ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
קורונה בראי ההלכה

האם צריך לייחד את מסכת הפנים לכבוד שבת קודש

התקופה האחרונה גררה בעקבותיה שאלות רבות בהלכה, מפיקו"נ ועד הלכות 'מנייני החצרות' • בבית המדרש ברעננה דנו השבוע האם בשבת חובה לעטות מסיכה חדשה משום 'כבוד שבת' • 'בחדרי' עם הפולמוס ההלכתי שהתעורר

האם צריך לייחד את מסכת הפנים לכבוד שבת קודש
חרדים עם מסכות צילום: דוד כהן, פלאש 90

עטיית המסכות במרחב הציבורי: שאלה מעניינת עלתה השבוע בבית מדרשו של הגאון רבי שבתי יגל, רב קהילת 'בני הישיבות' ברעננה.

השאלה: כידוע צריך לייחד בגדים מיוחדים לשבת קודש, האם צריך גם לייחד לשבת מסכת פנים  שצריכים ללבוש בימים אלו - עקב נגיף הקורונה?

בתשובתו, הביא רבי שבתי יגל, מהפוסק הגאון רבי ניסים קרליץ זצ"ל, שחילק את סוגי הבגדים לעניין זה לשלוש קטגוריות שונות:

1) בגדים חיצוניים שנוהגים להתהדר בהם, כמו חליפה חולצה ומכנסיים, צריך לייחד בגדים מיוחדים לשבת קודש. 

2) בגדים פנימיים כגון גופייה וכדומה - אין צריך שיהיו מיוחדים לשבת קודש, אך צריך לכבס אותם לכבוד שבת, כך שילבשם בשבת כאשר הם נקיים ומכובסים. 

3) בגדים הבאים רק להגן מן הקור ומן הגשמים כגון בגדי חורף, מעיל גשם צעיף וסוודר. כיוון שאין דרך האדם להתכבד בהם וגם אין רגילות לכבס אותם, אין צריך שיהיו מיוחדים לשבת וגם אין צריך לכבס אותם במיוחד לשבת.

אך אם יש בני אדם שמתכבדים בהם (שבוחרים בסוודר ובמעיל לפי הדוגמא, הצבע וכדומה), יש להחליפם לכבוד שבת - אם יש לו. 

לפי חלוקה זו, פסק הגר"ש יגל שנראה שיש לדמות את המסכה לקטגוריה השלישית, שאין המסכה באה אלא להגן מן הנגיף, והרי זה דומה לבגד הבא להגן מהגשם, שלפי העולה לעיל מדברי הגר"נ קרליץ זצ"ל אין צריך לייחד מסכה מיוחדת לשבת.

אמנם אם אכן כך, היה מקום לומר שמי שאנו רואים שאינו מסתפק במסכה פשוטה, אלא בוחר במסכה מעוצבת, ובוחר אותה לפי הצבע וכדומה, אם כן הרי שראוי לו לייחד מסכה נאה לשבת.

אך מוסיף הרב, נמלכתי בדבר שהנה המסכה אינה דומה כלל לכל אחת מהקטגוריות הנ"ל, שהרי היא איננה כלל מוגדרת כ'בגד', והרי היא דומה לתחבושת שחובשים על איבר כזה או אחר מפני צורך רפואי, וממילא אינה נכנסת כלל להלכות של 'בגדים נאים לשבת', וכמו שלא שמענו ולא ראינו שיש מי שמייחד 'פלסטר' מיוחד לשבת. (אמנם גם אף אחד לא בוחר פלסטר מעוצב...).

ולמעשה, 'פוק חזי מאי עמא דבר' (צא וראה מה נוהגים העם) שאינם מייחדים מסכה מיוחדת לשבת קודש, אך מכל מקום בוודאי אין זה מכבוד השבת ללכת עם מסכה משומשת רבות ומלוכלכת, ויש לחשוש בזה גם אף משום 'כבוד הבריות' (גם בימות החול).

מסכה רעננה קורונה שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד