י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עקב הדוחק הגדול

היסטוריה בלונדון: בית הדין אישר להקים עירוב

לונדון החרדית מתחדשת בעירוב לראשונה אחרי עשרות שנים. בית הדין של 'כדתיא' התקין עירוב בשכונה. שורטטה מפה מיוחדת התוחמת את האזור בו מותר לטלטל בשבת. 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא של העירוב והמפה המלאה שעל פיה תוכלו לצאת לרחובות בשבת

היסטוריה בלונדון: בית הדין אישר להקים עירוב
מתקינים עירוב בלונדון, אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

לראשונה בתולדות לונדון החרדית, בית הדין 'התאחדות קהילות החרדים' כדתיא, אישר אתמול (שלישי) באופן סופי ואף הקים בעצמו עירוב בשכונת סטמפורד היל כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

מדובר בהיסטוריה והקש ששבר עד גב הגמל הייתה מגפת הקורונה. כבר לפני שלושים שנה רצו גורמים פרטיים להתקין עירוב, אך לגאב"ד לונדון זצ"ל היו כמה סיבות גם הלכתיות וגם מטעמי צניעות.  

בעבר גם לא היה עירוב בקהילות החרדיות במנצ'סטר ובוינה לא, אך בלונדון אף אחד לא העז לעשות, וכעת כאמור, בגלל הקורונה, החליטו כמה אברכים שבשכונת טוטנהאם - שכונה בתוך סטמפורד היל - לעשות עירוב.

לצורך כך הם הביאו את הרב הרשל הגר, מגולדרס גרין והרב משה שלזינגר, הבן של הגר"א שלזינגר, ר"י הרמה ובעצם גלגלו את הכדור לבית הדין של 'כדתיא' שנכנסו למלכודת ולא נותרה להם ברירה אלא לעשות עירוב. 

במכתב שפרסמו הרבנים בלונדון נכתב: "בהתאסף ראשי עם חברי הבד"ץ שליט"א עם הגה"צ רבני הקהילות שליט"א אור ליום ה' פרשת נשא י"ב סיון תש"פ לדון בבירור מקיף ובכובד ראש בענייני תיקון עירובין פה עירנו לונדון יצ'ו הוחלט כדלהלן.

ידוע ומפורסם דעתם של מרן הגאב"ד זצ"ל בעל 'חשב האפוד' ולהבדל"ח מרן הגאב"ד שליט"א (הגר"א פאדווא י.פ.) שאין לתקן עירובין בעירנו לונדון היות שיש בזה חששות גדולות מדאורייתא ומדרבנן".

"אך לאחר שמצאנו ששכונת טוטנהאם והסביבה מוקף בשלוש מחיצות, וכן לאחרונה התאפשר היכולת לשכור שם רשות עכו"ם כדת וכדין, ולאחר ראות הצורך הגדול לתקן שם עירוב עקב הדוחק הגדול של המשפחות הגדולות כ"י הדרים בצפיפות בדירות קטנות. הוחלט כי אפשר לתקן שם עירוב מהודר לרווחת תושבי השכונה".

בנוסף כותבים: "היות שתיקון עירובין צריך להיות בפיקוח רבני העיר שעליהם מוטלת האחריות לכל צרכי העיר כדי להישמר מכל מכשול, על כן מינו הבד"ץ וועד לענייני עירובין בראשות הרבנים הגאונים רבי מרדכי אייזנר שליט"א ורבי מרדכי צבי פסח שליט"א, ובדקו את כל הרחובות אשר ניתן על פי הלכה לתקן עירוב, ועל פיהם הותקן עירוב בשכונה הנ"ל בהידור רב, ובס"ד יהיה העירוב לשימוש משבת קודש פרשת בהעלותך".

"על כל אחד ואחד להיזהר ולהזהיר בביתו שלא להיכשל בהוצאת חפצים מחוץ לעירוב, וזאת ע"י עיון היטב במפה ובתשומת לב למודעות ברחוב, וכן להיזהר שלא לשים חפצים בכיסים כדי שלא לשכוח ולהוציא ח"ו לרשות הרבים.

לסיום הם כותבים, כי "חוב קדוש על כל אחד ואחד להזהר בקדושת גדרי הצניעות ובפרט ביום שבת קודש לבל יתחולל קדושת מחנינו. ובזכות שמירת שבת כהלכתה נזכה לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן".

ועד העירוב פרסמו מפה מיוחדת עם ציון גבולי העירוב. כמו כן יתלו מודעות ברחובות עם חותמת הבד"ץ בסוף גבולות העירוב, וכל המקומות אשר מחוץ לגבולות אסורים בטלטול.

עירוב לונדון הרב פאדווא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד