י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
שובר שתיקה בקו הפנימי

אייכלר פותח הכל: קורא לקיים פריימריז; והאם הוא בקואליציה

אחרי ששמר על שתיקה ארוכה מאז הקרבות בתוך 'אגודה' לגבי הוועדה לפניות הציבור בסופו הפסיד, הגיעו לידי 'בחדרי' תמלילים תקיפים מח"כ אייכלר, אותם אמר בקו פנימי של חסידות בעלזא. הוא תוקף את חבריו למפלגה, קורא לקיים פריימריז ולא בטוח שהוא חלק מהקואליציה

אייכלר פותח הכל: קורא לקיים פריימריז; והאם הוא בקואליציה
ישראל אייכלר צילום: הדס פרוש, פלאש 90

למרות שמזה כחודש חבר הכנסת ישראל אייכלר, שומר על שתיקה תקשורתית ומסרב להציב את עמדתו בעניין הקרב הפנימי בתוך 'אגודת ישראל', בראיון שהעניק בימים האחרונים בקו פנימי של חסידות בעלזא, בשפת האידיש הוא שוטח את עמדתו ותוקף את שותפיו למפלגה.

בדברים שאמר לצעירי החסידות ותורגמו על ידי 'בחדרי חרדים', הוא פורס במשך למעלה מחצי שעה את דבריו, אותם פתח בעקיצה לשותפיו למפלגה, באומרו: "פוליטיקאים הם אלה שהולכים בשליחות הרבנים, אלה שיודעים שהם רק שליחים ועושים מה שדורשים מהם, יודעים שזה רק שליחות של הרב'ה. אבל, אלה שהם בעלי דעה מעצמם ונהיו עם שרים ועוזרים ושכחו", כשהוא מכוון את דבריו לעבר חבריו לסיעה, "רוב הנציגים ביהדות התורה הם עושים שליחות ולא בעלי דעה או אג'נדה".

בהתייחסו לוויכוח עם חסידות ויז'ניץ, באשר לוועדה לפניות ציבור, בה זכה נציגם ח"כ יעקב טסלר, אמר חבר הכנסת אייכלר כי "הציבור יודע שכל המהלך של הוויכוח, זה לא היה שליחות של גדולי ישראל, אני אומר את זה במלוא האחריות שזה היה ויכוח פוליטי שמתנהל כבר 50 שנה". כשהוא מתייחס לפריימריז שנעשו לפני כחמישים שנה בשנת תשל"ג ועד היום סדרי הרשימה קבועים לפי מה שנקבע אז.

אייכלר הציג את גרסתו במהלך דבריו בשפת האידיש ואמר לחסידים כי הוא התבסס על דברים שהתרחשו קודם חתימתו על הסכם המקומות שנחתם בנתניה, "לפני שחתמתי על ההסכם הקואליציוני, האדמו"ר (מבעלזא א.ק.) אמר לי שאקח את הועדה לפניות ציבור, ועל דעת זה דיברתי שזה יכנס לתוך ההסכם כדי לעזור ליהודים". כשלטענתו הועדה נכנסה להסכם הקואליציוני רק בעקבות התעקשותו מול ראש הממשלה ואנשי השר יעקב ליצמן.

עוד טען אייכלר בדבריו כי בהסכם שנכתב כי יש 'לשאוף לתפקיד בכיר לנציג בעלזא' הכוונה היא לתפקיד הועדה לפניות ציבור, והסיבה שזה לא נכתב שחור על גבי לבן הוא משום שלא היה בטוח כי הוועדה תישאר בידי יהדות התורה, "כשכתבו 'בכיר' התכוונו לתפקיד הזה, והמשמעות שאקבל תפקיד לפחות כמו מה שהיה לי בקדנציה הקודמת". הוא טוען עוד כי היה זה שחידש את התפקיד לאחר כמה שנים שלא מימשו אותו.

חבר הכנסת אייכלר תקף עוד את התנהלות ראשי המפלגות, כשהוא טוען כי "בשונה ממפלגות אחרות כששולחים אנשי מקצוע לנהל את המשא ומתן - ביהדות התורה יושבים ארבעת הראשונים ברשימה והם דואגים לעצמם שיהיה להם תפקידים שיכולו לעשות את תפקידם בנאמנה, ואני לא מזלזל ואני רואה בחשיבות כל תפקיד, אבל הח"כים הנותרים מסתפקים רק בכמה גרגירים לריב על זה. וזה מה שיוצר מריבות בין ויז'ניץ לבעלזא".

בשלב מסוים בדברים החריפים של חבר הכנסת אייכלר, הוא מתייחס לחלוקת המקומות ב'אגודת ישראל' כשלטענתו, ״בתשל"ג היתה בפעם האחרונה בחירות פנימיות באגודת ישראל, וזה קבע לחמישים שנה מי יהיה באיזה מקום. זה גם מה שהביא למאוכזבים וממילא להקמת ש"ס והקמת 'דגל התורה' וכל הבעיות", זו התוצאה כ"שעומדים 50 שנה על מקום אחד".

הנציג הבעלזאי שיחזר כי בזמן הפריימריז לפני חמישים שנה היו, "לזכרוני רק כ-5,000 איש שנרשמו לפריימריז וקבעו. אז היה את גור, ואז את מנחם פרוש והיתה מלחמה עם הליטאים והיתה סיעה מאוחדת, הונגרית, רומנית, שזכתה במקום השלישי", לטענתו, "רוב מתפקדי הסיעה המאוחדת היו חסידי בעלזא, בטוח בירושלים". עוד שיחזר, "היו אז מריבות וזה הסיבה שמסרבים לעשות בחירות פנימיות כדי למנוע ביזיונות בעיקר בציבור הליטאי".

ח"כ אייכלר קורא באותה שיחה בקו הפנימי, לקיום פריימריז או חותר לשינוי סדרי הרשימה ללא בחירות. כשהוא מסביר כי "הבעיה היא שהסדר נשמר עד היום ואי אפשר לשנות אותו, אז כפו עליו לקבוע לשמר את הסדר". בדבריו תקף את דברי מזכ"ל 'אגודת ישראל' חנוך זייברט במכתב שנחשף ב'בחדרי חרדים', שכתב במענה לבית הדין כי "נתנו מקום לבעלזא לפנים משורת הדין".

אייכלר הוסיף וחידד את קריאתו לברר את גדלי הרשימות, שלדבריו: "אין מפלגה אחת שמתמודדת על פי הסכם משנת ‘תרפפו’, אפילו מפלגת העבודה התפרקה". לדבריו "זה יוצר בעיות". ועל כן "צריכים לעשות מפקד ממוחשב לפי הקהילות". הוא תקף את שר השיכון יעקב ליצמן באומרו כי "בזכותי הוועדה לפניות ציבור נכנסה להסכם ואמרו שזה בסדר והעידו שזה בסדר - וכמובן בלי שליצמן היה מקבל את תיק השיכון לא היתה קואליציה, אבל אני לא מבין את זה כי הצביעו לי ולליצמן אותו דבר".

ח"כ אייכלר הסביר בדבריו כי "בלי החתימה של הרב'ה ר אהרן מבעלזא זצ"ל בשנת תש"ט אף חרדי חסידי לא היה משתתף בבחירות כלל בימי הקמת המדינה. בלי חסידי בעלזא שהתפקדו בתשל"ג הסיעה המאוחדת לא היתה מקבלת את ה 12% שהיו לה בתשל"ו".
 
אייכלר הוסיף לטעון כי "בלי הבעלזער רב שליט"א, דגל התורה לא היתה מקבלת שני מנדטים בתשמ"ט והיתה נמחקת. חסידות בעלזא החסידות השניה בגודלה ובוודאי ביהדות התורה. על כך אומרים לנו "לפנים משורת הדין" ונותנים לנו תמיד את המקום האחרון?!.
 
לגבי העתיד אמר אייכלר צריך לברר; "אם אני בקואליציה או באופוזיציה", כשהוא מסיים כי "למעשה אשאל את הרב'ה מה אני אמור לעשות".
ישראל אייכלר הוועדה לפניות הציבור אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד