י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה"

חשיפה: המכתב של הרבי מסלאנים לחברי מועצת גדולי התורה

הסערה סביב איוש תפקיד שר ב'אגודת ישראל': 'בחדרי חרדים' חושף מכתב ששיגר האדמו"ר מסלאנים לחברי מועצת גדולי התורה שהוביל למאבק האחרון • "החכ"ים הם קרוצי חומר והשוחד יעוור עיני חכמים, ובהיותם קשורים לשררה וכבוד, יגרום זה להם לעמוד פחות על משמרתם"

חשיפה: המכתב של הרבי מסלאנים לחברי מועצת גדולי התורה
הרבי מסלאנים צילום: באדיבות המצלם

הסערה שפקדה בימים האחרונים את סיעת 'אגודת ישראל', סביב הבטחת חלק מהאדמו"רים חברי מועצת גדולי התורה, ובראשם האדמו"ר מויז'ניץ שהבטיח לאדמו"ר מסלאנים שלא לקחת תפקיד שר, אינה יורדת מסדר היום בחצרות החסידים.

כזכור, לפני הבחירות האחרונות נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' שהרבי מסלאנים הורה לחסידיו שלא יצביעו למפלגת יהדות התורה, ולא ייטלו חלק בבחירות. בעקבות כך, באותם הימים הגיע הרבי מויז'ניץ לביקור בביתו, ונתן את הבטחתו שהסיעה לא תיטול תפקיד שר. מיד לאחר הביקור חזרה ההוראה בסלאנים כפי שהייתה תמיד.

בסופו של דבר, במהלך חלוקת התיקים בממשלה, הפרה אגודת ישראל את הבטחתה, כשח"כ יעקב ליצמן מונה לשר השיכון.

ה'נייעס' ועיקר השיח בחצרות החסידים בשבוע זה, היו סביב תגובתו ודבריו של האדמו"ר מסלאנים בליל שישי האחרון שפורסמו לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים', ודברי ההבהרה של הרבי מויז'ניץ לאדמו"ר מסלאנים, שכזכור הבטיח שנציגי אגודת ישראל בכנסת לא ייקחו תפקיד שר.

כעת אנו חושפים מכתב ישן משנת תשע"ו, בו הרבי מסלאנים החליט כבר אז להתערב בפוליטיקה הפנים-אגודאית, ולמחות בפני חברי מועצת גדולי התורה על ההיתר הראשוני שניתן לשר ליצמן להיות שר בממשלה, שבאותם הימים כזכור, מונה לראשונה לשר הבריאות.

המכתב של האדמו"ר מסלאנים נשלח בזמנו אל כל חברי מועצת גדולי התורה ועל פי המידע שבידי 'בחדרי חרדים' הוא לא זכה להתייחסות חוזרת מאף אחד מהאדמו"רים אליהם הגיע המכתב.

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. צילום: אלי סגל

במכתב שמתפרסם כאמור לראשונה ב'בחדרי חרדים', כותב הרבי מסלאנים: "מע"כ מרנן ורבנן חברי מועצת גדולה התורה של אגו"י שלמהון יסגי".

"אחר בקשת מחילה מכבוד מעלתם אפרש שיחתי, הנה נער הייתי וגם זקנתי, ומעודי לא התעסקתי בענייני הכלל גם כאשר נתבקשתי לכך, כי לא הגעתי למדה זו לחוות דעה בדברים העומדים ברומו של עולם, ובפרט בעניינים הנגועים בפוליטיקה מתרחק הנני כמטחוי קשת, ואין לי בזה שום שיג ושיח" כותב האדמו"ר. 

"אולם לאחרונה נפל דבר גדול בישראל, כאשר בפניא דמעלי שתא התירה מוצעת גדולה התורה לאגו"י לקבל תיק בממשלה, ולתומי דמיתי שינועו מאמות הספים מהיתר זה. אולם בראותי שכבר עבר חודש ימים מאז, ואין קול ואין קשב, אמרתי אל לבי, כי לא עת לחשות כמאחז"ל במקום שאין אנשים השתדל להיות איש. ואף כי קטנם עבה ממתני, בכ"ז הרי אמרו בגמ' כי הוכח תוכיח הוא אפי' תלמיד לרב, וכשאין פוצה פה ומצפצף - גם שריקת הזבוב תהיה מחאה בעניין הנוגע לכבוד שמים".

"ידועה דעת הגרי"ז מבריסק זצ"ל שהחבירה לממשלה היא איסור חמור, כי חבר הממשלה נושא באחריות מלאה על כל פעולותיה, מעשה ומחדליה, והם דברים הנוגעים בעקרי הדת. ובסיון תשל"ז כאשר הוצע לאגו"י להצטרף לממשלה, הקריא אז כ"ק אדמו"ר הלב שמחה מגור זצ"ל בפני חברי הכנסת את החלטת המועצה, לאסור על אגו"י לקבל תיקי שרים בממשלה".

"והנה את האיסור על לקיחת סגנות שרים, התירו להם חברי הכנסת בעצמם ע"י שעברו ושנו ונעשה להם כהיתר. אולם האיסור על לקיחת תיק שר ולהשתתף בממשלה באופן מלא, היה בתקפו עד עתה, ואיסור זה הותר עתה ע"י מועצת גדולה התורה. והשאלה היא האם אכשר דרא ואיישר חילייהו להתיר איסור שנאסר ע"י תקיפי קדמאי, והרי ההלכה היא שאין בי"ד יכול לבטל דברי בי"ד חבירו אלא א"כ גדול הימנו בחכמה ובמנין" מוסיף הרבי בכאב.

"גם לגופו של עניין אינו מובן ההיתר, כי הרי החכ"ים הם קרוצי חומר והשוחד יעוור עיני חכמים, ובהיותם קשורים לשררה וכבוד, יגרום זה להם לעמוד פחות על משמרתם לדאוג לקדשי ישראל. לבל יבולע להם ע"י הממשלה המורכבת מעוקרי דת ודין בישראל. ואכן כאשר אסרה מועצג"ת על אגו"י לקבל תיקים וסגני שרים בממשלה, מיהר העומד בראש הממשלה דאז, והציע להם שלל כיבודים כסגן יו"ר הכנסת וראשי ועדות, כי ידע נפש בהמתו וירא פן יעמדו על משמרתם בתוקף, לכן חשק אותם ע"י שררה וכבוד, כי בהיותם חשוקים וקשורים לשררה וכבוד יניחו לו".

"שלמה המלך צווח ואומר "כי תשב ללחום את המושל בין תבין את אשר לפניך ושמת סכין בלועך אם בעל נפש אתה", "אל תתאו למטעמותיו והוא לחם כזבים". וכן אמר "אל תלחם את לחם רע עין ואל תתאו למטעמותיו", "כי כמו שער בנפשו כן הוא אכול ושתה יאמר לך ולכו בל עמך". ושנו חכמים במשנה הוו זהירים ברשות שאין מקרבין לו לאדם אלא לצורך עצמן נראין כאוהבין בשעת הנאתן ואין עומדין לו לאדם בשעת דחקו. ודבר ברור הוא שחדל האישים העומד בראש הממשלה, ברגע שלא יזדקק לשרותם של מלחכי פנכתו ירמסם בכל כוחו, והראשונים הם החרדים, וכבר היו דברים לעולמים. וכדי בזיון וקצף".

בסיום המכתב כותב האדמו"ר: "והעולה על כולנה הוא כי עד עתה כאשר אגו"י סרבה לקבל תיק בממשלה, הייתה זו כעין מסירת מודעא שאין אנו חלק מהשלטון, ונמצאים אנו כאן רק כדי לעמוד על משמר קדשי היהדות. ועתה כאשר הותר סיג זה הרי זה כהצהרה מעתה אנו שותפים טבעיים, וחברים מלאים ושווי זכויות בממשלה שכל מהותה מרידה בקב"ה ותורתו. אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה. אין ספק שיצא מכשול מתחת ידיהם, והוכשלו בזה גם כל רבבות אלפי ישראל שנתנו אמונם בהם, ושרי להו מארייהו ע"ז, והוא רחום יכפר וגו'. ויה"ר שבמהרה תועבר ממשלת זדון מן הארץ, וימלוך ה' מהרה לבדו על כל מעשיו בהר ציון משכן כבודו ובירושלים עיר קדשו".

המכתב של הרבי מסלאנים. סריקה: בחדרי חרדים

חסידות סלאנים אגודת ישראל יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד