקיים, כיצד ניתן להמשיך במצב הלא חוקי אפילו יום אחד? איך על פי המסקנות ניתן יהיה להוסיף על המעשים הבלתי חוקיים עוד כהנה וכהנה בעוד שנה? האם חברי הועדה יודעים משהו שאנחנו לא יודעים שבעוד שנה, למשל, תפסיק ישראל להיות מדינת 'חוק' או שהיא כבר הפסיקה?

הלכנו לאותיות הקטנות שבידיעה וגילינו בהן את התשובה והיא ללא ספק מדהימה.

'יתד נאמן': "בתקופה זו יבדקו משרד התחבורה וחברות התחבורה שאכן לא שוררת 'אלימות', כביכול, בקווי המהדרין כפי שהוצגה על ידם".

שוב טעינו.

מסתבר שהוועדה המדוברת בכלל לא דנה בחוקיות ההפרדה בין גברים ונשים בקווי התחבורה למהדרין, אלא ב'הפרדה' בין הניצים המפעילים אלימות קשה וברוטלית בקווי התחבורה של החרדים בישראל.

לעומת המורים בבתי הספר שעד עתה לא קיבלו שום סמכויות לעצור את תופעת הסכינאות והאלימות האחרת בכיתות, בחצרות בתי הספר ולא פחות באוטובוסים להסעת תלמידים, לעומת השוטרים שאפילו להם אין מנדט מוחלט למגר את תופעת האלימות הקשה שפושה ברחובות, בשפת הים ובמקומות הבילוי, לראשונה בישראל, תינתן סמכות כזו לאנשי משרד התחבורה ולנהגי האוטובוסים. תמורת הצמדת משכורתם למשכורתו של נהג האוטובוס בחברת החשמל הם יוכלו לעצור את אלימות החרדים הקיימת בדמיונם של כותבי הדו"ח, בקווי המהדרין...

לקרוא ולא להאמין.

אם אחרי הצגת הדברים כפי שהצגנו אותם, אתם עדין זקוקים לדברי פרשנות, הנה מה שכותב היום ב. גלבוע ב'המודיע' תחת הכותרת: "מי הוא אלים?"

"מאז ימי הקוזק הנגזל, לא קמה שערוריית הסתה שקרית כמו בלון ה'אלימות' כביכול העולה ופורח מהדו"ח של הוועדה שהקים משרד התחבורה...לשקר הזה אין רגלים אז הוא נע על גלגלים...האם לענות כסיל כאיוולתו? ובכן, לא נשיב ל'אוהבי ישראל' המבקשים להצמיד לנוסעי קווי מהדרין תוויות של אלימים, בבירור מקיף של האלימות הפושה בחברה שאינה חרדית...רק נספר סיפור: נסענו לפני זמן לא רב, עם עוד כחמישה מניינים, באוטובוס בקו מהדרין. על ראשו של הנהג נצנצה קרחת, ששום סוג של כיפה לא כיסה אותה. תוך כדי נסיעה רגועה ונינוחה, קשר שיחה וסיפר לכל מי שהיה מוכן לשמוע, כי יש 'סכסוך עבודה' עדין בקרב הנהגים בחברת התחבורה הענקית שבה הוא עובד.

המדובר הוא במאבק של חלק מהנהגים, להיות משובצים בקווי המהדרין, ולא בקווים העירוניים והבין עירוניים האחרים. הנהגים טענו כי בקווים האחרים הם נחשפים לאלימות ולקולניות של נוסעים, בעיקר צעירים, הפוגעים ומשחיתים ריפוד ומשאירים המון לכלוך...הנהגים שרוצים דווקא להסיע את החרדים, כנראה לא שמעו במהלך מאות הנסיעות שלהם עד כה בקווי המהדרין, על האלימות הנוראה המאיימת עליהם באוטובוסים החרדים".

ואנחנו אומרים לכם שיש אלימות בקווי המהדרין. היא לא משתקפת מתוך הדו"ח הדוחה והמגמתי של 'ועדת הבדיקה' שהוגש לבג"צ, אלא היא הדו"ח עצמו.

בגלגלי קו האלימות הזה, הבא להכפיש, בפעם המי יודע כמה, את הציבור החרדי כולו, חייבים לתקוע מקלות. צריך להקפיא אותו לצמיתות ולא רק לשנה.

מעולם לא היה רב. אליאור חן צילום: מעולם לא היה רב. אליאור חן
מעולם לא היה רב. אליאור חן


ה'קרנבל הברזיליאני' נשאר ב'ריו'

ועוד טעות אחת שאנחנו רוצים להתנצל עליה היום. הפעם כלפי התקשורת הכללית.

אתמול, מהרגע ששמענו שבין נוסעי טיסת אל-על 010 מברזיל לישראל, נמצא בן הבליעל אליאור חן שהוסגר לישראל, עטינו שכפ"ץ, מלאנו שקי חול, שמנו ראשנו בין כפות ידינו והמתנו לשאון ה'נחיתה', לא של המטוס על המסלול, אלא של התקשורת עלינו.

זה לא קרה.

ה'קרנבל הברזילאני' שצפוי היה להתפרץ מול הציבור החרדי, שנראה בחלקו כמו חלאת האדם הזה, נשאר ב'ריו'.

'ידיעות' לא הזכיר ולו פעם אחת את השתייכותו ה'דתית' , ובעיקר לא הצמיד לו את התואר 'רב', כפי שעשו זאת בעת שהפרשה התגלתה, אז נחשפנו כולנו למעשיו הנוראיים. בידיעה שנשאה את הכתבה המתפרסת על פני שני עמודי עיתון מופיע התואר 'רב' פעם אחת בלבד וגם זה במרכאות כפולות.

'מעריב' הצליח פחות להתאפק. הוא מכנה את הנבל "הרב המתעלל" על משקל "האמא המרעיבה", בלא לעשות אבחנה שה'אמא' תשאר אמא גם כשיתברר מעל לכל ספק שמעולם לא הרעיבה, אבל החלאה הזו לא היה מעולם 'רב' , גם לא לפני שהתעלל.

ובכל אופן יש מקום לשבח גם את העיתון הזה, כמו את התקשורת כולה, על שלעת עתה, אינה משתמשת בגחלים שבאמצעותם התעלל אליאור חן, לכאורה, בילדים, כדי ללחוש נגד הציבור החרדי כולו ובפחם שהותירו אותם גחלים כדי להכתים בהם את הציבור כולו.

את השינוי הזה לטובה יש לזקוף לא רק לזכותה של התקשורת אלא גם לזכותנו, שהשכלנו שלא לשחק לידיהם ולעומת מקרים רבים אחרים הפעם איש בציבור החרדי לא ניסה להגן עליו.

"נקמת ילד קטן לא ברא השטן" – אמר המשורר הכופר, ואנו שיודעים שהשטן לא ברא שום דבר בעולמנו, מאמינים שבורא עולם הוא שינקום בשטן הזה וגם ימשיך לגעור בו לבל ישטיננו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד