י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פיצוץ בקואליציה > מה יעשו החרדים?

'ימינה' הגישה את חוק פסקת ההתגברות: 'כחול לבן' נגד 'הליכוד'

האם זה מה שיקבור סופית את ממשלת האחדות מהר מהצפוי? הקואליציה מיטלטלת הערב סביב הדרמה שהניח בג"ץ כשהחליט לבטל את חוק ההסדרה אותו חוקקה הממשלה הקודמת, ב'כחול לבן' מבטיחים לממש את ההכרעה, ומנגד בימין רותחים מזעם וקוראים לחוקק פסקת התגברות

'ימינה' הגישה את חוק פסקת ההתגברות: 'כחול לבן' נגד 'הליכוד'
בנימין נתניהו / בני גנץ צילום: הדס פרוש/יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה לביטול חוק ההסדרה על ידי שופטי בג"צ, בסיעות הימין קוראים לחוקק את פסקת ההתגברות ומאתגרים את הסיעות החרדיות, במפלגות השמאל מברכים, כשב'כחול לבן' מתנגדים לעמדת 'הליכוד' ומודיעים כי יכבדו את בג"צ, חרף מבול התגובות מנציגי 'הליכוד' ומין לה - לחוקק את פסקת ההתגברות.

הראשון להגיב היה חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שיזם את החוק, שכרך את פסילת החוק למצבו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר, "אדוני ראש הממשלה, החבל שנמתח היום סביב צוואר ההתיישבות הוא אותו החבל שייכרך על צווארך. אל תצפה למשפט צדק. שופטיך לא יפגעו ביוקרתו של מנדלבליט בדיוק כפי שלא עשו זאת בחוק הזה. אתה זה שמאפשר את זה כבר שנים רבות ואין לך להלין אלא על עצמך".

סמוטריץ׳ הודיע כי הוא יאתגר את הסיעות החרדיות ונציגי 'הליכוד', כשהוא מתכוון להביא לכנסת, "באופן מידי את פסקת ההתגברות". שהוא אומר הערב כי "המבחן של נתניהו, הליכוד והחרדים, לא יהיה בהודעות גינוי חסרות כיסוי לבג"ץ על פסילת חוק ההסדרה אלא בהעברת פסקת ההתגברות בכנסת באופן מידי. יש לכך רוב גדול בכנסת וגנץ עם 12 מנדטים בסקרים יבלע כל צפרדע כדי לא להגיע לבחירות. קדימה".

דקות לאחר מכן הודיעה סיעת 'ימינה': "הגשנו את פיסקת ההתגברות לחקיקה. מי שיתמוך הוא ימין. מי שיתנגד הוא שמאל. נגמרו התירוצים. יש רוב מובהק בכנסת בעד פיסקת ההתגברות. אנחנו מצפים לראות את החלטתה של מפלגת הליכוד. בלי סיפורים. בעד או נגד".

תגובות חריפות נשמעו גם מחברי 'הליכוד', יו"ר הכנסת יריב לוין הגיב ואמר, "בית המשפט העליון רמס היום שוב, כמנהגו הפסול, את הדמוקרטיה הישראלית ואת זכויות האדם הבסיסיות של רבים מאזרחי ישראל".

לדבריו, הפסיקה שניתנה, על פניה בחוסר סמכות, קורעת קרע נוסף בחברה הישראלית ותפגע עוד יותר באמון הציבור בבית המשפט העליון ובשופטיו. בית המשפט העליון צועד בצעדי ענק אל עבר משבר חוקתי שלא היה כמותו בישראל. הכנסת לא תחריש עוד נוכח הפגיעה המתמשכת בסמכויותיה ובמעמדה", כך יו"ר הכנסת.

שר הבריאות יולי אדלשטיין, שנכווה בעצמו מבג"ץ שגרם לו לעזוב את תפקידו הרם כיו"ר הכנסת, תקף באופן חריף את מערכת המשפט ואמר כי "בג"ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית. חייבים לשים לכך סוף". לדבריו, "הדרך לכך היא באמצעות פסקת ההתגברות. אם בג"ץ לא מכיר במגבלותיו על הכנסת לשרטט את המגבלות".

תגובות דומות נשמעו משאר בכירי 'הליכוד', כמו השר אופיר אקוניס שהבהיר כי "הרשות השופטת מבזה את הרשות המחוקקת, הכנסת הנוכחית חייבת להשלים את חקיקת פסקת ההתגברות". כך גם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר שאמר כי "אין מנוס מפסקת התגברות שתאזן את המצב ההזוי הזה בו הרשות השופטת מבטלת חוקים שנחקקו ע"י הרשות המחוקקת במחי יד".

בתגובה רשמית של 'הליכוד' נמסר כי "מצער שבג"צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש". השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר כי "המצב של בית משפט לעומתי הוא מצב בעייתי, מטריד ומציק".

מנגד, ב'כחול לבן' בירכו על החלטת בג"צ ומסרו הערב בניגוד לדעת שותפתם 'הליכוד', כי "חוק ההסדרה במתכונתו מנוגד למצב החוקתי בישראל והבעייתיות המשפטית בעניינו היתה ידועה עוד במועד אישורו בכנסת. אנו מכבדים את הכרעת בג"ץ ונדאג שהיא תמומש".

שר המשפטים מטעם כחול לבן אבי ניסנקורן הגיב ואמר כי "הבעייתיות בחוק ההסדרה היתה ידועה לממשלת ישראל כבר מהרגע הראשון ופסילתו היתה צפויה לכל הגורמים במערכת הפוליטית". עם זאת הבהיר כי הממשלה תכבד את פסיקת בג"צ, והוסיף כי "את המעמד החוקי של רבים מהבתים בהתנחלויות ניתן להסדיר, אולם עלינו לעשות זאת בצורה מושכלת ובהסכמה רחבה".

שר התיירות אסף זמיר מ'כחול לבן' הבהיר גם הוא בתגובה לשרשרת התגובות מצד בכירי 'הליכוד': "לא נאפשר חקיקת פסקת התגברות על בג"ץ".

תגובות דומות נשמעו גם מחברי סיעת 'מרצ', יו"ר המפלגה חבר הכנסת ניצן הורוביץ אמר הערב כי "טוב עשה בג"צ שפסל את חוק ההפקעה. החוק הגזעני נועד לנשל פלסטינים מאדמותיהם הפרטיות לטובת בניה בלתי חוקית בהתנחלויות. זה חוק שמתאים לתקופות ולמדינות מהסוג החשוך ביותר. חוק ההפקעה הוא חוק של גזל שנוגד את אמות המוסר הבסיסיות ביותר. כדאי ללמוד לקח מביטול החוק הזה גם הלאה, לתוכנית הסיפוח שתיצור עוול גדול בהרבה".

מי שהפתיעו במיוחד הם חברי סיעת 'דרך ארץ' שר התקשורת יועז הנדל וח"כ צבי האוזר, הנחשבים לסמן הימני הקיצוני יותר מ'הליכוד' בממשלה זו, שהגיבו וכתבו כי צריך לכבד את פסקי בג"ץ. "יש לכבד את החלטות בגצ גם ברגעים קשים כשאינן מתיישבות עם רצוננו. עתיד ההתיישבות לא יקבע באולם בית המשפט אלא על ידי ממשלת ישראל שלפתחה מונחת הזדמנות היסטורית להחיל ריבונות", לשון התגובה.

הח"כ החרדי שהגיב בינתיים, הוא ח"כ ישראל אייכלר מ'יהדות התורה' שתקף: "שוב בג"צ מבטל במחי יד חקיקה שעמלו עליה רבות. חברי הכנסת ביקשו לשמור על זכויות האדם ולא להרוס את חייהם של משפחות שבנו ביתם בתום לב. הפסיקה האכזרית הזו היא עוד הסרת מסיכה מפרצופו הזחוח של השליט העליון".

לדבריו, "שוב אנו רואים כי הזהות של השופט משפיעה על הפסיקה, לנוכח המתנחל הבודד מאלון שבות שישב במשפט ונשאר בדעת יחיד. אין כאן משפט אלא פוליטיקה, שאינה מתחשבת בצרכי הציבור. אין כאן זכויות אדם אלא תפיסת שלטון בכוח מידי העם ונבחריו בקלפי. שלטון השופטים שאיש לא בחר בהם לשלוט בו. זאת הדיקטטורה הנאורה ביותר במזרח התיכון", אייכלר לא הציע לחוקק את פסקת ההתגברות, אך נשמע בעבר כמי שתומך בו.

חוק ההסדרה ממשלת אחדות משבר בקואליציה פסקת התגברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד