י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הסגר על בני ברק והמתקפה על לס

מנכ"ל משרד הבריאות היוצא: "יצאנו קצת מהר מדי מהסגר"

לעת עזיבתו את תפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב העניק כמה וכמה ראיונות לכלי תקשורת והנפיק לא מעט כותרת. הוא שולל שהסגר על בני ברק ושכונות בירושלים היה משיקולים פוליטיים | ומודה כי היציאה מהסגר היתה מוקדמת מדי | ומה הוא חושב על יורם לס

מנכ"ל משרד הבריאות היוצא: "יצאנו קצת מהר מדי מהסגר"
משה בר סימן טוב צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבוע הבא יסיים משה בר סימן טוב באופן רשמי את תפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות, וייזכר כמי שהיה האיש והפנים של מגיפת הקורונה, האיש שהשפיע על חייהם של כמעט תשעה מיליון אזרחי המדינה בדבריו ובמעשיו.

לקראת עזיבתו ליעד הבא שלעת עתה אינו ידוע, הוא הפך למרואיין מבוקש עוד יותר, ונתן בימים האחרונים כמה ראיונות פרידה לכלי התקשורת בהם התייחס לשלל נושאים סביב תפקידו וסביב המאבק בנגיף שעדיין כאן.

בראיון ל'גלובס' טען בר סימן טוב כי "יצאנו קצת מהר מדי מהסגר, ועכשיו צריך כוונון מחדש. אנחנו צריכים לוודא שהפעילויות שאנחנו מחזירים מאפשרות שמירה על הכללים. צריך לשנות את מתאר הפעילות ולטפל במערכת החינוך. הדרך שבה היא פועלת כעת תיצור הדבקה בוודאות, אלא אם כן יקרה לנו נס, ונס לא קרה לנו".

לדבריו: "במתאר שבו לומדים היום, אי אפשר לשמור על מרחק. אני גם חושב שלים לא צריך ללכת עכשיו, לא שומרים שם על הכללים, ואנחנו במצב של הדבקה קהילתית. אני חושב שאחד הדברים שאנו נצטרך לשקול זה האם נכון לאפשר התקהלות של יותר מ-50 איש בכל מתאר, גם באירועים".

"אנחנו רואים הכפלה במספר הנבדקים היומיים שאינם מבתי הספר", אומר המנכ"ל היוצא ל'גלובס' ומסביר כי "אי אפשר לתחום את זה. הילדים מגיעים הביתה, יש להם הורים, חברים, סביבה קרובה".

"תרחיש של 5,000 מתים בהחלט יכול היה להתממש"

רבות דובר כי מסע ההפחדה של משרד הבריאות היה מוגזם, אולם בר סימן טוב קורא שלא להקל ראש: "האוכלוסייה שלנו אמנם צעירה, אבל יש לנו מסה גדולה של קשישים שפגיעים למחלה. תרחיש של 5,000 מתים בהחלט יכול היה להתממש, אם היינו מגיעים למצב של אי ספיקה של מערכת הבריאות. מישהי מכן האמינה שבניו יורק יהיו יותר מ-25 אלף מתים? אם לא היינו נכנסים לסגר, היו בהחלט יכולים להיות כאן אלפי מתים", שאל את המראיינות שני אשכנזי והילה ויסברג מ'גלובס'.

עוד אומר משה בר סימן טוב, "בימים שבהם קצב ההכפלה היה אחת לשלושה ימים, היינו יכולים להגיע ליותר מחצי מיליון חולים, ובוודאי שיותר מ-100 אלף. בשום שלב לא הייתה פה הפחדה לשם הפחדה. יש עכשיו איזשהו ניסיון תודעתי להכחיש את העניין. הוא קיים, הוא כאן, ויש אנשים שנדבקים בקורונה מפני שאנחנו לא עובדים לפי הכללים. הקורונה תלווה אותנו לעוד הרבה מאוד זמן".

באשר לשאלה אם הסגר שהוטל על אזורים מסוימים כגון בני ברק ושכונות חרדיות בירושלים, לא היה משיקולים פוליטיים, השיב מנכ"ל משרד הבריאות: "בגנים בתל אביב עובדות נשים שמגיעות מבני ברק. לגנים בירושלים מגיעים גם ממודיעין עילית. כשהיה צריך לעבור לסגר נקודתי, עברנו לסגר נקודתי. יכול להיות שהיה צריך לקבל את ההחלטה הזו קודם. יש נקודה שבה הנתונים קופצים לך מול העיניים ואתה מבין שאתה צריך לעשות משהו. את רוב הצעדים עשינו מוקדם מדי".

"יורם לס וההערצה אליו היא דבר רע מאוד"

באותו ראיון יוצא בר סימן טוב, נגד פרופ' יורם לס, שהפך אולי לגדול המזלזלים במסוכנות נגיף הקורונה, וטען מעל כל במה כי היא פחות קטלנית מהשפעת, שכן מהאחרונה מתים יותר. "אני חושב שיורם לס וההערצה אליו היא דבר רע מאוד", אומר בר סימן טוב ל'גלובס', "אני לא רוצה לחיות בחברה שאומרת 'אז ימותו פה כמה אלפי קשישים'. בעיניי הרבה מאוד אנשים הונעו מהצורך שלהם לראות את הפנים שלהם על המסך. חלקם הם קריקטורות, כמו יורם לס. חלקם הם אנשים יותר רציניים שעדיין רוצים לראות את הפרצוף שלהם על המסך".

בראיון נוסף שהעניק אמש (חמישי) ליונית לוי ב'ערוץ 12' התייחס בר סימן טוב לסערת הפטור מבידוד שהעניק המשנה שלו פרופ' איתמר גרוטו לאיש העסקים טדי שגיא מקפריסין ואמר:  "אי אפשר לקחת ממנו את החלק בהתנהלות במאבק במשבר נגיף הקורונה. אנחנו צריכים להבטיח שהציבור מבין שהזכות לקבל העדפה באיזשהו דבר היא פתוחה לכולם".

עוד הוסיף ואמר בנושא: "הדבר הראשון שצריך לומר זה שלאיתמר גרוטו יש זכויות רבות ולא צריך לקחת לו אותן - צריך להכיר בהן. בהחלטה של משרד הבריאות החלטנו לערוך בירור בעניין. כנראה את זה יצטרך לעשות מחליפי בתפקיד - לשמוע את הגרסה של גרוטו, לשמוע מה יש לו לומר - ולקבל את ההחלטות הנכונות".

הוא לא היה אופטימי לגבי העתיד ואמר באולפן 'החדשות' של 'ערוץ 12': "אני חושש שבעוד חודש-חודש וחצי אנחנו נראה מאסה של חולים קשים", ולצד זאת הוסיף כי "שום דבר לא ילך בלי התנהגות נכונה".

משרד הבריאות קורונה משה בר סימן טוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד